Vill ja, gör nej. Skulle vilja ha koll på vad huset egentligen kostar i drift och i renovering. Har en låda full med kvitton. Men det som felar är tiden att göra det. Eller egentligen orken att ta sig tiden.
Jag har påblrjat så många saker i livet som kräver regelbunden hantering som jag sedan tappat sugen för och lagt av med att jag lärt mig att fokusera på det som ger mig lust. Som någon skrev så länge det finns pengar kvar varje månad när allt är betalt så är allt ok!
Jag har påblrjat så många saker i livet som kräver regelbunden hantering som jag sedan tappat sugen för och lagt av med att jag lärt mig att fokusera på det som ger mig lust. Som någon skrev så länge det finns pengar kvar varje månad när allt är betalt så är allt ok!
Har ibland försökt att jag ska spara kvittona men det är ju så tråkigt. Nu löser vi det istället genom att föra över 10 000 var till ett konto för räkningar och sparande, 5000 var till ett konto kopplat till kort för löpande gemensamma utgifter som mat och jobbpendlande och resten är egna nöjen och eget sparande.
Men däremot när jag var föräldraledig och min sambos företag var nystartat (d.v.s. vi levde 2 personer med ett spädbarn bara på min föräldrapenning) gjorde jag en enkel budget att vi fick inte spendera mer än 200 kr per dag i snitt. Förvånansvärt lätt att följa och gjorde att vi trots låg inkomst kunde spara nåra tusenlappar varje månad. Fast visst var det skönt när företaget kom igång så vi fick 2 inkomster.
Men däremot när jag var föräldraledig och min sambos företag var nystartat (d.v.s. vi levde 2 personer med ett spädbarn bara på min föräldrapenning) gjorde jag en enkel budget att vi fick inte spendera mer än 200 kr per dag i snitt. Förvånansvärt lätt att följa och gjorde att vi trots låg inkomst kunde spara nåra tusenlappar varje månad. Fast visst var det skönt när företaget kom igång så vi fick 2 inkomster.
Eftersom man är lite excel-nörd så gjorde jag en ganska ambitiös budget i Excel inför husköpet. Utöver att täcka in kalkyler för vad ett husköp kommer att kosta i form av kontantinsats, pantbrev, lagfart så finns det även med rena budgetfunktion för levnads och boendekostnader. Som en extra bonus så räknar den även ut lämpliga nivåer på buffertsparande, livförsäkring etc, visar vad man har för BoIndex enligt Swedbanks metod, boendekostnad i förhållande till inkomst, boendekostnad per kvadratmeter etc.
Om någon vill kika på den så är det bara att skicka ett PM.
Om någon vill kika på den så är det bara att skicka ett PM.
Vår budget har förändrats varje år i 4 års tid, barn->större lägenhet->barn->hus->barn->renovering-> och nu barn på G så vi tar det som det kommer och hopps på det bästa, sparar så mycket pengar vi kan utan att oleva. Funkar ganska bra....carpe diem osv eller kanske fånga pengarna...
Samma här. Registrerade vid några tillfällen tidigare år alla utgifter under ett kvartal. Jag valde då kostnadsmässigt normala perioder. Det medförde att jag fick en god kunskap om min ekonomi som jag fortfarande har stor nytta av. Rekommenderas. Men budget, nej!bra-byggare skrev:
Ingen direkt budget utan har ett "boendekonto" där vi sätter in ett förutbestämt/budgeterat belopp.
Därifrån dras amort, ränta och vi betalar räkningar som har med huset/boendet att göra.
El, VA, sophämtning, försäkring.
Vår semester (båten) dras även därifrån, vinter- o sommarplats, försäkring.
Därifrån dras amort, ränta och vi betalar räkningar som har med huset/boendet att göra.
El, VA, sophämtning, försäkring.
Vår semester (båten) dras även därifrån, vinter- o sommarplats, försäkring.