Jag har vattenburen golvvärme på bottenvåningen som är från 90-talet med relativt nybytta styrdon.
Ett bekymmer jag har är att två toaletter som har en gemensam slinga inte blir varma.
Efter att ha läst många olika trådar här på forumet så är jag fortfarande absolut inte säker på vad felet är men misstänker att det kan vara skit eller luft i slingan.
Hur gör jag om jag vill testa spola slingan för att utesluta detta?
Den ena bilden är på fördelaren som sitter i ett köksskåp på samma våning som värmen och pumpen med patron sitter i källaren precis under.
Ett bekymmer jag har är att två toaletter som har en gemensam slinga inte blir varma.
Efter att ha läst många olika trådar här på forumet så är jag fortfarande absolut inte säker på vad felet är men misstänker att det kan vara skit eller luft i slingan.
Hur gör jag om jag vill testa spola slingan för att utesluta detta?
Den ena bilden är på fördelaren som sitter i ett köksskåp på samma våning som värmen och pumpen med patron sitter i källaren precis under.
Du får ställa ner alla termostater till min, ta bort ställdonet för toa, kolla att piggen är uppe. Tryck på den, ska gå upp av sig själv ( är då helt öppen ) Cirkpumpen på bilden, har ett reglage på höger sida med 1 - 2 - 3 , står den på 3 som är max, annars vrid upp till 3. Förhoppningsvis om det är luft i slingan åker den ut.
PS Ganska normalt på GV, är att sommartid så stänger ställdonen, vid höst/vinter så ska dom öppna, men har kärvat till i stängt läge, då får man knacka på piggen som en hackspett med ett knivskaft i plast, då brukar dom lossna, Sen trycka på piggen ca 10 -15 ggr och se att den går lätt.
PS Ganska normalt på GV, är att sommartid så stänger ställdonen, vid höst/vinter så ska dom öppna, men har kärvat till i stängt läge, då får man knacka på piggen som en hackspett med ett knivskaft i plast, då brukar dom lossna, Sen trycka på piggen ca 10 -15 ggr och se att den går lätt.
Det är lätt att få hål i ett finger när man trycker på den, så använd ett plastskaft att trycka med. Nu med pumpen på max och allt stängt, utom toa, så får du vänta några timmar. Sätt gärna upp värmen en del, så du kan känna på utgående slinga om den blir varm, blir den varm, så avvakta ett tag.
Om det skulle vara luft i slingan, hamnar den i värmekällan och ska då luftas ut där. Det brukar höras liksom ett knaster i pumpen när luft går runt. Varje gång en bubbla passerar pumpen, så slås den ut till microbubblor och åker med runt. Finns det avluftare på fördelningsrören, så stänger du av pumpen och kollar om det kommer luft där. Kan bli ett antal gånger med att lufta. Det tar tid att lufta en GV. Finns ytterligare knep för att lufta GV totalt, men börja med enligt ovan.
EDIT Det är en baypass till höger på fördelarna, med en ballofix, är den öppen eller stängd. Spåret på tvären så är den stängd. Stäng den till att börja med om den är öppen, då öker trycket ut till slingan.
Om det skulle vara luft i slingan, hamnar den i värmekällan och ska då luftas ut där. Det brukar höras liksom ett knaster i pumpen när luft går runt. Varje gång en bubbla passerar pumpen, så slås den ut till microbubblor och åker med runt. Finns det avluftare på fördelningsrören, så stänger du av pumpen och kollar om det kommer luft där. Kan bli ett antal gånger med att lufta. Det tar tid att lufta en GV. Finns ytterligare knep för att lufta GV totalt, men börja med enligt ovan.
EDIT Det är en baypass till höger på fördelarna, med en ballofix, är den öppen eller stängd. Spåret på tvären så är den stängd. Stäng den till att börja med om den är öppen, då öker trycket ut till slingan.
Jepp med spåret på tvären så stängs baypassen och trycket från pumpen ökar ut på slingan/orna. Vad värmer du med, en värmepump eller annat. Du ska ha den slinga som går till toan helt öppen, ta av ställdonet, det blir som en baypass i sig själv och pump och annat kan inte gå mot stängda ventiler, det mår ingen pump bra av. Om det blir totalstopp för flödet så kan pumpen börja kavitera och havirera.K kjistoffer skrev:
Så med andra ord, ha alltid toans slinga alltid öppen.
