Monterade golvärme i hallen(märke HEW kabel).
Har kört den lite till och från i några månader...men när snön kom så har den varit på hela tiden.

Har problem med att golvet knappt blir varmt ibland, trots att termostaten lyser konstant "rött" i flerar dagar.

Förut så orkade kabeln värma till läge 3....sen gick den på max (monterade en slinga för 3kvm till 4kvm golv då vi har källare och golvet är ganska varmt från början).

Nu så orkar den inte ens på 2,5 läge...lyser konstant "rött".

Några tips ?

hur många kvm är rummet på?
hur många watt är slingan på??

El_-micke skrev:
hur många kvm är rummet på?
hur många watt är slingan på??
Hall med klinker/golvvärme: 3,8kvm
HEW-CDT Kabel
Kabellängd: 25m
Kabeltyp: DUO-MIX
Kallkabellängd: 2,5m
Märktemp: 90 grader Celcius
Effekt: 264watt
Resistans vid 20grader Celcius: 8ohm/m
Total resistans: 200ohm
Art. nr: 556 837 800

är det enda uppvärmning du har i hallen skulle det behövas mer effekt än 264W.
det krävs oftast mer effekt i hall än övriga rum
...ytterdörr som vräker in kalluft när den öppnas
...våta o kall skor mm. som kyler av golver
brukar räkna med 90w/kvm i hall ca350w i ditt fall

El_-micke skrev:
är det enda uppvärmning du har i hallen skulle det behövas mer effekt än 264W.
det krävs oftast mer effekt i hall än övriga rum
...ytterdörr som vräker in kalluft när den öppnas
...våta o kall skor mm. som kyler av golver
brukar räkna med 90w/kvm i hall  ca350w i ditt fall
Har även kvar vattenburna elementet som satt där från början.
Golvvärmen satte jag bara in för att torka bort vattnet från snö och slask....inte för uppvärmningsändamål, då jag kör pellets som är billigare.

Termostaten är fabriksinställd att styras endast av golvgivaren (B alternativet).

A. Rumsgivare + golvgivare som överhettningsskydd för trägolv 27grader (std 27grader går ändra på en intern vridpot.)
B. Golvgivaren reglerar värmen.
C. Rumgivaren reglerar.

Läge 3 på termostaten skall motsvara ca 20 grader...vilket jag tycker låter lågt då golvet är lagom varmt de gånger den "orkar" hålla läge 3.

Idag så är värmen acceptabel...orkar hålla ca 2,8.

När vi haft besök på julafton och det "torkades" upp en hel del vatten som legat på golvet så gav den som upp i ett par dar(lampan lyste dock rött=slingan inkopplad).....kan det var kortslutning, eller begränsnings-funktionen som spökar, eller är det bara så att det var så mycket spring så golvet han kylas av då slingan inte orkar värma tillräckligt ??

Edit: Provade skruva på den interna vridpot:en, och den verkar inte lösa ut...vrider jag ner på den till ca 20 grader så slår den av slingan.

Hur varmt får ni på era klinkergolv med elslingor ?

Mina slingor är "inspacklade" ovanpå 21cm tjocka siporex-block(typ av lättbetong...tror jag). Under detta är det uppvärmd källare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.