Ett nyligen byggt attefallshus omgivet av grönska med synlig källare och golvvärme; trästommen och isolering nämns i inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attefallshus under konstruktion med trästomme och synlig isolering mellan träreglarna.
Skapa konto
Installation av golvvärme med 20mm slang i ett mellanbjälklag med träreglar och brun isolering synlig.
Skapa konto
VVS-installation med gråa rör och träreglar, synlig träullsisolering i bakgrunden.
Skapa konto

Hej,

Jag har byggt ett attefallshus med källare.

Källaren har gjuten platta, 200mm cellplast, murade väggar och golvvärme 20mm slang ingjuten. Här går det att få hur varmt jag vill med låg framledningstemperatur.

Övre plan trästomme, 45x170mm reglar i vägg + 45x45mm liggande som köldbrygga, fullisolerat. Tak 250mm isolering.

Mellanbjälklaget 45x220mm reglar, golvvärme 20mm slang i bjälklagsplåtar, Golvspån uppepå och 14mm ekparkett, 170mm träullit som isolering under golvvärmen ner mot garage som håller 15 grader.

Med framledningstemperatur 38 grader efter shunt (max) och -5grader ute får jag inte mer än 17 grader i övre planet.
Har provat dra upp till 45 grader och dra ner till 30 grader men ingen större skillnad i temp.
Yttemperaturen på ekparketten blir endast ca 20 grader.

Förstår att Golvspån + parkett blir för tjockt att ta sig igenom för värmen men vad ska jag isolera med under för att inte all värme ska gå nedåt istället för träulliten?

Undrar om det gör någon större skillnad att du tilläggsisolerar underifrån. Är inte bekant med träulit, men läst någonstans att det har ett lambda på 0,8. I så fall läcker det med din tjocklek ned ca 0,5w per kvadratmeter och timma (multiplicera med temperaturskillnaden mellan plåtar och ytterskikt), alltså U-värde ca 0,5. Uppåt borde det med spån och parkett bli ca tio gånger högre...

Golvspån 0,18/0,022=8,18 Parkett 0,14/0,014=10

1/8,18=0,1222

1/10=0,1

0,1222+0,1=0,2222

1/0,2222=4,5005

Alltså borde du endast förlora ca en tiondedel av värmen nedåt. Problemet är kanske helt enkelt att värmen blir kvar i vattnet och kommer tillbaka till pumpen utan att ha blivit tillräckligt kyld?

Ser ut på bilden som att det blivit väl lite plats att lägga ut plåtar på. Kanske är det helt enkelt för lite uppvärmd golvyta!? Ligger det plåtar vid fönster och dörrar. Om inte kan det bli kallras och upplevas än kallare.

Ett attefallshus har ju även mer yta som kyls i jämförelse mot antal kvadratmeter. I ett rum på 20 m2 i ett hus har du väl en eller två ytterväggar, medan du har fyra i ett attefallshus.

Lösning? Tjaa tillägsisolera väggar och tak med 5 cm pir-isolering kunde vara en lösning, men det är kanske inte värt besväret!? Pir-skivor kan också vara bra om du ändå vill isolera källartaket utan att slösa för mycket höjd.

P.S. Inser att du fortfarande har öppet och kan byta ut träulliten enkelt. Glas- eller stenullsskivor ger väl ca dubbla isolervärdet. PIR-skivor ger närmare fyra gånger så mycket, men kostar betydligt mer och isolerar inte ljud. Dvs. om jag har fått det rätt i att träulit ger lambda 0,08.

ClasseClas
Frågan är vad du har för flöde på markplanet? Hur ser det ut vid anslutningen till värmekällan? Har du 2 slingor med separata ventiler? Använder du termostater? Vilken dimension är det på gv-slangen?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Frågan är vad du har för flöde på markplanet? Hur ser det ut vid anslutningen till värmekällan? Har du 2 slingor med separata ventiler? Använder du termostater? Vilken dimension är det på gv-slangen?
20mm gv-slang i 2 slingor per plan.
En shunt per plan.
Flödet är ställt på 1/3 i källardelen som har gjuten platta, i övre planet har jag provat med 1-3/3 men ingen skillnad. Delta på båda slingorna ca 5 grader.

