Jag har vattenburen golvvärme på bottenvåningen som är från 90-talet med relativt nybytta styrdon.
Ett bekymmer jag har är att två toaletter som har en gemensam slinga inte blir varma.
Efter att ha läst många olika trådar här på forumet så är jag fortfarande absolut inte säker på vad felet är men misstänker att det kan vara skit eller luft i slingan.

Hur gör jag om jag vill testa spola slingan för att utesluta detta?

Den ena bilden är på fördelaren som sitter i ett köksskåp på samma våning som värmen och pumpen med patron sitter i källaren precis under.

• Fördelare för vattenburen golvvärme med Uponor-styrdon i ett köksskåp, flera rör och ventiler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fördelare för vattenburen golvvärme med tryckmätare, termostat och rörkopplingar inuti ett köksskåp, en del av ett äldre system.
    Skapa konto
Du får ställa ner alla termostater till min, ta bort ställdonet för toa, kolla att piggen är uppe. Tryck på den, ska gå upp av sig själv ( är då helt öppen ) Cirkpumpen på bilden, har ett reglage på höger sida med 1 - 2 - 3 , står den på 3 som är max, annars vrid upp till 3. Förhoppningsvis om det är luft i slingan åker den ut.

PS Ganska normalt på GV, är att sommartid så stänger ställdonen, vid höst/vinter så ska dom öppna, men har kärvat till i stängt läge, då får man knacka på piggen som en hackspett med ett knivskaft i plast, då brukar dom lossna, Sen trycka på piggen ca 10 -15 ggr och se att den går lätt.

termostaterna på min. Pumpen har läge för trögare system (antar att det är samma som max?) Hur lätt ska piggen röra sig? Jag får ta i lite när jag trycker för att den ska gå ner.
Är det dra upp värmen som gäller sen? Vart tänker du att luften tar vägen om det fungerar?

• Termostat av märket Wirsbo med justeringsratt och symboler för natt och dagläge.
  • Termostater av märket Uponor installerade på en fördelare, med etiketter som visar information om värmekretsarna.
Det är lätt att få hål i ett finger när man trycker på den, så använd ett plastskaft att trycka med. Nu med pumpen på max och allt stängt, utom toa, så får du vänta några timmar. Sätt gärna upp värmen en del, så du kan känna på utgående slinga om den blir varm, blir den varm, så avvakta ett tag.
Om det skulle vara luft i slingan, hamnar den i värmekällan och ska då luftas ut där. Det brukar höras liksom ett knaster i pumpen när luft går runt. Varje gång en bubbla passerar pumpen, så slås den ut till microbubblor och åker med runt. Finns det avluftare på fördelningsrören, så stänger du av pumpen och kollar om det kommer luft där. Kan bli ett antal gånger med att lufta. Det tar tid att lufta en GV. Finns ytterligare knep för att lufta GV totalt, men börja med enligt ovan.

EDIT Det är en baypass till höger på fördelarna, med en ballofix, är den öppen eller stängd. Spåret på tvären så är den stängd. Stäng den till att börja med om den är öppen, då öker trycket ut till slingan.

Det är fortfarande kallt på golvet. Är det den inringade "skruven" som ska skruvas 90 grader?

• En inringad ventil på en rörkoppling med en skruvmejselslits för justering.
    Skapa konto
K kjistoffer skrev:
Det är fortfarande kallt på golvet. Är det den inringade "skruven" som ska skruvas 90 grader?
Jepp med spåret på tvären så stängs baypassen och trycket från pumpen ökar ut på slingan/orna. Vad värmer du med, en värmepump eller annat. Du ska ha den slinga som går till toan helt öppen, ta av ställdonet, det blir som en baypass i sig själv och pump och annat kan inte gå mot stängda ventiler, det mår ingen pump bra av. Om det blir totalstopp för flödet så kan pumpen börja kavitera och havirera.
Så med andra ord, ha alltid toans slinga alltid öppen.

Jag tänkte testa detta i eftermiddag men tänkte på just det du nämnde innan jag testar. Hur länge vågar jag köra med bypass avstängd utan att riskera pumpens välmående om det är så att det är stopp i toaletternas slinga?

K kjistoffer skrev:
Jag tänkte testa detta i eftermiddag men tänkte på just det du nämnde innan jag testar. Hur länge vågar jag köra med bypass avstängd utan att riskera pumpens välmående om det är så att det är stopp i toaletternas slinga?
Så länge som toans slinga är helt öppen och fungerar som baypass kan du köra vidare. Mycket bra att ha den öppen och kanske någon/ra tiondelar högre kurva på icke värmningstid, då kan det kanske bli lite mer fisljummet på toagolvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.