1 817 läst ·
35 svar
2k läst
35 svar
Google Maps GPS - undviker city
Det kanske finns av Google förbestämda förslag/tvång beroende på avgång och mål. Olika zoner. Detta med grund i folks resemönster. Att man på så sätt ska fördela om trafik, uppfostra, så det blir luftigare i städerna. Vilket kommer ge ologiska förslag, och även utlämnande av bättre förslag. Jag ser ingen annan vettigare förklaring.
Eller om man visat sympatier för Miljöpartiet - då ska man inte köra genom centrala Stockholm?Dracula skrev:
Det kanske finns av Google förbestämda förslag/tvång beroende på avgång och mål. Olika zoner. Detta med grund i folks resemönster. Att man på så sätt ska fördela om trafik, uppfostra, så det blir luftigare i städerna. Vilket kommer ge ologiska förslag, och även utlämnande av bättre förslag. Jag ser ingen annan vettigare förklaring.
Jag tycker att det är en tänkbar förklaring att det finns brister i algoritmerna så att vägar ibland missas eller sämre vägar kommer högre i listan. Det måste inte finnas en avsikt bakom. Tekniken kanske inte är bättre. Jämfört med resultatet av att fråga chat GPT om diverse frågor tycker jag att Google maps ruttplanerare fungerar fantastiskt om än inte felfritt.Dracula skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 534 inlägg
Google analyserar trafiksituationen i realtid så den kommer alltid anpassa rutten beroende på trafikflödet
Jag upplever att Googles anpassning var mer volatil förut, att man kunde bli inledd på ganska okonventionella rutter för att de vid söktillfället kanske bedömdes snabbast. Rutter som visade sig bli en komplex omväg.
Jag gissar att de helt enkelt har börjat vikta sin algoritm för att prioritera "den vanliga" rutten, eftersom det oftare blir bäst. Men såklart kan det dlå fel ibland.
Jag gissar att de helt enkelt har börjat vikta sin algoritm för att prioritera "den vanliga" rutten, eftersom det oftare blir bäst. Men såklart kan det dlå fel ibland.
Renoverare
· Stockholm
· 19 534 inlägg
Hamnade på en liten jävla grusväg pga detta som vi skulle köra 4 mil på. Men det var för någon tyckte vägen var 70 väg. 😂S Staffan-N skrev:Jag upplever att Googles anpassning var mer volatil förut, att man kunde bli inledd på ganska okonventionella rutter för att de vid söktillfället kanske bedömdes snabbast. Rutter som visade sig bli en komplex omväg.
Gick hålla 70 men man fick leka rallyförare
70 är default om inte väghållaren rapporterat annat. Det finns 20 m korta infarter som har 70 i systemet… Gå in på Trafikverkets sida för ”NVDB på webben” och visa lagret för hastighetsbegränsning.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 534 inlägg
Jag minns en semester i Spanien där en tvåtimmars motorvägsfärd i en hyrbil blev till tre timmar på smala bergsvägar inklusive ett vad över en flod. Vi hade lärt oss från sverige att Google går att lita på...resten av resan kördes med bilens inbyggda system.AndersMalmgren skrev:
Även med GPS- modul kan det bli tokigt. Den ska inte ta den kortaste vägen, då kan man hamna rätt tokigt.
En resa i Frankrike på väg till Spannien med husbil, vart helt tokigt. hade inte ställt in snabbaste. Hamnade på små vägar upp i bergen, det var så smalt att det inte gick att mötas riktigt. Sen en nedförsbacke på ca 3 km, bara att hålla koll så ingen annan var på väg, undrar vem som skulle få backa någon kilometer.
GPS:en tar kortaste vägen och det kan skilja bara ett par hundra meter så är det kört att få åka på någon traktorväg. Det man kan göra är att ställa in delmål och då fungerar det bra med GPS, tex till nästa stad kanske 250 km bort och sen ändra färdmålet vid framkomst på inställd destination.
Perfekt sätt vid färd i EU.
En resa i Frankrike på väg till Spannien med husbil, vart helt tokigt. hade inte ställt in snabbaste. Hamnade på små vägar upp i bergen, det var så smalt att det inte gick att mötas riktigt. Sen en nedförsbacke på ca 3 km, bara att hålla koll så ingen annan var på väg, undrar vem som skulle få backa någon kilometer.
GPS:en tar kortaste vägen och det kan skilja bara ett par hundra meter så är det kört att få åka på någon traktorväg. Det man kan göra är att ställa in delmål och då fungerar det bra med GPS, tex till nästa stad kanske 250 km bort och sen ändra färdmålet vid framkomst på inställd destination.
Perfekt sätt vid färd i EU.