K Kojfabriken skrev:
Undrar om det gör någon större skillnad att du tilläggsisolerar underifrån. Är inte bekant med träulit, men läst någonstans att det har ett lambda på 0,8. I så fall läcker det med din tjocklek ned ca 0,5w per kvadratmeter och timma (multiplicera med temperaturskillnaden mellan plåtar och ytterskikt), alltså U-värde ca 0,5. Uppåt borde det med spån och parkett bli ca tio gånger högre...

Golvspån 0,18/0,022=8,18 Parkett 0,14/0,014=10

1/8,18=0,1222

1/10=0,1

0,1222+0,1=0,2222

1/0,2222=4,5005

Alltså borde du endast förlora ca en tiondedel av värmen nedåt. Problemet är kanske helt enkelt att värmen blir kvar i vattnet och kommer tillbaka till pumpen utan att ha blivit tillräckligt kyld?

Ser ut på bilden som att det blivit väl lite plats att lägga ut plåtar på. Kanske är det helt enkelt för lite uppvärmd golvyta!? Ligger det plåtar vid fönster och dörrar. Om inte kan det bli kallras och upplevas än kallare.

Ett attefallshus har ju även mer yta som kyls i jämförelse mot antal kvadratmeter. I ett rum på 20 m2 i ett hus har du väl en eller två ytterväggar, medan du har fyra i ett attefallshus.

Lösning? Tjaa tillägsisolera väggar och tak med 5 cm pir-isolering kunde vara en lösning, men det är kanske inte värt besväret!? Pir-skivor kan också vara bra om du ändå vill isolera källartaket utan att slösa för mycket höjd.
Ok, så det borde vara mindre motstånd uppåt än neråt som det är nu då?

Väggarna har nu 210mm glasullskivor totalt, taket 265mm. Kanske att det är för snålt?

Yttemperaturen på golvet når inte över 20 grader ens med 40 grader i framledningstemperatur mätt på slingan.

ClasseClas
Det låter skumt att högre framledningstemperatur och större flöde inte ger ngt resultat. Med separata shuntar och cirkpumpar har du ju alla förutsättningar att reglera värmen separat per våning. Jag undrar om du har luft i övervåningens slingor? Sitter den shunten på övervåningen så att du enkelt kan lufta de slingorna? Annars kommer luften även från källaren att "klättra" upp till övervåningen och hindra en bra värmeavgivning.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det låter skumt att högre framledningstemperatur och större flöde inte ger ngt resultat. Med separata shuntar och cirkpumpar har du ju alla förutsättningar att reglera värmen separat per våning. Jag undrar om du har luft i övervåningens slingor? Sitter den shunten på övervåningen så att du enkelt kan lufta de slingorna? Annars kommer luften även från källaren att "klättra" upp till övervåningen och hindra en bra värmeavgivning.
Det kan ligga nåt i det, har båda shuntarna i källaren. Dock har jag inte märkt av någon luft när jag försökt lufta slingorna vid shunten, vi spolade med öppet system innan vi satte igång och luftade.

L lapower skrev:
Ok, så det borde vara mindre motstånd uppåt än neråt som det är nu då?

Väggarna har nu 210mm glasullskivor totalt, taket 265mm. Kanske att det är för snålt?

Yttemperaturen på golvet når inte över 20 grader ens med 40 grader i framledningstemperatur mätt på slingan.
Nja, det låter väl ändå som det borde räcka. Temperaturen är mätt i själva attefallshuset också antar jag? Det är inte så att pumpen sitter i huvudbyggnaden och där är inställd på den temperaturen, men sedan tappar temperatur på vägen dit?

Ett alternativ som kanske kunde fungera för att få ut värmen ur vattnet kunde kanske vara att installera en fäktkonvektor som vattnet kunde passera efter den gått runt i golvet, men först ska man nog kolla de saker som Iapower nämner.

K Kojfabriken skrev:
Nja, det låter väl ändå som det borde räcka. Temperaturen är mätt i själva attefallshuset också antar jag? Det är inte så att pumpen sitter i huvudbyggnaden och där är inställd på den temperaturen, men sedan tappar temperatur på vägen dit?

Ett alternativ som kanske kunde fungera för att få ut värmen ur vattnet kunde kanske vara att installera en fäktkonvektor som vattnet kunde passera efter den gått runt i golvet, men först ska man nog kolla de saker som Iapower nämner.
Som ClasseClas nämner, menar jag förståss. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.