G GrönaL skrev:
Han/hans företag finns med i BKRs databas som behörig och har visat exempel på kvalitetsdokument han lämnar efteråt. Han är trevlig, lätt att ha att göra med och känns kunnig för övrigt men såklart tråkigt om det ska krångla med försäkringar osv i framtiden.
Bilden visar OSB skiva o inte Spånplatta

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Hej är i processen att bygga ett badrum. Vår snickare (egen firma, fskatt, våtrum cert) har satt reglar på cc 45 och sen med spånskiva. Vår rörmokare vill gärna inte dra rör för det inte är cc 30 och plywood, spånskiva är oseriöst och värdelöst enligt han.

Så nu står bygget mer eller mindre still. Vem har rätt? Vad är det korrekta? Byta/övertala rörmokare eller få snickaren att göra om med plywood och cc 30?

Mvh ny förvirrad villaägare.
Hej, jag är certiferad rörmokare, din rörläggare ska skita fullständigt i vad det är för gods i väggarna, han ska skruva upp rören även om det är enkelgips . Däremot kan han begära kortlingar där tunga saker skall skruvaas upp, blandare, tvättställ, dusch. typ. Däremot är arbetet inte Säkervatten klassat, men det är endå en stor bluff. Det är att rekommendera konstruktionsplyfa.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
VVS-Kalle VVS-Kalle skrev:
Hej, jag är certiferad rörmokare, din rörläggare ska skita fullständigt i vad det är för gods i väggarna, han ska skruva upp rören även om det är enkelgips . Däremot kan han begära kortlingar där tunga saker skall skruvaas upp, blandare, tvättställ, dusch. typ. Däremot är arbetet inte Säkervatten klassat, men det är endå en stor bluff. Det är att rekommendera konstruktionsplyfa.
Vart bo
F Fnularen skrev:
Bilden visar OSB skiva o inte Spånplatta
G GrönaL skrev:
Okej det var en kontrast mot de andra svaren jag har fått. Kanske är säkrast att jag ringer min hemförsäkring och hör imorgon men tveksam på att jag kommer få ett rakt svar där. Snickaren ska ha med sin lärobok och träffa rörmokaren här imorgon. Detta är säkert något jag i framtiden kan skratta om men just nu känns det rätt så olustigt..
Du behöver inte ringa någon, annat än en ny rörläggare.

Säkervatten är en stor bluff och försäkringsbolagen vill inte ens försäkra säkervatten badrum, det är klåpare som är anslutna till det, riktiga firmor med 25 år i branschen behöver inte vara med i Säkervatten, kom ihåg att det är fler firmor som inte är anslutna, än vad som är. Länsförsäkringar gjorde ett stort test, dom vattensäkra skåpen var inte vattensäkra och nu lobbas det för att förbjuda dem.

Använd en förnuftig förläggare, som INTE är ansluten till Offerta, eller Branschorganisationen Säkervatten.
Det är mina rekommendationer.

Säkervatten är en juridisk trygghet för installatören att de kan köra över kunden fullständigt vid händelse av vattenläcka eller funktionsnedsättning, det är ingen trygghet för beställaren. Däremot har Säkervatten sedan de startade inte hjälpt någon av sina medlemmar, de hittar alltid orsaker till att inte ge dem juridiskt ombud. De har 8 anställda och 8 miljoner i personalkostnader. De leker för en miljon om året var.

En riktigt bluff

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Bussmotor Bussmotor skrev:
[länk]
Här finns allt
Nej, det står inget sånt i BBV. Där står det endast:
4.7.1 Väggkonstruktioner av skivor
Skivor på vägg i våtrum ska avseende vidhäftningsegenskaper och form-
stabilitet vara lämpade som underlag för keramisk beklädnad och tätskikts-
system samt vara monterade enligt skivtillverkarens anvisningar, eller på
annat av projektör beskrivet sätt. Skivornas dimensioner och antal ska vara
anpassade till aktuellt centrumavstånd mellan reglar för tillräcklig böjstyv-
het.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det står inget sånt i BBV. Där står det endast:
Kolla med GVK, byggnadsregistret. Ok men mig verkligen ska det i vår zon ett vara organiska skivor vid kakel. Och cc30 eller dubbla skivor till kakel. Om du har trä golv och väggar är det lämpligt att sätta förband så tätskiktet inte dras sönder bakom kakel/ klinker. Kakel plus fix är tungt till skillnad från vägg matta. En osv-skiva bakom eller kittla där vitvaror ska upp. Hör med försäkringsbolaget om vilket tätskikt är godkänt att reparera om vattenskada uppstår. Det blir billigare och går fortare än att torka och göra om hela rummet. Tänk på att om ni har kakel/klinker så är det lika blött bakom/under som framsidan. Personligen så föredra jag matta vid träkonstruktioner för om det blir läckage syns det mycket fortare till skillnad på kakel/klinker där det inte märks för en det är för sent. Och mattan är lite mer flexibel.

