H
Planerar att lägga vattenburen golvvärme och håller på att komma fram till det enklaste och fördelaktigaste sättet att lägga in golvvärmen på = Svår kombo :)

Huset är i två våningar på 160 kvm. Parkett demonterad på både neder + övervåningen. Nedervåningen är det nu ren spånskiva (22 mm) och på övervåningen dök det upp en limmad plastmatta på spånskivan (22 mm)

Tanken är att lägga parkett på övre plan och nedre plan blir det parkett + totalt 15 m2 klinker för tvättstuga och hall på 30cc regel.

Har läst en mängd andra trådar och önskar få lite feedback på alternativen jag hittat.

1. Fräsa befintlig spånskiva - Detta påstår sig vissa vara hyfsat enkelt med rätt fräs och teknik. Har blivit erbjuden detta för 250 kr per kvm inkl att ta bort plastmattan på övervåningen som sitter fast rejält - Tycker själv det låter dyrt men någon annan som kanske har lagt ut fräsning och har en uppfattning om tidsåtgång och priser?

2. Köpa EPS-skiva och lägga ovanpå den befintliga spånskivan. Enkelt men kostar en rätt bra slant + att det bygger på höjden. Floore har en som bygger 17 mm och de som ligger lägre i pris verkar bygga minst 20 mm.

3. Lägga glespanel ovanpå spånskivan för att sen använda plåtar

4. Det här kreativa förslaget https://www.byggahus.se/forum/threa...ae-foer-golvvaerme.152424/page-3#post-1157972

5. Ta bort befintligt spån och lägga spårad spånskiva = Dyrt

6. Något alternativ jag missat?

Önskar givetvis hålla ned kostnaderna i form av både material och arbete. Alternativ 4 innebär inga inköp och uppfattas som att det är något som gått rätt snabbt. Vad har du för erfarenheter och tankar om ovanstående alternativ?

R
Allternativ 4 är inte spån utan plank/brädor som frästes på längden , med spån så försvagas skivorna rätt bra om du fräser ur ett spår , kanske håller men ingen garanti med 12 mm GV -slang , lite klent och måste ligga tätt och helst med plåtar

E
Alternativ 3 skulle jag säga om du har plats på höjden. Går fort och är prismässigt bra. Att spåra befintliga skulle jag inte ge mig på då det försvagar spånet.

Jag ska göra alt. 5 snart. Återkommer om det drivit mig till vansinne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.