M
Hej!

Har för några år sedan köpt ett timmerhus byggt 1893.
För några år sedan (2011) så bytte förra ägaren golv i halva undervåningen och lade in vattenburen golvvärme.

Har nu studerat de bilder från renoveringen som han lämnade efter sig vilket visar på att han till viss del har misshandlat huset genom att riva ut hela den gamla trossbotten av plank och ersatt med MDF-skivor trots att det gamla planket inte alls ser skadat ut. Det kan ju knappast vart superfräscht efter drygt 120 år, men övrig trossbotten är fin så det borde den vart också. Han har sedan lagt vindpapp vilket är helt OK och sedan isolering, spånskivor, golvvärme, byggplast/ångspärr och massivt furugolv i den ordningen.
Han har även tätat den nya trossbotten med fogskum på sina ställen.

Det jag nu oroar mig för är att man har gjort en alldeles för modern renovering och att man därför riskerar att skada de timmerstockar som utgör golvbjälklag och syll.
Vet även att golvbranschreglerna säger att man alltid måste lägga diffusionsspärr när man lägger golvvärme, men jag befarar att dem inte har gamla timmerhus i åtanke när dessa regler har skrivits.

Jag vet att ängspärr är förkastligt i så här gamla hus, men tror ni att det som gjorts kommer orsaka någon skada?
Kan någon gissa sig till vilken typ av isolering som använts? Jag tror det är någon form av mineralull som kanske är mer skadlig än nyttig i det här fallet?

Vad tror ni om det hela?

Tack på förhand!

2011-11-26 18.04.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för grund på huset? Om det är uteluftventilerad krypgrund så är det väl snarast förbättrad isolering som skulle kunna ge fuktproblem. Golvvärmen kommer att göra grunden lite varmare, så den förbättrar nog bara avseende fukt. Går det att komma in i grunden för att se hur det ser ut och kanske mäta fukten? Det låter inte som en renovering en byggnadsvårdare skulle applådera, men det behöver inte vara tekniskt dåligt för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.