976 läst ·
2 svar
976 läst
2 svar
Golvvärmeplåtar i betongbjälklag!
Vad sägs om följande. Jag ska lägga golvvärme (vattenburen) i betongbjälklag (en vindsvåning). För 20 mm rör gäller att dessa skall täckas med minst 30 mm betong, dvs om jag ska fräsa ner rör så måste jag fräsa minst 50 mm. Jag vill inte fräsa så djupt, dels pga arbetsinsatsen och dels pga att det finns balkar och armering i bjälklaget. Jag vill inte gjuta/spackla på golvet - jag vill bevara varje cm av möjlig takhöjd. Därför tänkte jag fräsa 20 mm djupa spår (med betongspårfräs el dyl) och i spåren lägga golvvärmeplåtar (som limmas/skrivas fast). Ovanpå detta plast, lumppapp och 15 mm parkett. Wirsbo tror att detta ska funka. Är det nån som har synpunkter eller erfarenhet av ett liknande projekt? Tack på förhand!
Ingen? >
Jag skulle överhuvudtaget inte sätta en fräs i en betongplatta om jag inte visste exakt var armeringsjärnen ligger i plattan.
Ligger järnen i plattans underkant så är det OK.
Men finns det armering i plattans överkant. Då är fräsning ingen bra lösning om du inte har låtit någon kontrollberäkna din platta och gett klartecken på att det är OK att fräsa x cm djupa spår.
Ligger järnen i plattans underkant så är det OK.
Men finns det armering i plattans överkant. Då är fräsning ingen bra lösning om du inte har låtit någon kontrollberäkna din platta och gett klartecken på att det är OK att fräsa x cm djupa spår.
Klicka här för att svara