3 671 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Golvvärme under vinylgolv
Funkar det att lägga denna sortens golvvärme under ett vinylgolv från Tarkett, Kährs eller Pergo?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...thermoflex-kit-500-med-eb-therm-500/p-1079848
Funderar på hur man ska göra med givaren till termostaten. Som jag har förstått det ska den gjutas ner/flytspacklas ner i ett rör.
Om det är möjligt skulle jag vilka lägga golvvärmen direkt på en gammal, befintligt linoleum-matta som sitter fast bra på betongplattan under.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...thermoflex-kit-500-med-eb-therm-500/p-1079848
Funderar på hur man ska göra med givaren till termostaten. Som jag har förstått det ska den gjutas ner/flytspacklas ner i ett rör.
Om det är möjligt skulle jag vilka lägga golvvärmen direkt på en gammal, befintligt linoleum-matta som sitter fast bra på betongplattan under.
Jag tror att hos oss så drogs den bara genom väggen och ut via ett VP rör till 'nätet' (se bara till att den som enligt instruktion ligger mellan två värmeslingor och inte som el-klåparen här först ville göra och sätta den ihop-buntad med värmeslingan). Att den skulle ligga i ett rör har jag inte hört något om någonstans då skulle den nog kommit med ett isolerande rör runt sig.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ok, har ni alltså liknande golvvärme som inte är flytspacklat fast, som istället ligger löst direkt under vinylgolvet? Har ni foam under golvet för att fylla igen mellanrummen mellan värmekabeln?T TypRätt skrev:Jag tror att hos oss så drogs den bara genom väggen och ut via ett VP rör till 'nätet' (se bara till att den som enligt instruktion ligger mellan två värmeslingor och inte som el-klåparen här först ville göra och sätta den ihop-buntad med värmeslingan). Att den skulle ligga i ett rör har jag inte hört något om någonstans då skulle den nog kommit med ett isolerande rör runt sig.
Nej, alltså hela slingan ligger i flytspackel hos oss. Om det nu finns modeller som ska ligga löst (vilket det säkert gör) har jag svårt att se varför man skulle gjuta ner givaren i ett rör? Den skall väl mäta temperaturen på golvet runt slingan om man skulle gjuta ner den skulle den ju mäta temperaturen på plattan under golvet och den lär ju vara rätt mycket kallare (om det är mot grund i alla fall).
Den skall ligga i ett rör eftersom den kan behöva bytas ut om/när den går sönder. Då kan man skjuta in en ny givare i röret.T TypRätt skrev:Nej, alltså hela slingan ligger i flytspackel hos oss. Om det nu finns modeller som ska ligga löst (vilket det säkert gör) har jag svårt att se varför man skulle gjuta ner givaren i ett rör? Den skall väl mäta temperaturen på golvet runt slingan om man skulle gjuta ner den skulle den ju mäta temperaturen på plattan under golvet och den lär ju vara rätt mycket kallare (om det är mot grund i alla fall).
Sån folie/matta säger pergo inte är lämpliga till vinylgolvet https://www.pergogolv.se/sv-se/vanl...a-pergo-vinylgolv-i-kombination-med-golvvarmeN nauleem skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden