Hej,

Huset från 30 talet har renoverats i etapper och nu står jag inför att göra om översta våningen varav lite funderingar kring golvvärme.

Förutsättningar:
Shunt källare (Thermo)
Shunt Entre (LK)
Övervåning 1 slinga uppdragen för 1 sovrum från LK shunt

nu vill jag lägga golvvärme i 3 sovrum + badrum och förutsättningarna för en ny matning direkt från bergvärme är inte optimal pga långa avstånd och aningen komplex dragning.

Kan jag använda slingan/rör som redan går upp till övervåning och där sätta en shunt som sedan fördelar ut på 90m2? Räcker flödet för detta?
Nackdelar att ”seriekoppla” shuntar?

Andra idéer och tips är såklart också välkomna :)

Mvh
Fredrik

Hej! Du får ut alldeles på tok för liten värmeeffekt av det. Dra en ny stam från pannan och sätt upp en komplett golvvärmeshunt som räcker till hela övervåningen.

• Gilla
Liseberg
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Du får ut alldeles på tok för liten värmeeffekt av det. Dra en ny stam från pannan och sätt upp en komplett golvvärmeshunt som räcker till hela övervåningen.
J Josth skrev:
Tack för snabbt svar! Då får jag en anledning att också lösa hur få upp AC från bergvärmen till övervåningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.