11 555 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Golvvärmeslang tittar upp ovanför golvspån - ska det vara så?
Känns som att Krillemans punchline 99% rätt är oftast 100% fel! passar väldigt bra in här...
Dock borde väl många andra också stött på detta problem?
Hur som, kan man inte strimla lumppappen och lägga mellan värmerören för att få upp höjden? När sedan trycket från det som finns uppe på golvet fördelas ut över stor yta via plyfan så borde det fungera. Dvs lumppappen bör klara trycket och spara slangen. Ev behövs dubbla lager lumppapp eftersom den trycks ihop en del. Det borde kunna testas med hjälp av en bred plan/rak regel om det behövs två lager el inte.
Finns det garantivillkor någonstans så bör man nog följa dem, om man kan, om något så småningom går åt pipsvängen.
Dock borde väl många andra också stött på detta problem?
Hur som, kan man inte strimla lumppappen och lägga mellan värmerören för att få upp höjden? När sedan trycket från det som finns uppe på golvet fördelas ut över stor yta via plyfan så borde det fungera. Dvs lumppappen bör klara trycket och spara slangen. Ev behövs dubbla lager lumppapp eftersom den trycks ihop en del. Det borde kunna testas med hjälp av en bred plan/rak regel om det behövs två lager el inte.
Finns det garantivillkor någonstans så bör man nog följa dem, om man kan, om något så småningom går åt pipsvängen.
Jag vill faktiskt påstå att du har (eller kanske mer korrekt hade) ett val!Bråkis skrev:Men som krilleman påpekar, varför blanda tillverkare? Ja, har inget val, när den golvspånsleverantör jag har inte erbjuder kopplingar..
Samtidigt sade säljaren på Swedespan att det inte är något problem att slangen sticker upp lite, så länge man använder en skiva mellan golvspån och golv. I mitt fall hade jag tänkt lägga in en 12mm plywood mellan golvspån och parkett, så det hade kanske funkat bra ändå. Men ett flytande parkettgolv riskerar att forma sig lite efter golvvärmeslangarna.
Kontrollerar man inte att man kan få ett korrekt system innan man påbörjar att köpa material?
Detta tipset kan tyckas komma väldigt sent för TS, men det verkar ju inte vara någon hemlighet att Swedspan bara kan sälja plåt/spån/slang. Alltså får du inte en korrekt installation som vid läckage ej ger dig ersättning vid skada på ditt hus. Det är antagligen därför dom saknar säkervatten-certifieringen.
Beträffande lump-papp kontra 3mm "byggmax-skum" och denna isolerande effekt skulle jag personligen klassa den omtalade 12mm plywoodskivan som mer isolerande än byggmax-skummet!
Jo, den kan absolut verka "kaxig" men det är ju det som är tanken, fast på ett ironiskt sätt! Tänker man efter det där "lilla extra" så blir det ju så mycket bättre och man underlättar mycket för sig själv!Oldboy skrev:
OT är att punchlinen är kopierad från ett byggföretag som jag arbetade åt tidigt 2000-tal. Men hur man vågar ha detta som motto vet jag ej, för inget dom gjorde då stämde överens med verkligheten.
OT Slut
Men det hade ju varit lättare då det står i klartext hur man ska montera för korrekt installation!!!... Tex LK:jensaro skrev:
Ytskikt
Parkettgolv
Golvvärmen täcks först med ångspärr (åldersbeständig plast) enligt golvfabrikantens anvisning och därefter med lumppapp eller cellfoam. Därefter läggs parkettgolvet med min 14 mm tjocklek längs med golvvärmekretsarnas riktning. Respektive golvleverantörs anvisning samt GBRs riktlinjer för trägolv på golvvärme, ska följas. Rådgör alltid med LK vid golvtjocklekar över 25 mm.
Mer info och bilder från LK här
Klicka på "På golvbjälkar med LK HeatFlorr 22"
Denna info ger bara företag som är certifierade enligt säkervatten, men då gäller också hemförsäkringen! Visst kostar det en slant extra. Men som redan nämnts är värmesystemet en av dom viktigaste installationerna i ditt hus. Så varför snåla just på denna installation?
Och nej jag är fortfarande en glad installatör och jobbar ej mot ekonomiska intressen för LK. Jag gillar dock skarpt deras support och produkter! Men det visste väl alla redan...
Redigerat:
Hej! Ledsen att jag inte svarat i helgen, har varit upptagen med att, just det, ByggaHus...
Självklart, hade jag vetat att det inte skulle funka ihop så hade jag köpt golvspån från Uponor, Krilleman.
I mitt fall var det snarare begränsning av tid, jag "behövde" beställa en mängd byggvaror på en gång för att få logistiken att fungera. Så då valde jag en leverantör, Beijer, som fick leverera allt. De specade inte vilken tillverkare det var på golvspånet, vilket jag kanske skulle forskat noggrannare i. Men jag frågade vilken golvvärmeslangsdimension de var gjorda för, och fick svaret 17mm.
Alltså, det fanns ingen ekonomisk aspekt i det, utan helt enkelt en tidsaspekt. Därav står jag alltså med fastskruvat (och limmat) spån, men slang ännu inte monterad.
Du får gärna läxa upp mig att jag borde si och så och att jag tycks vara en sådan slarver, men det hjälper inte mig just nu. Det hjälper däremot mig nästa gång jag ska bygga hus, såvida jag har tid att verkligen gå igenom alla underleverantörers godkännande för alla de leverantörer jag väljer..
Apropå mått. Jag tog fram mitt pålitliga, men icke kalibrerade, skjutmått från Biltema och mätte uponor-slangen.

På ena ledden är ytterdiametern på Uponors 17mm golvvärmeslang 18,05mm.
