12 047 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Golvvärme på bjälklag, olika metoder
Sida 1 av 3
Har läst detta forum fram och tillbaka och ibland tror jag att jag har koll på läget men så blir jag förvirrad igen.
Vi skall bygga badrum på träbjälklag och har tänkt köra vattenburen golvvärme. Badrummet kommer att få ett klinkergolv.
Min tanke ang konstruktion är följande:
Bjälklag cc30
Spårad spånskiva m slangar
Gips
Gucka att bygga fall med
Klinker.
Givetvis skall det in tätskikt också. Frågan är dock om jag tänker rätt eller om det finns andra, bättre metoder. Har fått synpunkter på att det blir lång väg för värmen att gå innan den kommer upp till ytan?! :-/
Vi skall bygga badrum på träbjälklag och har tänkt köra vattenburen golvvärme. Badrummet kommer att få ett klinkergolv.
Min tanke ang konstruktion är följande:
Bjälklag cc30
Spårad spånskiva m slangar
Gips
Gucka att bygga fall med
Klinker.
Givetvis skall det in tätskikt också. Frågan är dock om jag tänker rätt eller om det finns andra, bättre metoder. Har fått synpunkter på att det blir lång väg för värmen att gå innan den kommer upp till ytan?! :-/
Det där är en bra konstruktion. Ur värmesynpunkt är det inget problem heller. Ett alternativ kan vara att gjuta en betongkaka direkt på bjälklaget. Det är bättre ur värmeledningssynpunkt, lite billigare kanske, men väldigt mycket jobbigare..... 
Finns många sätt, här har du "mitt" (glespanel ovan golvspån + golvgips):
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_1.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_2.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_3.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_4.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_5.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_1.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_2.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_3.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_4.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/badrum/golvbrunn_5.jpg
Mathias, tack för det svaret! Skönt att höra att jag inte är ute och cyklar 
Ang betongkakan så har jag faschinerat läst om tillblivelsen av ditt badrum men är nog för lat för en sådan lösning, dessutom verkar den bygga en del i höjd. (takhöjd på 210)
Bygga Nytt, Varianten med glespanel är ju bra om man har mycket konstiga svängar (och blir kanske lite billigre också?) Dock bygger det ju en tum till i höjd...
Ett alternativ där är kanske att använda färdig spårad sånskiva så långt det är möjligt och med hjälp av en fräs fixa egna spår där det krävs specialkrumbukter?
Fråga 1) hur gör man för att på ett så smidigt sätt som möjligt kunna överföra slingbanorna till gipsen (så man vet var man inte får skruva)?
Fråga 2) Hur är det med infästningen av gips, resp spånskiva. Har rört ihop vad som är Måste och vad som är Ajabaja gällande spikad, limmad, skruvad...
Ang betongkakan så har jag faschinerat läst om tillblivelsen av ditt badrum men är nog för lat för en sådan lösning, dessutom verkar den bygga en del i höjd. (takhöjd på 210)
Bygga Nytt, Varianten med glespanel är ju bra om man har mycket konstiga svängar (och blir kanske lite billigre också?) Dock bygger det ju en tum till i höjd...
Ett alternativ där är kanske att använda färdig spårad sånskiva så långt det är möjligt och med hjälp av en fräs fixa egna spår där det krävs specialkrumbukter?
Fråga 1) hur gör man för att på ett så smidigt sätt som möjligt kunna överföra slingbanorna till gipsen (så man vet var man inte får skruva)?
Fråga 2) Hur är det med infästningen av gips, resp spånskiva. Har rört ihop vad som är Måste och vad som är Ajabaja gällande spikad, limmad, skruvad...
Nu blev vi lite förvirrade, inte bygger man fall med genom att gucka, gucka har med tätskikt att göra. Eller har vi fel?
// Git o Lars
// Git o Lars
Katti skrev:
Hm, jag kanske använde det vetenskapliga ordet Gucka i lite fel sammanhang.

Visst brukar man syfta på tätskickt när man säger gucka men i det här fallet använde jag det som synonym för det där man bygger fall med efterom jag inte kom ihåg vad det är, flytspackel kanske?
Visst brukar man syfta på tätskickt när man säger gucka men i det här fallet använde jag det som synonym för det där man bygger fall med efterom jag inte kom ihåg vad det är, flytspackel kanske?
Jag lånar din tråd lite Katti. 
Du kanske har hjälp av frågan du med
Jag ska åxå göra badrum på träbjälklag. gammalt hus Stockarna ligger på 90 cc och jag har reglat för i för golvspånskivor 60cc. som jag skruvat dit. Under badrummet är källaren. rummet är på 3.2m x3 m allså ca 10 kvm.
Frågan här då.
Vet nån om man kan blanda lekakulor och flytspackel istället för att gjuta en kaka med betong på ca 80 mm. som man lägger golvvärmen i?? Blir liksom rätt tungt med betongen. går 750 L. blir väl strax över 2 ton eller. betydligt lättare med den adnra blandningen.
Pratade med en kille på Wirsbo men han hade aldrig hört nån göra så. Han avrådde mig pga att lekakulorna isolerar ju så att värmen inte blir lika bra ? Men plattan blir ju varm ändå ? nåväl.
nån med erfarenheter av det här.
