Hej!
Vi bor i en villa på 200 kvm över två likstora våningar som första ägare sedan 2019. Golvvärme på nedervåningen och radiatorer uppe. Villan värms av en frånluftsvärmepump där jag under de första två åren skapat en egen kurva för optimal inomhus-temperatur som jag upplevt fungerat bra med enstaka småjusteringar sedan dess.
Nu i början av hösten tycker jag dock att nedervåningen ofta på morgonen är nere på runt 19 grader medan övervåningen ligger kring önskvärda 20,5. Golven känns svala. Jag har försökt öka värmen nere genom att vrida upp shunten i golvvärmeskåpet (vred 15 i bilden nedan) från 2,3 till 2,6 och nu imorse till ungefär 2,9. Trots detta och att jag i pumpen höjt önskad framledning (gått från kurva 0 till 0+2) var det nere 19,3 imorse och 20,6 uppe.
Temperaturerna i golvvärmesystemet tycker jag känns ologiska. Jag hade imorse följande temperaturer:
Utetemp: -4 gr
Ut från värmepumpen: 43 gr (normalt 40 grader innan höjningen)
Ut efter shunten: 23,5 gr (14 i bilden)
Tillbaka in i shunten från golvet: 16,5 gr (6 i bilden)
Ut i golvvärmen: 19,5 gr (i övre ramen där flödesmätarna sitter)
Tillbaka från golvvärmen: 19,5 gr (i nedre ramen där termostaterna sitter, de är fullt öppna)
De ologiska saker jag ser är följande:
1. Trots 43 grader till shunten blir värmen blandad med återvattnet från golvet bara 23,5 grader när utetemperaturen är -4. 23,5 grader låter svalt vid flera minusgrader. När jag vrider upp shunten (från 2,6 till 2,9 (max är 4) imorse exv) händer inget med denna temperatur men däremot blir återflödestemperaturen till värmepumpen lägre. Temperaturen var på denna 22,5 när det var 33 grader ut från värmepumpen med 10 plus ute.
2. Både temperatur ut till golv och tillbaka från golv är 19,5 trots att ut från shunt är 23,5 och in i shunt 16,5.
Jag vill minnas att jag tidigare år reagerat på att temperaturen på utflödet och tillbakaflödet varit samma men då har huset blivit varmt som det ska så då har jag struntat i det. Någon som har några tankar kring vad som skulle kunna vara problemet?
Vi bor i en villa på 200 kvm över två likstora våningar som första ägare sedan 2019. Golvvärme på nedervåningen och radiatorer uppe. Villan värms av en frånluftsvärmepump där jag under de första två åren skapat en egen kurva för optimal inomhus-temperatur som jag upplevt fungerat bra med enstaka småjusteringar sedan dess.
Nu i början av hösten tycker jag dock att nedervåningen ofta på morgonen är nere på runt 19 grader medan övervåningen ligger kring önskvärda 20,5. Golven känns svala. Jag har försökt öka värmen nere genom att vrida upp shunten i golvvärmeskåpet (vred 15 i bilden nedan) från 2,3 till 2,6 och nu imorse till ungefär 2,9. Trots detta och att jag i pumpen höjt önskad framledning (gått från kurva 0 till 0+2) var det nere 19,3 imorse och 20,6 uppe.
Temperaturerna i golvvärmesystemet tycker jag känns ologiska. Jag hade imorse följande temperaturer:
Utetemp: -4 gr
Ut från värmepumpen: 43 gr (normalt 40 grader innan höjningen)
Ut efter shunten: 23,5 gr (14 i bilden)
Tillbaka in i shunten från golvet: 16,5 gr (6 i bilden)
Ut i golvvärmen: 19,5 gr (i övre ramen där flödesmätarna sitter)
Tillbaka från golvvärmen: 19,5 gr (i nedre ramen där termostaterna sitter, de är fullt öppna)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De ologiska saker jag ser är följande:
1. Trots 43 grader till shunten blir värmen blandad med återvattnet från golvet bara 23,5 grader när utetemperaturen är -4. 23,5 grader låter svalt vid flera minusgrader. När jag vrider upp shunten (från 2,6 till 2,9 (max är 4) imorse exv) händer inget med denna temperatur men däremot blir återflödestemperaturen till värmepumpen lägre. Temperaturen var på denna 22,5 när det var 33 grader ut från värmepumpen med 10 plus ute.
2. Både temperatur ut till golv och tillbaka från golv är 19,5 trots att ut från shunt är 23,5 och in i shunt 16,5.
Jag vill minnas att jag tidigare år reagerat på att temperaturen på utflödet och tillbakaflödet varit samma men då har huset blivit varmt som det ska så då har jag struntat i det. Någon som har några tankar kring vad som skulle kunna vara problemet?
Det finns ett vred för max temperatur (vred 13 i bilden). Den är inställd på en siffra som ska motsvara 45 grader. Har för mig att jag testat att vrida på den utan effekt på utflödet från shunten.J jonaserik skrev:
Jepp att vrida på den hjälper inte om käglan i den kärvar eller fastnat. Du måste ta bort termostaten och sr hur pinnen är, ute/inne, sen trycka på pinnen några gånger så den går lätt, den ska gå ut själv. Inga verktyg på den. Går inte pinnen ut, så knacka med hammaren på metallen under eller över ventilen i termostatens rikting. Käglan i ventilen ska gå utåt. Var inte rädd, det håller. Börja där och kom tillbaka.S Swotdthain skrev:
Tack. Ska testa detta ikväll. Är det bara att dra vredet rakt ut för att exponera stiftet och motionera det lite och om det inte går knacka lätt med hammare (ej på stift men på metallen omkring)? Bara aktuellt på maxtempvredet eller även på vredet som avgör shuntens inställning (blanding tillflöden/återflöde tillbaka till golvet)?J jonaserik skrev:Jepp att vrida på den hjälper inte om käglan i den kärvar eller fastnat. Du måste ta bort termostaten och sr hur pinnen är, ute/inne, sen trycka på pinnen några gånger så den går lätt, den ska gå ut själv. Inga verktyg på den. Går inte pinnen ut, så knacka med hammaren på metallen under eller över ventilen i termostatens rikting. Käglan i ventilen ska gå utåt. Var inte rädd, det håller. Börja där och kom tillbaka.
