Dracula Dracula skrev:
Lördag kväll 23:30, testade igen. Samma knas. Jag har inte heller några filter aktiverat som väljer bort tullar eller liknande.
Så här får jag

• Körväg från Töjnan till Hammarby allé 127 på en kartapp, med vägavstånd 23 km, beräknad körtid 19 minuter, inkluderar vägtullar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
En kollega till mig använde en resrobot när han skulle åka från Södertälje till Bergen. Ett av förslagen började med tåg till Trondheim.

Det är väl någon AI som får spel. Till exempel från Svinninge får jag bara upp en rutt, men från andra ställen får jag även upp rutten genom stan.

Karta över bilrutt från Svinninge till Hammarby allé 127 via Stockholm, markerad i blått. Resan tar 32 minuter och inkluderar vägtullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Det kanske finns av Google förbestämda förslag/tvång beroende på avgång och mål. Olika zoner. Detta med grund i folks resemönster. Att man på så sätt ska fördela om trafik, uppfostra, så det blir luftigare i städerna. Vilket kommer ge ologiska förslag, och även utlämnande av bättre förslag. Jag ser ingen annan vettigare förklaring.

Dracula Dracula skrev:
Det kanske finns av Google förbestämda förslag/tvång beroende på avgång och mål. Olika zoner. Detta med grund i folks resemönster. Att man på så sätt ska fördela om trafik, uppfostra, så det blir luftigare i städerna. Vilket kommer ge ologiska förslag, och även utlämnande av bättre förslag. Jag ser ingen annan vettigare förklaring.
Eller om man visat sympatier för Miljöpartiet - då ska man inte köra genom centrala Stockholm?

Dracula Dracula skrev:
Jag tycker att det är en tänkbar förklaring att det finns brister i algoritmerna så att vägar ibland missas eller sämre vägar kommer högre i listan. Det måste inte finnas en avsikt bakom. Tekniken kanske inte är bättre. Jämfört med resultatet av att fråga chat GPT om diverse frågor tycker jag att Google maps ruttplanerare fungerar fantastiskt om än inte felfritt.

Google analyserar trafiksituationen i realtid så den kommer alltid anpassa rutten beroende på trafikflödet

Jag upplever att Googles anpassning var mer volatil förut, att man kunde bli inledd på ganska okonventionella rutter för att de vid söktillfället kanske bedömdes snabbast. Rutter som visade sig bli en komplex omväg.
Jag gissar att de helt enkelt har börjat vikta sin algoritm för att prioritera "den vanliga" rutten, eftersom det oftare blir bäst. Men såklart kan det dlå fel ibland.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag upplever att Googles anpassning var mer volatil förut, att man kunde bli inledd på ganska okonventionella rutter för att de vid söktillfället kanske bedömdes snabbast. Rutter som visade sig bli en komplex omväg.
Jag gissar att de helt enkelt har börjat vikta sin algoritm för att prioritera "den vanliga" rutten, eftersom det oftare blir bäst. Men såklart kan det dlå fel ibland.
Hamnade på en liten jävla grusväg pga detta som vi skulle köra 4 mil på. Men det var för någon tyckte vägen var 70 väg. 😂

Gick hålla 70 men man fick leka rallyförare

• Haha
Staffan-N
  • Laddar…
wildeside
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hamnade på en liten jävla grusväg pga detta som vi skulle köra 4 mil på. Men det var för någon tyckte vägen var 70 väg. 😂

Va på tiden att du fick uppleva livet utanför storstan😂

Redigerat:
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…

70 är default om inte väghållaren rapporterat annat. Det finns 20 m korta infarter som har 70 i systemet… Gå in på Trafikverkets sida för ”NVDB på webben” och visa lagret för hastighetsbegränsning.

B b8q skrev:
70 är default om inte väghållaren rapporterat annat. Det finns 20 m korta infarter som har 70 i systemet…
Kanske borde ha lägre default kan man tycka

Kanske borde ha lägre default kan man tycka
Det kan man tycka. Men det är inte Googles sak att avgöra. I Tyskland är det för övrigt 100 om inte annat anges även om det är en liten grusväg.

Jag minns en semester i Spanien där en tvåtimmars motorvägsfärd i en hyrbil blev till tre timmar på smala bergsvägar inklusive ett vad över en flod. Vi hade lärt oss från sverige att Google går att lita på...resten av resan kördes med bilens inbyggda system.

Även med GPS- modul kan det bli tokigt. Den ska inte ta den kortaste vägen, då kan man hamna rätt tokigt.
En resa i Frankrike på väg till Spannien med husbil, vart helt tokigt. hade inte ställt in snabbaste. Hamnade på små vägar upp i bergen, det var så smalt att det inte gick att mötas riktigt. Sen en nedförsbacke på ca 3 km, bara att hålla koll så ingen annan var på väg, undrar vem som skulle få backa någon kilometer.
GPS:en tar kortaste vägen och det kan skilja bara ett par hundra meter så är det kört att få åka på någon traktorväg. Det man kan göra är att ställa in delmål och då fungerar det bra med GPS, tex till nästa stad kanske 250 km bort och sen ändra färdmålet vid framkomst på inställd destination.
Perfekt sätt vid färd i EU.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.