@
Hej,

Har en enplansvilla och överväger att gömma en tv ovanför innertaket - alltså:

- ta hål i innertaket
- bygga en låda som håller tv:n och det motorstyrda fästet (vertikal hiss)
- kondens plast och isolering runt lådan.

Funderar över risken att det blir för varmt för TV:n då den är uppfälld under sommaren, risk för kondens, brand m.m.

Någon som har erfarenhet av ett liknande projekt?

RoTe
Gömma en TV gjorde man på 2010 talet, testa en modern tv eller duk för en projektor

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
@
RoTe RoTe skrev:
Gömma en TV gjorde man på 2010 talet, testa en modern tv eller duk för en projektor
Nja. ..i sovrummet vill jag inte ha någon projektor och pga garderober blir det inte bra att ha rum den "moderna tv:n" hängandes på någon väg..

Beroende på hur befintligt tak är uppbyggt och du bygger "lådan" på samma sett borde det inte va några konstigheter med kondens. Hur väl är det tänkt att gömma den? Hermetiskt tillslutande eller funkar det med ventilationsgaller eller liknande så att utrymmet ventileras? Då TVn inte kommer vara påslagen uppfälld gissar jag kommer ju inte värmen vara ett problem av den anledningen.

@
snuttjulle snuttjulle skrev:
Beroende på hur befintligt tak är uppbyggt och du bygger "lådan" på samma sett borde det inte va några konstigheter med kondens. Hur väl är det tänkt att gömma den? Hermetiskt tillslutande eller funkar det med ventilationsgaller eller liknande så att utrymmet ventileras? Då TVn inte kommer vara påslagen uppfälld gissar jag kommer ju inte värmen vara ett problem av den anledningen.
Tänkte mest på värmen som det blir på grund av solen. Kan väl bli 40-50 grader i "kattvinden" en varm sommardag

Hur är då kattvinden uppbyggd? Är den full isolerad? Har gissningsvis ingen ventilation iaf. Och elektronik klarar ju värmen när den är avstängd mycke bättre än när den är igång.

RoTe RoTe skrev:
Exakt precis så. Till och med före 2010-talet skulle jag säga.

Ett snyggt stativ är mer 2020-tal, och låter en hitta en bra plats för TV:n även när det inte finns en lämplig vägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.