Jag tänkte testa detta i eftermiddag men tänkte på just det du nämnde innan jag testar. Hur länge vågar jag köra med bypass avstängd utan att riskera pumpens välmående om det är så att det är stopp i toaletternas slinga?
Så länge som toans slinga är helt öppen och fungerar som baypass kan du köra vidare. Mycket bra att ha den öppen och kanske någon/ra tiondelar högre kurva på icke värmningstid, då kan det kanske bli lite mer fisljummet på toagolvet.K kjistoffer skrev:
Hej, jag har liknande fråga som ovan och du verkar ha koll 😃 är det på den vita hatten man skruva för att koppla på och av värmen i en specifik slinga? Ska hatten isåfall skruvas till vänster eller höger för öppna fullt flöde i slinga för att få varmt? Dvs ska piggen vara nedtryckt eller släppas upp för slå på värmen?J jonaserik skrev:Du får ställa ner alla termostater till min, ta bort ställdonet för toa, kolla att piggen är uppe. Tryck på den, ska gå upp av sig själv ( är då helt öppen ) Cirkpumpen på bilden, har ett reglage på höger sida med 1 - 2 - 3 , står den på 3 som är max, annars vrid upp till 3. Förhoppningsvis om det är luft i slingan åker den ut.
PS Ganska normalt på GV, är att sommartid så stänger ställdonen, vid höst/vinter så ska dom öppna, men har kärvat till i stängt läge, då får man knacka på piggen som en hackspett med ett knivskaft i plast, då brukar dom lossna, Sen trycka på piggen ca 10 -15 ggr och se att den går lätt.
Fråga pga hantverkare stängda av flödet på en slinga när vi renoverade badrum och ska sätta på den själv idag men är osäker på om jag tänker rätt?
Den vita ratten är för att ställa ( strypa ) flödet i slingan, om du provar med att ta bort en blå, så ska det bli fullt flödet i den slingan. Om piggen är uppe så är ventilen helt öppen, under sommaren har piggen en förmåga att kärva till sig i stängt läge. Fullt normal då det är varmt ute och inne och termostaten säger, ingen värma behövs jag stänger.J Johan_kl skrev:Hej, jag har liknande fråga som ovan och du verkar ha koll 😃 är det på den vita hatten man skruva för att koppla på och av värmen i en specifik slinga? Ska hatten isåfall skruvas till vänster eller höger för öppna fullt flöde i slinga för att få varmt? Dvs ska piggen vara nedtryckt eller släppas upp för slå på värmen?
Fråga pga hantverkare stängda av flödet på en slinga när vi renoverade badrum och ska sätta på den själv idag men är osäker på om jag tänker rätt?
PS vad står det på en blå NC eller NO om du har lika som trådstartaren.
J jonaserik skrev:Den vita ratten är för att ställa ( strypa ) flödet i slingan, om du provar med att ta bort en blå, så ska det bli fullt flödet i den slingan. Om piggen är uppe så är ventilen helt öppen, under sommaren har piggen en förmåga att kärva till sig i stängt läge. Fullt normal då det är varmt ute och inne och termostaten säger, ingen värma behövs jag stänger.
PS vad står det på en blå NC eller NO om du har lika som trådstartaren.
ser inte exakt ut som hos TS, men verkar vara samma princip. Tar jag bort en vit har jag samma stift som TS, så antar samma model hos mig? Dvs tar man av en hatt så är det fullt flöde i den slingan? Men skriva man åt en hatt fullt så trycks pigg ner och flödet stryps?
Jepp, bara ta bort hattarna så är det fullt öppet och ska vara fullt flöde ut till slingorna. Men håll reda på och skriv upp hur många varv/delvarv som det tar att dra dom i botten.J Johan_kl skrev:
Tack! Varför är det viktigt hålla koll på hur många varv det tar dra i botten? Tar det inte stopp när man dragit hela väggen i botten? Det är väl en gängad hatt som borde stoppa i botten?J jonaserik skrev:






