560 läst ·
2 svar
560 läst
2 svar
Golvvärme ny våning
Hej,
Huset från 30 talet har renoverats i etapper och nu står jag inför att göra om översta våningen varav lite funderingar kring golvvärme.
Förutsättningar:
Shunt källare (Thermo)
Shunt Entre (LK)
Övervåning 1 slinga uppdragen för 1 sovrum från LK shunt
nu vill jag lägga golvvärme i 3 sovrum + badrum och förutsättningarna för en ny matning direkt från bergvärme är inte optimal pga långa avstånd och aningen komplex dragning.
Kan jag använda slingan/rör som redan går upp till övervåning och där sätta en shunt som sedan fördelar ut på 90m2? Räcker flödet för detta?
Nackdelar att ”seriekoppla” shuntar?
Andra idéer och tips är såklart också välkomna
Mvh
Fredrik
Huset från 30 talet har renoverats i etapper och nu står jag inför att göra om översta våningen varav lite funderingar kring golvvärme.
Förutsättningar:
Shunt källare (Thermo)
Shunt Entre (LK)
Övervåning 1 slinga uppdragen för 1 sovrum från LK shunt
nu vill jag lägga golvvärme i 3 sovrum + badrum och förutsättningarna för en ny matning direkt från bergvärme är inte optimal pga långa avstånd och aningen komplex dragning.
Kan jag använda slingan/rör som redan går upp till övervåning och där sätta en shunt som sedan fördelar ut på 90m2? Räcker flödet för detta?
Nackdelar att ”seriekoppla” shuntar?
Andra idéer och tips är såklart också välkomna
Mvh
Fredrik
J Josth skrev:
Tack för snabbt svar! Då får jag en anledning att också lösa hur få upp AC från bergvärmen till övervåningenJ Josth skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla golvet på nyinredd ovanvåning. Fd kallvind.
Tak & Vind -
Kan man regla upp en nytt golv mellan två våningsplan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ny våning (mansardtakstolar)
Utbyggnad och tillbyggnad -
Golvvärme + radiatorer stor temperaturskillnad mellan våningsplan i nybyggt hus
Värme allmänt -
Golvvärme ovanvåning nybyggt hus
Vatten & Avlopp