Så här ser LK's temperaturbegränsare i LK Fördelarshunt VS2, som TS har:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...unt-vs2/lk-temperaturbegransare-vs2-77775036/
Edit:
Det bör vara att bara dra ratten rakt upp,
Här är ratten som reservdel,
https://www.lksystems.se/sv/produkt.../fordelarshunt-vs2/lk-ratt-temp-vs2-77775028/
Logga in
Skapa konto
https://www.lksystems.se/sv/produkt...unt-vs2/lk-temperaturbegransare-vs2-77775036/
Edit:
Det bör vara att bara dra ratten rakt upp,
Här är ratten som reservdel,
https://www.lksystems.se/sv/produkt.../fordelarshunt-vs2/lk-ratt-temp-vs2-77775028/
Jag skulle säga att det inte finns något synligt stift att kontrollera. Stiftet och temperatursensorn sitter inuti shunten.
Du kan trycka/sätta tillbaka vredet.
Den enda motionering du kan göra (utan att plocka isär shunten) är att vrida temperaturratten fram å tillbaka ändläge till ändläge.
Du kan trycka/sätta tillbaka vredet.
Den enda motionering du kan göra (utan att plocka isär shunten) är att vrida temperaturratten fram å tillbaka ändläge till ändläge.
Är elementen på övervåningen varma över hela sin längd?
Jag tycker att det låter som ett flödesproblem från VP till förbrukare IOM att returvattnets temp sjunker när du ökar flöde från tilloppet i GV. Börja med att kolla cirkpump och smutsfilter i VP.
Är VP kopplad med anslutningsslang?
Jag tycker att det låter som ett flödesproblem från VP till förbrukare IOM att returvattnets temp sjunker när du ökar flöde från tilloppet i GV. Börja med att kolla cirkpump och smutsfilter i VP.
Är VP kopplad med anslutningsslang?
Har vridit både vreden från min till max några gånger nu. Tycker också jag fått effekt av att vrida upp shuntningen.Demmpa skrev:
Temp från VP: nu 38, imorse 43.
Ut i golv: nu 24,5, imorse 23,5.
Tillbaka från golv: nu 17,5, imorse 16,5.
Varmare ut nu (3 grader) ger lägre framledningstemp men trots detta varmare ut i golven. Får se imorgon bitti vad temperaturen nere blir. Ska dock vara klart varmare inatt (6 gr) än natten till idag (några minusgrader).
Tycker radiatorerna är jämnvarma.R Räcerbil skrev:
Har alltid tänkt att sänkningen i tillflödestemperaturen till VP:n är rimlig och beror på att ökad tillsats av varmvatten till golvet ger ökat återflöde från golvet till pumpen. Det sammantagna återflödet till pumpen får då av en högre andel kallt vatten från golvet och en lägre andel ljummet vatten från övervåningen och således lägre temp på blandningen. Tänker jag fel då?
Vet inte hur jag kollar varken cirkulationspump eller smutsfilter i min Nibe F730 tyvärr. Inte mycket är synligt från inspektionsluckan. Rören in och ut är kopparrör i plattan.
S Swotdthain skrev:Tycker radiatorerna är jämnvarma.
Har alltid tänkt att sänkningen i tillflödestemperaturen till VP:n är rimlig och beror på att ökad tillsats av varmvatten till golvet ger ökat återflöde från golvet till pumpen. Det sammantagna återflödet till pumpen får då av en högre andel kallt vatten från golvet och en lägre andel ljummet vatten från övervåningen och således lägre temp på blandningen. Tänker jag fel då?
Vet inte hur jag kollar varken cirkulationspump eller smutsfilter i min Nibe F730 tyvärr. Inte mycket är synligt från inspektionsluckan. Rören in och ut är kopparrör i plattan.
Logga in
Skapa konto
QZ2 i bilden är filterkulventilen.
För att komma åt den lossar du först luckan över ventilationsdelen, sedan 2 st T25 skruvar längst ner på fronten, för att slutligen dra fronten utåt och uppåt.
Jag kan ha fel ang flödesproblem men det är inte så krångligt att rensa filtret och sedan kan du utesluta det.
Tar du en isbit och lägger på kopplingen där gv in tempsensor sitter så borde mer eller mindre isbiten smälta utan att tempen ändrar sig nämnvärt om där är cirkulation på vattnet.
Blir den tempen snabbt kallare och sen sakta går uppåt så står vattnet still i slingan.
Blir den tempen snabbt kallare och sen sakta går uppåt så står vattnet still i slingan.
Det verkar absolut vara flöde. Dels indikerar flödesindikatorerna på utloppet på respektive slinga ett flöde i L/min. Dessutom slutar detta flöde om jag trycker på stiftet i termostaterna på återflödet eller stänger ner rumstermostaten. Dels sjunker temperaturen på inflödet till värmepumpen när jag ställer upp shunten vilket borde indikera att mer kallt vatten flödar från golvet (och kyler ner det ljumna vattnet från återflödet från radiatorerna).A Alexn72 skrev:
Tänker du ändå att man ska testa med isbit? Låter som om resultatet kan vara svårtolkat i och med att metallen som termometern sitter i ju kyls ned. Känns som risk för falskt positivt svar.