2 516 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Golvvärme som byggvärme
Hej. Är det någon som vet om det lönar sig att koppla in en tillfällig elpanna till golvvärmen istället för att köra med elfläktar under byggtiden?
När mina målare var i huset så gick tre stora byggfläktar plus ett par avfuktare allt för att snabba på torktiden.
Där var duktigt varmt men dom trivdes.
Ökar du värmen i plattan och där är fukt i den så visst torkar plattan men fukten ska ta vägen nånstans och det blir uppåt om ingen ventilation eller avfuktning finns.
Där var duktigt varmt men dom trivdes.
Ökar du värmen i plattan och där är fukt i den så visst torkar plattan men fukten ska ta vägen nånstans och det blir uppåt om ingen ventilation eller avfuktning finns.
Tanken är att vi ska ha avfuktare i huset som samlar in all fukt. Frågan är om det är mer ekonomiskt att ha hela plattan igång med värme kontra stora fläktar som blåser på med värme.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fuktar man inte av övriga material i huset? Typ all trä?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Nä träet torkar över tid av sig självt. Ska vara en väldigt speciell konstruktion om du behöver torka ut träet med fläkt. Bara varit med om det i vinkällare (inte "normala" vinkällare dock...).L Jdorvall skrev:
Helt nybyggt vet jag dock inte hur man gör. Jag pysslar bara med gamla hus.
Vid ett bygge av småhus i somras (inom släkten) satte entreprenören en elpatron och kopplade in på golvvärmen som fick gå hela tiden. Och dessutom en avfuktare i varje badrum med slang till avloppet.
Fem månader efter gjutning gick det att lägga klinker och trägolv i alla fall
Fem månader efter gjutning gick det att lägga klinker och trägolv i alla fall
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden