Hej!
Jag har ett hus, där jag fått bygglov och ska dela upp så att det blir två lägenheter av en lokal.
Efter att ha borrat igenom väggen och dokumenterat hur det är byggt, så får jag inte ihop det hur jag får det till att uppfylla EI60 likaså gällande tak.
Brandskyddskonsulten har ritat att tak och väggar ska uppfylla EI60 mellan lägenheterna och länkat till en Parocguide för hur man får EI60 väggar, se bifogad bild.
Men då jag inte bygger nytt, utan redan har väggar så undrar jag vad ska läggas till för att uppnå rätt?
Uppmätt:
Innerväggar bärande
Spåntat virke
130 mm trä
Spåntat virke
Bjälklag ser ut såhär:
22 mm spåntat virke
50 mm luftspalt/reglar
28 mm spåntat virke
Sen kommer 100-170 isolering
Gips/träpanel
Jag har ett hus, där jag fått bygglov och ska dela upp så att det blir två lägenheter av en lokal.
Efter att ha borrat igenom väggen och dokumenterat hur det är byggt, så får jag inte ihop det hur jag får det till att uppfylla EI60 likaså gällande tak.
Brandskyddskonsulten har ritat att tak och väggar ska uppfylla EI60 mellan lägenheterna och länkat till en Parocguide för hur man får EI60 väggar, se bifogad bild.
Men då jag inte bygger nytt, utan redan har väggar så undrar jag vad ska läggas till för att uppnå rätt?
Uppmätt:
Innerväggar bärande
Spåntat virke
130 mm trä
Spåntat virke
Bjälklag ser ut såhär:
22 mm spåntat virke
50 mm luftspalt/reglar
28 mm spåntat virke
Sen kommer 100-170 isolering
Gips/träpanel
Du kan använda något som kallas additionsmetoden för att beräkna en lämplig vägg-konstruktion. Den bygger på att man lägger ihop alla i väggen ingående lagers brandmotstånd och viktar dessa beroende på var i väggen de ligger. Massivt trä har rätt bra motstånd mot brand, särskilt om det kläs med gips, så det bör inte vara något problem för dig att uppnå EI60. Det kan vara värre att få det tätt nog i ett gammalt hus.
Hej PNO!
Tack för kanon snabbt svar!
Okej, och hur gör jag det när det är för innerväggen:
130 mm trä
spåntat virke 22 mm på varje sida.
Samt för bjälklaget som är:
22 mm spåntat virke
50 mm luftspalt/reglar
28 mm spåntat virke
100-170 mm isolering
Tack för kanon snabbt svar!
Okej, och hur gör jag det när det är för innerväggen:
130 mm trä
spåntat virke 22 mm på varje sida.
Samt för bjälklaget som är:
22 mm spåntat virke
50 mm luftspalt/reglar
28 mm spåntat virke
100-170 mm isolering
https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/
Finns en hel del matnyttigt på denna hemsida.
Finns en hel del matnyttigt på denna hemsida.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tilläggsisolering yttervägg: Vindpapp, vindduk samt byta befintlig isolering?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sockel till garagevägg på befintlig platta
Grund & Markarbeten -
El genomföring i vägg till befintligt badrum
Badrum -
Tilläggsisolera och ljudisolera befintlig vägg mot grannens badrum
Isolering -
Sätta nytt vägguttag intill befintligt vägguttag?
El