Du kanske har hjälp av frågan du med
Jag ska åxå göra badrum på träbjälklag. gammalt hus Stockarna ligger på 90 cc och jag har reglat för i för golvspånskivor 60cc. som jag skruvat dit. Under badrummet är källaren. rummet är på 3.2m x3 m allså ca 10 kvm.
Frågan här då.
Vet nån om man kan blanda lekakulor och flytspackel istället för att gjuta en kaka med betong på ca 80 mm. som man lägger golvvärmen i?? Blir liksom rätt tungt med betongen. går 750 L. blir väl strax över 2 ton eller. betydligt lättare med den adnra blandningen.
Pratade med en kille på Wirsbo men han hade aldrig hört nån göra så. Han avrådde mig pga att lekakulorna isolerar ju så att värmen inte blir lika bra ? Men plattan blir ju varm ändå ? nåväl.
nån med erfarenheter av det här.
Kan säga så här.. Om du ska ha kakel så måste du regla cc 30... branchreglerna säger som så att man ska uppnå en stabilitet motsvarande golvspån på reglar cc 30 o golvgips på de..
Sen angående gjutningen.. Känns lite overkill o gjuta med flytspackel då de har en prislapp som är mer än 4 ggr högre...
Sen angående gjutningen.. Känns lite overkill o gjuta med flytspackel då de har en prislapp som är mer än 4 ggr högre...
1.) Inte konstigare än att man är nog med att mäta/rita ut på gipsen samt att hålla säkerhetsavstånd! Håll gärna ett öga på tryckmätaren (fördelaren ) under tiden, jobba/skruva alltså med slingorna trycksatta.Katti skrev:
2.) Om du väljer dubbla lager golvgips skall det understa vara skruvat(+limmat) men nästa (översta) får bara vara limmat med avsett speciallim, t.ex Ardex S48. Detta för att inte skruvskallarna skall kunna krypa upp och punktera "gukkan"!
2.) Om du väljer dubbla lager golvgips skall det understa vara skruvat(+limmat) men nästa (översta) får bara vara limmat med avsett speciallim, t.ex Ardex S48. Detta för att inte skruvskallarna skall kunna krypa upp och punktera "gukkan"![/quote]ByggaNytt skrev:
Bör man ha dubbla gipslager? Om det räcker med ett lager (vilket jag hoppas) skall det då bara limmas eller både skruvas och limmas?
Eftersom jag aldrig hade flytspacklat någon större yta förut så valde jag att använda ett lager limskruvad golvgips över hela ytan, sedan ett limmat lager till med förskjutna skarvar. Då behövde jag bara spackla upp fallet runt golvbrunnen vilket inte är svårt!
Att flytspackla ett helt badrum är liksom ingenting man som "händiga Harry "normalt ger sig på direkt eftersom man bara får en chans
Att flytspackla ett helt badrum är liksom ingenting man som "händiga Harry "normalt ger sig på direkt eftersom man bara får en chans
Aha, så du körde gips istället för flytspackel, smart!!
Men ett litet fall måste jag nog ha även på resten av golvet men det kanske man kan fixa genom att se till att bjälklaget har en annig fall...
Vill dock fortfarande veta hur man gör med ett enkelt lager gips. Limma och skruva eller, någon som vet?
Men ett litet fall måste jag nog ha även på resten av golvet men det kanske man kan fixa genom att se till att bjälklaget har en annig fall...
Vill dock fortfarande veta hur man gör med ett enkelt lager gips. Limma och skruva eller, någon som vet?
Nu börjar det bli dags att skrida till verket med badrummet och ett frågetecken dök upp.
Hur är det med bärigheten i spårad spånskiva + ett lager gips om man skall lägga klinker. Blir det tillräckligt stabilt? Golvläggaren var lite skeptisk och menade att den spårade spånskivan är ganska instabil pga spåren. Vill helst inte förstärka över golvvärmen utan funderar på att lägga ett extra lager under den spårade spånskivan, vettigt? Gips eller ytterligere spånskiva?
1) är det nödvändigt
2 om ja, vilket är bäst/billigast som extra lager under den spårade spånskivan, golvspån eller gips?
Hur är det med bärigheten i spårad spånskiva + ett lager gips om man skall lägga klinker. Blir det tillräckligt stabilt? Golvläggaren var lite skeptisk och menade att den spårade spånskivan är ganska instabil pga spåren. Vill helst inte förstärka över golvvärmen utan funderar på att lägga ett extra lager under den spårade spånskivan, vettigt? Gips eller ytterligere spånskiva?
1) är det nödvändigt
2 om ja, vilket är bäst/billigast som extra lager under den spårade spånskivan, golvspån eller gips?
Vad jag vet gör man ingen skillnad på spårad spånskiva och vanligt golvspån ur bärighetssynvinkel.
Vilket centrumavstånd har bjälkarna i bjälklaget?
Hur har ni tänkt att bygga fall runt golvbrunnarna om det bara ligger ett lager gips? Skall alltihop flytspacklas sedan? Isåfall lär nog det vara tillräckligt bärig. Detta borde plattsättaren ha koll på?
Vilket centrumavstånd har bjälkarna i bjälklaget?
Hur har ni tänkt att bygga fall runt golvbrunnarna om det bara ligger ett lager gips? Skall alltihop flytspacklas sedan? Isåfall lär nog det vara tillräckligt bärig. Detta borde plattsättaren ha koll på?