Kolla med GVK, byggnadsregistret. Ok men mig verkligen ska det i vår zon ett vara organiska skivor vid kakel. Och cc30 eller dubbla skivor till kakel. Om du har trä golv och väggar är det lämpligt att sätta förband så tätskiktet inte dras sönder bakom kakel/ klinker. Kakel plus fix är tungt till skillnad från vägg matta. En osv-skiva bakom eller kittla där vitvaror ska upp. Hör med försäkringsbolaget om vilket tätskikt är godkänt att reparera om vattenskada uppstår. Det blir billigare och går fortare än att torka och göra om hela rummet. Tänk på att om ni har kakel/klinker så är det lika blött bakom/under som framsidan. Personligen så föredra jag matta vid träkonstruktioner för om det blir läckage syns det mycket fortare till skillnad på kakel/klinker där det inte märks för en det är för sent. Och mattan är lite mer flexibel.
Det är väl lättare att följa BBV eftersom det tagits fram baserat på erfarenhet istället för att gå efter något en hantverkare tror det skall vara eftersom chefens kusins pappa som jobbat med detta i 58år säger det…

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det är väl lättare att följa BBV eftersom det tagits fram baserat på erfarenhet istället för att gå efter något en hantverkare tror det skall vara eftersom chefens kusins pappa som jobbat med detta i 58år säger det…
Jag har sett förmycket skit och har lite erfarenhet efter 15 år på en måleri/golv firma efter alla mät och beräkningar för våtrum och följt vad arkitekten radat upp jag kanske ska skriva fikonspråk om det känns bättre men då kommer inte lekmannen fatta. Jag skulle fortfarande undvika vägg nära brunn.

BirgitS
En bild från Säker vatten som synes:

Illustration av konstruktionsdetaljer med konstruktionsplywood och regel enligt Säker Vatten-standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså c/c 450.
Finns även här:

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har sett förmycket skit och har lite erfarenhet efter 15 år på en måleri/golv firma efter alla mät och beräkningar för våtrum och följt vad arkitekten radat upp jag kanske ska skriva fikonspråk om det känns bättre men då kommer inte lekmannen fatta. Jag skulle fortfarande undvika vägg nära brunn.
Nädå men du skrev själv ”mig veterligen” så jag tänker ändå att det är bättre att bara följa eller överträffa ”reglerna”. Det är ändå tråkigt att regla om ett helt badrum om det inte behövs.

Jag är helt för att göra det bästa och inte snåla men om arbetet redan är gjort är en annan sak.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En bild från Säker vatten som synes:

[bild]

Alltså c/c 450.
Finns även här: [media]
Det är på alla sätt bra med plywood. Jag har själv alltid använt det. Det jag dock menar, är att rätt ska vara rätt i TS fråga. Det är faktiskt fullt tillåtet och godkännt med OSB, egentligen bara enkelgips, om man förstärket för infästningar.
Vidare tycker jag att disskussionen i videon är direkt fånig på många sätt. Den inriktar sig istortsett helt, på att kunna sätta upp ett stödhandtag efter några år. Hur många kommer att bli hjäpta av den lilla detaljen. Vi kan se på mig själv. Jag är ganska nyligen diagnostiserad med en svår muskelsjukdom. En sak kan jag iallafall säga, här hade det inte hjälpt med någon jäkla plyfa i väggarna. Därför att 90-dörren är för smal för elrullstolen. Det måste finnas 80x80cm stort utrymne intill duschen åt assistent. Det ska finnas minst 1,5m svängradie åt rullstol med mycket mer.
Detsamma gäller ofta gamla människor, och andra handikap. Der känns som "mycket väsen för lite ull", enligt mig.

• Gilla
  • Haha
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Åt svärgubben hade det varit perfekt då han klarar sig med rollator än och bra med plats i badrummet

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Det är på alla sätt bra med plywood. Jag har själv alltid använt det. Det jag dock menar, är att rätt ska vara rätt i TS fråga. Det är faktiskt fullt tillåtet och godkännt med OSB, egentligen bara enkelgips, om man förstärket för infästningar.
Nu var mitt inlägg ett svar till en person som ansåg att det ska vara reglat c/c 30 cm i väggarna.
A AG A skrev:
Vidare tycker jag att disskussionen i videon är direkt fånig på många sätt. Den inriktar sig istortsett helt, på att kunna sätta upp ett stödhandtag efter några år. Hur många kommer att bli hjäpta av den lilla detaljen. Vi kan se på mig själv. Jag är ganska nyligen diagnostiserad med en svår muskelsjukdom. En sak kan jag iallafall säga, här hade det inte hjälpt med någon jäkla plyfa i väggarna. Därför att 90-dörren är för smal för elrullstolen. Det måste finnas 80x80cm stort utrymne intill duschen åt assistent. Det ska finnas minst 1,5m svängradie åt rullstol med mycket mer.
Detsamma gäller ofta gamla människor, och andra handikap. Der känns som "mycket väsen för lite ull", enligt mig.
De sista åren behövde min svärmor stöd överallt där hon inte kunde gå med rullatorn.

Det finns trådar i forumet där folk flyttar in i hus där de vill ha duschdörrar i stället för duschdraperi och kommod i stället för handfat på konsoler, men så visar det sig att det bara är enkelgips i väggarna och förstås inte kortlat där duschdörrarna och kommoden ska vara. De blir rätt ledsna när de inte kan göra ändringarna de hade räknat med.

Det var tråkigt att höra om din sjukdom :(

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
Den här tråden får mig att tänka på vad som egentligen händer när en ostoppbar kraft möter ett orubbligt hinder.

• Gilla
  • Haha
frazor och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den här tråden får mig att tänka på vad som egentligen händer när en ostoppbar kraft möter ett orubbligt hinder.
Det är alltid det lättaste som ger vika.
Så din tes är felaktig.

Vi hade en enkel regel när vi körde lastbil (100ton) i försvarsmakten:
Undan eller omkull
Konvoj av militära lastbilar som transporterar stridsvagnar på en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.