Hej,

jag har haft en firma hemma som lagt klinker och golvvärme. Dom tog dit en elektriker för golvvärmen och en JFB installerades.
Jag har ett avtal med fast pris för allt. Har inte betalat fakturan ännu.
Fick höra efteråt att elektrikern tydligen sagt att det inte fungerade med centralen, skulle behöva bytas?
(vanlig gammmal central m säkringshållare av porslin, nollskena och jordskena ihopbyglade)
Han har kopplat JFB på en säkring bara, har inte separerat noll- och jordskenan. Jorden är inkopplad.
Som jag förstått ska nolla och jord separeras efter JFB.

Är det här ok? Kommer JFB att fungera?
Tacksam för info

Om jordfelsbrytaren bara skyddar den grupp som försörjer golvvärmen så skall nollskena och jordskena fortfarande vara ihopbyglade. Det går utmärkt att göra så. Däremot borde det visst gå att sätta en jordfelsbrytare på hela centralen utan att byta den.

Det skiljer lite om man kopplar jordfelsbrytare på en hel central, jämfört med att den kopplas bara på en grupp (=säkring).

Vid installation för en hel central, så hr man en 4 polig jfb, under förutsättning att vi har trefas matning till centralen.

Inkommande faser leds igenom jordfelsbrytaren, och man bryter upp bygeln mellan jord och nollskenan. Nollan till nollskenan "matas" genom jordfelsbrytaren från jordplinten. Dvs jordflesbrytaren kommer att mäta alla strömmar som går in och ut genom faserna och nollan. Om det uppstår en skillnad på mer än 30mA så bryts faser och nolla.

Det är oerhört viktigt att nollan aldrig någonsin får brytas om inte faserna också bryts (brandfara).

Om man nu sätter en jfb på bara en grupp, då leder man alltså fasen från säkringen genom jordfelsbrytaren, och även nollan till den gruppen leds genom brytaren. I det fallet bryter man alltså bara upp en nolla, och en fasledare.

Så det låter som elektrikern gjort rätt hos dig, även om det givetvis skulle varit bättre om hela huset hade fått skydd av en jordfelsbrytare.

Tack för bra svar :)

det verkar vara ok alltså
jag var osäker på kopplingen på en grupp/säkring
JFB (2-polig) är kopplad så här:
fasen går efter säkringen in i JFB - nollan går från nollskenan in i JFB och bägge vidare till GV
Jordkabel från GV går till jordskenan.

Det borde inte vara något problem att koppla in en JFB på hela centralen, jord och nollskena finns ju, så jag förstår inte riktigt vad elektrikern menade. Men då skulle det behövts en 4-polig JFB.
Jag har lite funderingar på att installera en 4-polig för hela centralen men samtidigt vill jag inte att kåken hela kåken ska bli strömlös om den bryter.
Det kanske finns någon smart lösning med uppdelade JFB

• Gilla
PFJ
  • Laddar…
En jordfelsbrytare för hela centralen borde inte vara ett problem. Om du däremot vill sektionera det och ha flera jordfelsbrytare blir det problem med den gamla centralen. Det är många som har en jordfelsbrytare för hela bostaden utan att det tjuvlöser.

Och skulle du vilja ha ett par grupper utanför JFB så kan dessa matas via nya automatsäkringar, som lämpligen är monterade i samma kapsling som den 4-poliga JFBn. Vilket också innebär att du måste ha två Nollskenor(nollpunkter). En separerad från jordskenan och en som EJ är separerade, vilken nolledarna till de grupper som ej matas via JFBn ska vara anslutna till.

Avemo skrev:
Om jordfelsbrytaren bara skyddar den grupp som försörjer golvvärmen så skall nollskena och jordskena fortfarande vara ihopbyglade. Det går utmärkt att göra så. Däremot borde det visst gå att sätta en jordfelsbrytare på hela centralen utan att byta den.
Det behöver inte alls gå. Centralen kan vara gammal med en kombinerad jord/nollskena, centralen kan ha skyddsjord och nollor som ligger huller om buller och kan vara tidskrävande att få till (vissa centraler har dessutom väldigt få skruvar på jord och nollskenorna), det kan gå iväg en eller flera stigare till undercentraler, en bergvärmepump eller liknande kan vara inkopplad i centralen och är inget man vill lägga över en gemensam JFB (läcker för mycket) osv osv.