På andra ledden (roterat skjutmåttet 90 grader) är den 17,30 mm.
Ska ringa Uponor vad de menar med detta. Är det meningen att den ska vara oval? Är det i så fall meningen att man ska försöka pressa ner den i med någon särskild riktning så att den inte sticker upp så mycket?
Självklart, hade jag vetat att det inte skulle funka ihop så hade jag köpt golvspån från Uponor, Krilleman.
I mitt fall var det snarare begränsning av tid, jag "behövde" beställa en mängd byggvaror på en gång för att få logistiken att fungera. Så då valde jag en leverantör, Beijer, som fick leverera allt. De specade inte vilken tillverkare det var på golvspånet, vilket jag kanske skulle forskat noggrannare i. Men jag frågade vilken golvvärmeslangsdimension de var gjorda för, och fick svaret 17mm.
Alltså, det fanns ingen ekonomisk aspekt i det, utan helt enkelt en tidsaspekt. Därav står jag alltså med fastskruvat (och limmat) spån, men slang ännu inte monterad.
Du får gärna läxa upp mig att jag borde si och så och att jag tycks vara en sådan slarver, men det hjälper inte mig just nu. Det hjälper däremot mig nästa gång jag ska bygga hus, såvida jag har tid att verkligen gå igenom alla underleverantörers godkännande för alla de leverantörer jag väljer..
Apropå mått. Jag tog fram mitt pålitliga, men icke kalibrerade, skjutmått från Biltema och mätte uponor-slangen.

På ena ledden är ytterdiametern på Uponors 17mm golvvärmeslang 18,05mm.
På andra ledden (roterat skjutmåttet 90 grader) är den 17,30 mm.
Ska ringa Uponor vad de menar med detta. Är det meningen att den ska vara oval? Är det i så fall meningen att man ska försöka pressa ner den i med någon särskild riktning så att den inte sticker upp så mycket?
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Jag roade mig med att ta reda på vad standarden ISO 15875 säger om rör av typen C, dvs plaströr.
Där framgår att toleransen är 0,3 mm. Så slangen är rätt på ena ledden, men inte på andra.
Nu skall det sägas att jag mäter när slangen är upprullad, vilket kan leda till viss ovalitet. Då kan den vara större på ena ledden, men det borde leda till en minskning på andra ledden. Det verkar det inte göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där framgår att toleransen är 0,3 mm. Så slangen är rätt på ena ledden, men inte på andra.
Nu skall det sägas att jag mäter när slangen är upprullad, vilket kan leda till viss ovalitet. Då kan den vara större på ena ledden, men det borde leda till en minskning på andra ledden. Det verkar det inte göra.
Bra idé, men jag hade så lång spännvidd på mina golvreglar så jag var tvungen att ha 260mm KERTO c/c 300 (på ett ställe till och med c/c 150) och skruvlimmat spån för att minska svikt. Och för att minimera bygghöjden ville jag få ner golvvärmeslangarna i golvspånet, inte lägga ovanpå med gles emellan.Dr.L skrev:
Och med risk för att framstå som Janne Josefsson så har jag kollat på Uponors typgodkännande för deras slangar.
http://www.uponor.se/~/media/Files/...godkannanden/BLD_PEX_DNV_Certifiate_K5370.pdf
Härligt, där finns inte deras 17x2,0mm-slang med. DNV verkar inte typgodkänt den produkten.
Så ska man vara riktigt petig verkar det inte som man ska välja Uponors slang heller, om den inte är testad för DIN16892..
http://www.uponor.se/~/media/Files/...godkannanden/BLD_PEX_DNV_Certifiate_K5370.pdf
Härligt, där finns inte deras 17x2,0mm-slang med. DNV verkar inte typgodkänt den produkten.
Så ska man vara riktigt petig verkar det inte som man ska välja Uponors slang heller, om den inte är testad för DIN16892..
Uppdatering, på denna monolog. Uponor skyller på Beijer för att de säljer ett system som inte går att göra rätt med, och på Swedespan för att de har en spånskiva som inte funkar med Uponors system.
Kuriosa: Swedespan tillverkar även uponors golvspånskiva..Som alltså har lite större/djupare spår.
Uponor föreslår inte att man använder en slang som sticker upp eftersom det kan leda till knarr.
Vidare kan de inte garantera att deras kopplingar funkar perfekt med någon annans slang, men på telefon säger de att det inte borde vara några som helst problem.
Trist läge.
På frågan om deras slang verkligen följer ISO-standarden svarar de att den kanske inte gör det, men att i alla fall hela systemet funkar ihop. Och det betvivlar jag inte.
Det jag kan göra för att använda uponors slang är förstås att fräsa upp alla spår ett par tiondelar, men det känns inte helt lockande.
Kuriosa: Swedespan tillverkar även uponors golvspånskiva..Som alltså har lite större/djupare spår.
Uponor föreslår inte att man använder en slang som sticker upp eftersom det kan leda till knarr.
Vidare kan de inte garantera att deras kopplingar funkar perfekt med någon annans slang, men på telefon säger de att det inte borde vara några som helst problem.
Trist läge.
På frågan om deras slang verkligen följer ISO-standarden svarar de att den kanske inte gör det, men att i alla fall hela systemet funkar ihop. Och det betvivlar jag inte.
Det jag kan göra för att använda uponors slang är förstås att fräsa upp alla spår ett par tiondelar, men det känns inte helt lockande.
ReklamationBråkis skrev:Uppdatering, på denna monolog. Uponor skyller på Beijer för att de säljer ett system som inte går att göra rätt med, och på Swedespan för att de har en spånskiva som inte funkar med Uponors system.
Trist läge.
+
Kompensation