2 526 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Ångbroms under golvspånskiva?
Isolerar golvbjälklaget med cellulosfiber. Lagt ångbroms innan jag nu ska lägga golvspånsliva för att sedan flytspackla för golvvärme sedan klinker/sten ovanpå. Det gör ju att jag inte kan limma spånskivan mot reglarna. Borde jag hellre skippa ångbromsen?
Funkar det med golvskruv ell "måste" det vara spånskiveskruv?
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Står inför samma dilemma. Hur gjorde du?F Färdigrenoverad skrev:Isolerar golvbjälklaget med cellulosfiber. Lagt ångbroms innan jag nu ska lägga golvspånsliva för att sedan flytspackla för golvvärme sedan klinker/sten ovanpå. Det gör ju att jag inte kan limma spånskivan mot reglarna. Borde jag hellre skippa ångbromsen?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 507 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 507 inlägg
Jag har rotat lite i det här tidigare och min slutsats som jag la på minnet är att skruvlimmat 22mm golvspån är alldeles tillräckligt ångtätt så det behövs inte ångspärr i golv. Golv/väggvinkeln får man lösa så det blir tätt ändå på "valfritt" sätt.
Exakt vad jag kollade upp för att landa i denna slutsats minns jag inte
Att inte limma golvspån är ett misstag enligt mig.
Exakt vad jag kollade upp för att landa i denna slutsats minns jag inte
Att inte limma golvspån är ett misstag enligt mig.
Jag skippade ångbromsen helt. Enda alternativet hade varit att isåfall montera ångbroms sen läkta på nån träläkt som man sen skulle limma golvspånet i, och marginalerna är små. Golvet får inte bygga för mycket i höjd. Plus att en läkt skulle kunna ge potentiellt knarr med tiden eftersom den inte kan limmas. Och precis som Rickard här ovanför säger så är skivan i sig tillräckligt ångtät. Plus att ångvandringen nedåt är mycket mindre. Det mesta färdas uppåt.E erkka skrev:
Gemini däremot ger ofta bättre svar upplever jag, åtminstone när det gäller byggtekniska frågor. Frågade för skojs skull nu, och den bekräftade att golvspån fungerar tillräckligt väl som ångbroms i sig själv (utan att jag ställde ledande frågor).E erkka skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden