3 694 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Golvvärmerör frusit i plattan
Sida 1 av 2
I söndags blev det -5 efter att varit plus sen gjutningen och en av golvvärmeslingorna i plattan som gjöts Dec 15 hann frysa innan jag hann tömma de 3 slingorna. Jag lyckades tina upp slingan genom att spola plattan med varmvatten. Kunde sen med kompressor trycka ut iskross blandat med vatten.
Ansvaret att tömma slingorna på vatten innan frost låg på totalentreprenörens VVS-firma.
Nu hävdar entreprenörens VVS-firma & entreprenören att slingorna inte kunde frysa eftersom det är frigolit under plattan samt att betongen fortfarande är varm pga pågående härdning.
Detta är förstås totalt verklighetsfrånvänt. Att plattan skulle vara varm 4 veckor efter gjutningen och kunna motstå -5 grader är ju rena fantasierna. Men de hävdar detta!!
Har de upptäckt en ny energikälla eller? ;-)
Jag skulle behöva lite inlägg med argument från forumet som jag kan presentera för dem om det nu hjälper.
På förhand tack.
Ansvaret att tömma slingorna på vatten innan frost låg på totalentreprenörens VVS-firma.
Nu hävdar entreprenörens VVS-firma & entreprenören att slingorna inte kunde frysa eftersom det är frigolit under plattan samt att betongen fortfarande är varm pga pågående härdning.
Detta är förstås totalt verklighetsfrånvänt. Att plattan skulle vara varm 4 veckor efter gjutningen och kunna motstå -5 grader är ju rena fantasierna. Men de hävdar detta!!
Har de upptäckt en ny energikälla eller? ;-)
Jag skulle behöva lite inlägg med argument från forumet som jag kan presentera för dem om det nu hjälper.
På förhand tack.
Vad står det i kontraktet?
Att gjuta i dec utan att på något sett ha eftervärme måste väl vara en risk i hela Sverige.....
Att gjuta i dec utan att på något sett ha eftervärme måste väl vara en risk i hela Sverige.....
Är totalentreprenad så de har fullt ansvar. Gör de fel så får de fixa. Men de anser ju att de inte gjort fel, för det kan ju inte frysa trots -5 grader.......Enk Projektet skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Frigolit under plattan förvärrar ju bara läget, markvärmen kan ju inte komma upp.
(Idioter till entreprenör, minusgrader förekommer i hela Sverige )
Protte
(Idioter till entreprenör, minusgrader förekommer i hela Sverige )
Protte