1 442 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Golvvärme och isolering i badrum
Fråga 1. Golvvärme.
Vårt badrum är placerat på bottenvåningen ovanför pannrummet i källaren. Badrummet har ett vattenburet radiator element. Om vi vill installera golvvärme, vilket är bäst. 1. Låta radiatorn sitta kvar och kombinera med vattenburen golvvärme eller 2. Plocka bort radiatorn och ersätta med vattenburen golvvärme. Eftersom pannrummet är beläget under badrummet så är det väl bäst att installera regleringen till golvvärmen i pannrummet och dra erforderliga rör upp genom golvet till golvvärmen?
Fråga 2. Isolering badrumsgolv. Badrummet är beläget ovanför pannrummet i källaren.
Är detta rätt ordning om vi tänker oss de olika ”golvlagren” så här:
Vårt badrum är placerat på bottenvåningen ovanför pannrummet i källaren. Badrummet har ett vattenburet radiator element. Om vi vill installera golvvärme, vilket är bäst. 1. Låta radiatorn sitta kvar och kombinera med vattenburen golvvärme eller 2. Plocka bort radiatorn och ersätta med vattenburen golvvärme. Eftersom pannrummet är beläget under badrummet så är det väl bäst att installera regleringen till golvvärmen i pannrummet och dra erforderliga rör upp genom golvet till golvvärmen?
Fråga 2. Isolering badrumsgolv. Badrummet är beläget ovanför pannrummet i källaren.
Är detta rätt ordning om vi tänker oss de olika ”golvlagren” så här:
- Isolering mellan träbjälklagen.
- Golvspånskiva på bjälklagret. Golvskivan bestryks med primer.
- Armeringsnät på golvskivan.
- Golvvärmerör över armeringsnätet.
- Flytspackel/utfyllnad läggs över golvvärme/armeringsnät.
- Tätskiktsfolie limmas på flytspackel/utfyllnad.
- Klinkers läggs på tätskiktet.
Alla radiatorer och golvvärmeslingor behöver en högpunkt för att kunna lufta systemet. Så det du behöver är ett litet fördelningsskåp i badrummet med den möjligheten. Kan med fördel gömmas där komodskåp sitter. Har du inte den möjligheten så sitter luftningsnippeln naturligt på din befintliga radiator redan idag. Misstänker dock att den matningen kommer upp ur golv och det är inte önskvärt om man ska jobba efter dagens regler så där kanske du får ändra rördragning. När jag renoverade mitt ena badrum blev det vattenburen golvvärme samt en elslinga att ha på när det inte är eldningssäsong.Anonymiserad 481832 skrev:Fråga 1. Golvvärme.
Vårt badrum är placerat på bottenvåningen ovanför pannrummet i källaren. Badrummet har ett vattenburet radiator element. Om vi vill installera golvvärme, vilket är bäst. 1. Låta radiatorn sitta kvar och kombinera med vattenburen golvvärme eller 2. Plocka bort radiatorn och ersätta med vattenburen golvvärme. Eftersom pannrummet är beläget under badrummet så är det väl bäst att installera regleringen till golvvärmen i pannrummet och dra erforderliga rör upp genom golvet till golvvärmen?
Fråga 2. Isolering badrumsgolv. Badrummet är beläget ovanför pannrummet i källaren.
Är detta rätt ordning om vi tänker oss de olika ”golvlagren” så här:
Då är frågan: Ska det vara en fuktspärr mellan isoleringen och golvspånskivan?
- Isolering mellan träbjälklagen.
- Golvspånskiva på bjälklagret. Golvskivan bestryks med primer.
- Armeringsnät på golvskivan.
- Golvvärmerör över armeringsnätet.
- Flytspackel/utfyllnad läggs över golvvärme/armeringsnät.
- Tätskiktsfolie limmas på flytspackel/utfyllnad.
- Klinkers läggs på tätskiktet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Oftast sägs det ju att inte man tjänar in investeringskostnaden på vattenburen i ett litet badrum kontra elektrisk om inte man redan har ett vattenburet system där det finns plats att koppla på sig.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Du behöver inte kunna lufta golvvärmen annat än vid fördelaren, även om den sitter lägre än slingorna. Det funkar fina att spola varje slinga för att få bort luften.
Radiatorerna som blir en stor volymökning lokalt i systemet (vilket ger lågt flöde i radiatorn) kräver att du kan lufta.
Att ha radiator och golvvärme fyller ingen större funktion. Antingen vattenburen golvvärme enbart eller radiator kombinerat med elslinga för komfort.
Vattenburen golvvärme blir rätt dyrt i investering ifall man inte har befintlig shunt och fördelare att koppla in sig på, dessutom ger det ingen billig värme sen vår, sommar eller tidig höst då vp sällan ger värme då. Då får det kompletteras med elpatron i shunten som blir lika dyr i drift som en elslinga (Om man vill ha varmt golv året runt).
Tillägg, går ju att lägga ned elslinga och vattenburen golvvärme ifall man vill ha billig drift vintertid men komforten året runt. Kostnadsmässigt är det väll samma investering som en elpatron.
Radiatorerna som blir en stor volymökning lokalt i systemet (vilket ger lågt flöde i radiatorn) kräver att du kan lufta.
Att ha radiator och golvvärme fyller ingen större funktion. Antingen vattenburen golvvärme enbart eller radiator kombinerat med elslinga för komfort.
Vattenburen golvvärme blir rätt dyrt i investering ifall man inte har befintlig shunt och fördelare att koppla in sig på, dessutom ger det ingen billig värme sen vår, sommar eller tidig höst då vp sällan ger värme då. Då får det kompletteras med elpatron i shunten som blir lika dyr i drift som en elslinga (Om man vill ha varmt golv året runt).
Tillägg, går ju att lägga ned elslinga och vattenburen golvvärme ifall man vill ha billig drift vintertid men komforten året runt. Kostnadsmässigt är det väll samma investering som en elpatron.
Redigerat:
Klicka här för att svara