Har en fundering som kanske ni experter kan som är här i forumet.
I min källare är det just nu tomt och är betongplatta. Min fundering är går det att lägga frigolit och sedan golvspån som är fräst för golvvärme rätt på (flytande golv)? Eller måste man flyta in golvvärmen?

Annars finns ju LKs eps-skivor som är spårade...

F Fluxor skrev:
Annars finns ju LKs eps-skivor som är spårade...
Det kanske är bättre än att ha spårad golvspån.

Svärfar tycker ju att vi ska lägga tunn cellplast, armering och naja värmeslinga sen flyta över det. Men jag tror det kommer bygga mer i höjden, vill helst inte bygga för mycket på höjden. Sen är det självklart kostnadsfråga, vilket som blir billigaste..

Är plattan oisolerad? Med eps får du mer isolering än cellplast och spån per centimeter bygghöjd...

F Fluxor skrev:
Är plattan oisolerad? Med eps får du mer isolering än cellplast och spån per centimeter bygghöjd...
Jag tror den är oisolerad. Tanken var 30mm cellplast s80 av EPS från Byggmax, armering med värmeslingor och flyta över..

B
Trä rör sig och fuktkänsligt. Känns definitivt mer rätt att använda eps skivor. Finns färdiga med spår. Blir dessutom bättre isolering, dvs billigare i längden.

Sen är jag väl lite fundersam till om lösningen är lämplig, rent konstruktionsmässigt. Man brukar inte ha isoleringen på plattan.

B BSOD skrev:
Trä rör sig och fuktkänsligt. Känns definitivt mer rätt att använda eps skivor. Finns färdiga med spår. Blir dessutom bättre isolering, dvs billigare i längden.

Sen är jag väl lite fundersam till om lösningen är lämplig, rent konstruktionsmässigt. Man brukar inte ha isoleringen på plattan.
Nej kanske inte, man brukar väl ha en typ skyddsmatta eller vad det heter på betong sedan isolering (iallafall där jag varit med och rivits upp golv i källare)

R Raggarn84 skrev:
Jag tror den är oisolerad. Tanken var 30mm cellplast s80 av EPS från Byggmax, armering med värmeslingor och flyta över..
Hej, jag tycker du ska ringa LK. De har en jättebra support och hjälper gärna till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.