769 läst ·
11 svar
769 läst
11 svar
Heltäckningsmatta & golvvärme i källare
Hej,
Någon som har installerat heltäckningsmatta i källare i kombination med golvvärme sista tiden?
Läser jag på matttillverkarnas hemsidor så har de numera mattor som både andas och tål golvvärme.
Dela gärna med dig av dina erfarenheter
Nackdelar jag ser:
- tappar den varma kännslan om fötterna
- Ev. något högre värmeeffekt behövs
Fördelar:
- Billigare än klinker
- lättare och snabbare att lägga in än klinker
- Bättre akustik
- Bygger mindre - högre taköjd
Källaren har dränering ute och inne, 20cm isolering och vattenburen golvvärme så ska vara så gott som torr.
Någon som har installerat heltäckningsmatta i källare i kombination med golvvärme sista tiden?
Läser jag på matttillverkarnas hemsidor så har de numera mattor som både andas och tål golvvärme.
Dela gärna med dig av dina erfarenheter
Nackdelar jag ser:
- tappar den varma kännslan om fötterna
- Ev. något högre värmeeffekt behövs
Fördelar:
- Billigare än klinker
- lättare och snabbare att lägga in än klinker
- Bättre akustik
- Bygger mindre - högre taköjd
Källaren har dränering ute och inne, 20cm isolering och vattenburen golvvärme så ska vara så gott som torr.
Redigerat:
Jag har lagt in heltäckningsmatta i mitt biorum nu i källaren med golvvärme.
https://www.kilandsmattor.se/chester-morkgra-177-heltackningsmatta-108061
Upplever att golvet känns lite kallare, men kan bero på flera saker. Oavsett skönt att gå på
Vad vill du veta?
https://www.kilandsmattor.se/chester-morkgra-177-heltackningsmatta-108061
Upplever att golvet känns lite kallare, men kan bero på flera saker. Oavsett skönt att gå på
Vad vill du veta?
Har du justerat upp värmen då ? eller bara accepterat att det blir lite kallare ?P Psan skrev:
Och skulle du säga att du märker någon skillnad i rumstemperaturen ?
Jag har inte justerat upp. Tror man får leva med att golvvärmen inte blir lika påtaglig iom att man inte har samma kontakt mot golvet längre. Men mattan är absolut inte kall, bara annan känsla.Viktor.J skrev:
Tror inte det är någon större skillnad i temperatur. Men det är tyvärr svårt att säga exakt iom att jag fortfarande labbar med temperatur i källaren och jag har öppet till övriga rum.
OK jag beställde en matta (också från Kilands, men Grand) nu till det ena rummet. Testar där först.P Psan skrev:Jag har inte justerat upp. Tror man får leva med att golvvärmen inte blir lika påtaglig iom att man inte har samma kontakt mot golvet längre. Men mattan är absolut inte kall, bara annan känsla.
Tror inte det är någon större skillnad i temperatur. Men det är tyvärr svårt att säga exakt iom att jag fortfarande labbar med temperatur i källaren och jag har öppet till övriga rum.
Klicka här för att svara