Det finns många saker som kan krångla till en installation av en JFB på gängsäkringscentral. Det är inte bara om det finns en delbar jord- och nollskena som styr.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det behöver inte alls gå. Centralen kan vara gammal med en kombinerad jord/nollskena, centralen kan ha skyddsjord och nollor som ligger huller om buller och kan vara tidskrävande att få till (vissa centraler har dessutom väldigt få skruvar på jord och nollskenorna), det kan gå iväg en eller flera stigare till undercentraler, en bergvärmepump eller liknande kan vara inkopplad i centralen och är inget man vill lägga över en gemensam JFB (läcker för mycket) osv osv.

Det finns många saker som kan krångla till en installation av en JFB på gängsäkringscentral. Det är inte bara om det finns en delbar jord- och nollskena som styr.
//Patrik
Jag skrev att det borde gå, och det står jag fast vid. Att det aldrig är några problem har jag inte skrivit.

Avemo skrev:
Jag skrev att det borde gå, och det står jag fast vid. Att det aldrig är några problem har jag inte skrivit.
"Det borde visst gå". det tolkar åtminstone jag som att du är tämligen säker på att det borde gå och det menar jag att du inte borde vara eftersom att du inte direkt vet något om anläggningen.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
"Det borde visst gå". det tolkar åtminstone jag som att du är tämligen säker på att det borde gå och det menar jag att du inte borde vara eftersom att du inte direkt vet något om anläggningen.

//Patrik
Jag förutsätter att du har större erfarenhet än jag av hur vanligt det är att det strular. Konstigt vore annat då du är elektriker vilket inte jag är.

Utan mer information om anläggningen kan varken du eller jag säga något säkert. Dock vill jag vidhålla att jag har rätt i att det är möjligt att sätta en jordfelsbrytare på anläggningen. Detta utan att förneka att du också har rätt i att det kan uppstå problem som gör det till en enklare och/eller bättre lösning att byta hela centralen.

Avemo skrev:
Jag förutsätter att du har större erfarenhet än jag av hur vanligt det är att det strular. Konstigt vore annat då du är elektriker vilket inte jag är.

Utan mer information om anläggningen kan varken du eller jag säga något säkert. Dock vill jag vidhålla att jag har rätt i att det är möjligt att sätta en jordfelsbrytare på anläggningen. Detta utan att förneka att du också har rätt i att det kan uppstå problem som gör det till en enklare och/eller bättre lösning att byta hela centralen.
Jo, men nu handlar det inte om vem av oss som är mest erfaren. Det handlar om att du påstår att det går att montera en JFB på centralen (fast än en elektriker som har varit på plats har sagt att det ej går) utan att kunna veta säkert.
Det är inte omöjligt att det t.ex. är en källarcentral där det går ut en eller två EKKJ 3x2,5/2,5 som gör det "omöjligt" att montera en JFB över hela centralen. Åtminstone besvärligare eftersom att centralen måste byggas ut ytterliggare.
Men visst, plockar man bort grupper och det finns både jord och nollskena så går det ju att montera JFB över hela centralen i det fallet.

Det jag vill komma till är att det är vanskligt att säga till TS (som haft elektriker hemma som sagt det är är omöjligt/omständigt) att det absolut går fast än att det inte är helt säkert. Åtminstone inte utan en viss ombyggnad. Fast det ska ju inte uteslutas att det är som du säger, oftast så går det ju bra att installera över hela centralen.
:)
//Patrik

Redigerat:
Förstår inte riktigt hela inlägget, ni hade ett fast pris där det ingick JFB pga detta är lagkrav vid golvvärme?

Hade ni haft någon form av kommunikation borde ni kunnat kolla på möjligheten med en eller två extra JFB vid sidan om eller eventuellt centralbyte för att skydda hela din anläggning men om din anläggning är i risigt skick springer timmarna lätt iväg så kostnaden för detta "tilläggsarbete" skulle bli högre än huvudarbetet, dvs installera golvvärmen.

Hade man räknat in detta från början till ett fastpris hade det ju funnits en mängd okända faktorer så det höga priset hade kanske gjort att du valt en annan hantverkare. Sen kanske du har gamla kablar så man inte vill röra dessa utan måste dra om alla, kort sagt ibland leder det ena till det andra och det kanske kunden inte är med på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.