3 771 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Golvvärme: lägga golvgips INNAN provtryckning?
Fråga kring provtryckning av golvvärmeslang: är det att rekommendera att lägga på gips/golvspån ovanpå slangen innan provtryckning har skett? Jag lägger slang i plåtar på glespanel.
Anledningen till frågan är att rummet behöver vara tillgängligt nästan ständigt (det är i köket) och det verkar krångligt att behöva kryssa mellan plåtarna och akta sig för att trampa sönder slangen innan rörmokaren hunnit vara här och provtryckt/kopplat in fördelaren. Jag vill då istället skruva dit gipsen rätt snart efter att ha lagt ner slangen så man slipper oroa sig.
Enda problemet borde väl vara om slangen i sig har något hål/skada, men hur ofta sker egentligen detta? Det är väl nästan uteslutande i kopplingar och dylikt som det läcker?
Anledningen till frågan är att rummet behöver vara tillgängligt nästan ständigt (det är i köket) och det verkar krångligt att behöva kryssa mellan plåtarna och akta sig för att trampa sönder slangen innan rörmokaren hunnit vara här och provtryckt/kopplat in fördelaren. Jag vill då istället skruva dit gipsen rätt snart efter att ha lagt ner slangen så man slipper oroa sig.
Enda problemet borde väl vara om slangen i sig har något hål/skada, men hur ofta sker egentligen detta? Det är väl nästan uteslutande i kopplingar och dylikt som det läcker?
Det är sällan nån skada på slangen, men risken för skada ökar förstås som Ni ska använda rummet innan Ni lagt golvet (vilket jag inte skulle göra) Själva provtryckningen har ju inget värde om Du redan lagt golvet eftersom Du ändå inte kommer att se om det läcker nånstans. Om inte skadan är så stor att det sprutar ut i nån skarv förstås men har Du sån tur?
Kan Du inte lägga golvspån löst ovanpå där Ni går? Du skyddar slangen och kan ta bort spånet när slingan provtrycks.
Kan Du inte lägga golvspån löst ovanpå där Ni går? Du skyddar slangen och kan ta bort spånet när slingan provtrycks.
Fast om man provtrycker med en manometer så ser man ju på den om det läcker nånstans i och med att trycket sjunker i så fall. Naturligtvis får man riva upp gipset om det nu skulle vara en läcka, och frågan är väl kanske hur stor den risken är och om man vågar chansa.
Att lägga gips eller spån temporärt tror jag inte funkar i och med att det är i köket och ett intilliggande utrymme, som ligger mitt i huset, som installationen sker. Det går i princip inte att undvika att använda golvet om man samtidigt bor i huset.
Att lägga gips eller spån temporärt tror jag inte funkar i och med att det är i köket och ett intilliggande utrymme, som ligger mitt i huset, som installationen sker. Det går i princip inte att undvika att använda golvet om man samtidigt bor i huset.
Kan du lägga gips på golvet kan du säkert provtrycka själv också. Det är snabbt fixat:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/71306-hur-provtrycka-golvvaerme.html
I samråd med röris (Som jag antar lagt rören) skulle jag lägga på spån/gips om ni behöver använda golvet innan tryckning.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/71306-hur-provtrycka-golvvaerme.html
I samråd med röris (Som jag antar lagt rören) skulle jag lägga på spån/gips om ni behöver använda golvet innan tryckning.
Ok, det är kanske inte så komplicerat att provtrycka själv.
Skall man inte tömma ut vattnet efteråt? Har för mig att det helst skall vara destillerat vatten i värmesystemet för att undvika korrosion, eller är det bara jag som har blandat ihop saker och ting?
Skall man inte tömma ut vattnet efteråt? Har för mig att det helst skall vara destillerat vatten i värmesystemet för att undvika korrosion, eller är det bara jag som har blandat ihop saker och ting?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Det ska vara syrefritt och helst pH neutralt, syrefritt blir det efter ett tags rostande sedan rostar det inte mer.
Vanligt dricksvatten går bra.
Protte
Vanligt dricksvatten går bra.
Protte
Fast om man inte tömmer ut vattnet utan låter det gå in i resten av systemet så kommer det väl förr eller senare i kontakt med nånting som rostar. Hela systemet består ju liksom inte av plast 
rostar lika mycket/lite av destilerat vatten, bara överkurs att ha det men däremot så kan det vara vettigt med frysskydd (sprit) för framiden, gott blir det med 
Klicka här för att svara