Hej,

Någon som har installerat heltäckningsmatta i källare i kombination med golvvärme sista tiden?
Läser jag på matttillverkarnas hemsidor så har de numera mattor som både andas och tål golvvärme.
Dela gärna med dig av dina erfarenheter :)

Nackdelar jag ser:
- tappar den varma kännslan om fötterna
- Ev. något högre värmeeffekt behövs

Fördelar:
- Billigare än klinker
- lättare och snabbare att lägga in än klinker
- Bättre akustik
- Bygger mindre - högre taköjd

Källaren har dränering ute och inne, 20cm isolering och vattenburen golvvärme så ska vara så gott som torr.
 
Redigerat:
Någon ? :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Någon ? :)
Jag planerar att göra det inom nån månad. Vi får väl se vem som hinner först ;)

Samma förutsättningar, men "bara" 13cm isodrän under golvet.
 
P Psan skrev:
Jag planerar att göra det inom nån månad. Vi får väl se vem som hinner först ;)

Samma förutsättningar, men "bara" 13cm isodrän under golvet.
vilken matta tittar du på ? Några tips ?
 
Någon ?

Läser olika bud hela tiden., Söker efter svar från folk som vet.
 
P Psan skrev:
Jag har lagt in heltäckningsmatta i mitt biorum nu i källaren med golvvärme.

[länk]

Upplever att golvet känns lite kallare, men kan bero på flera saker. Oavsett skönt att gå på ;)

Vad vill du veta?
Har du justerat upp värmen då ? eller bara accepterat att det blir lite kallare ?
Och skulle du säga att du märker någon skillnad i rumstemperaturen ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har du justerat upp värmen då ? eller bara accepterat att det blir lite kallare ?
Och skulle du säga att du märker någon skillnad i rumstemperaturen ?
Jag har inte justerat upp. Tror man får leva med att golvvärmen inte blir lika påtaglig iom att man inte har samma kontakt mot golvet längre. Men mattan är absolut inte kall, bara annan känsla.

Tror inte det är någon större skillnad i temperatur. Men det är tyvärr svårt att säga exakt iom att jag fortfarande labbar med temperatur i källaren och jag har öppet till övriga rum.
 
P Psan skrev:
Jag har inte justerat upp. Tror man får leva med att golvvärmen inte blir lika påtaglig iom att man inte har samma kontakt mot golvet längre. Men mattan är absolut inte kall, bara annan känsla.

Tror inte det är någon större skillnad i temperatur. Men det är tyvärr svårt att säga exakt iom att jag fortfarande labbar med temperatur i källaren och jag har öppet till övriga rum.
OK jag beställde en matta (också från Kilands, men Grand) nu till det ena rummet. Testar där först.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
OK jag beställde en matta (också från Kilands, men Grand) nu till det ena rummet. Testar där först.
Hur blev det?
 
P Psan skrev:
Hur blev det?
bra ! inget att klaga på ännu
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
bra ! inget att klaga på ännu
Gött att höra! Funkar bra här med 🖖
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.