Igelqott Igelqott skrev:
Skulle säga att den inte snurrar.
Då är ju frågan, får den inte ström eller sitter den fast?
Om du tar en stor skruvmejsel och stoppar in i hålet och försöker snurra på axeln, vad händer då?

L lat skrev:
Då är ju frågan, får den inte ström eller sitter den fast?
Om du tar en stor skruvmejsel och stoppar in i hålet och försöker snurra på axeln, vad händer då?
Ström har den, för den är varm, vågar inte riktigt stoppa in skruvmejseln där dock.

Inga problem, inget farligt kan hända.

L lat skrev:
Inga problem, inget farligt kan hända.
Har kollat noggrannare, den snurrar nog faktiskt, lyssnar jag via en ett rör så hör jag tydligt hur den brummar, var svårt att se i hålet där, trodde den skulle låta mer.

Om man stoppar in en mejsel så känner man om den snurrar.

Kan det vara så att tillopp och retur har råkat blivit växlade ? För det borde vara varmt till vänster.

R RoBo skrev:
Kan det vara så att tillopp och retur har råkat blivit växlade ? För det borde vara varmt till vänster.
Röret till vänster blir varmt men bara upp till den blå linjen jag ritade på bilden. Jag förstår inte riktigt hur den blandar tillopp och retur för att nå en temperatur. Men det kanske förklarar varför röret bara är varmt upp till det sträcket.

Känner/ser du att pumpen snurrar? Inte bara brummar & är varm.

Skruva av ventilen på det vänstra inkommande röret och kolla så inte piggen fastnat, skall fjädra vid tryck på den. Det fungerar så att pumpen pumpar runt det som är i slingorna och ventilen som du har på 65 släpper in varmt vatten när det behövs enligt den inställning den har.

L lat skrev:
Känner/ser du att pumpen snurrar? Inte bara brummar & är varm.
Yes satte in skruvmejseln, den snurrar defenetivt :)

R RoBo skrev:
Skruva av ventilen på det vänstra inkommande röret och kolla så inte piggen fastnat, skall fjädra vid tryck på den. Det fungerar så att pumpen pumpar runt det som är i slingorna och ventilen som du har på 65 släpper in varmt vatten när det behövs enligt den inställning den har.
Okej, den återfjädrar, ganska styv men kändes inte som att den var dålig.

Den står på 62 grader men den styr ju ingenting längre då framledningstemperaturen från värmepumpen är den värmen den får oavsett inställning där.

Eller är det så att den kräver 62 grader innan den släpper igenom?

Måste säga att jag lär mig mer och börjar förstå hur det här fungerar. Så det är tacksamt!

Redigerat:
Den släpper igenom till 62 gr. Så den kanske du behöver justera ner till vintern. Är du säker på att flödesmätarna visar att det är flöde ? Ta annars av ställdonen är liknande ventiler där också med piggar som skall fjädra. Du kan även ha dom av då skall det vara fullt flöde i alla.

R RoBo skrev:
Den släpper igenom till 62 gr. Så den kanske du behöver justera ner till vintern. Är du säker på att flödesmätarna visar att det är flöde ? Ta annars av ställdonen är liknande ventiler där också med piggar som skall fjädra. Du kan även ha dom av då skall det vara fullt flöde i alla.
Bra då vet jag hur den funkar.

Jag tog av dem alla 3 men de har nog redan max flöde för när jag trycker in piggen så stängs flödet.

Öppet med och utan motor:
Tre genomskinliga flödesmätare på vita rör, mittenmätaren visar ingen röd indikator vilket antyder inget flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Manuellt intryckt pinne:
VVS-installation med termostatventiler och lägesindikatorer för flödereglering i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så flöde är där, pumpen funkar, men varmt vatten går inte fram eller blandas ut med kallt vatten i för hög grad

Griffeltavlan
Igelqott Igelqott skrev:
Hade tidigare en gaspanna, fick nu äntligen bytt den till en luft/vatten värmepump från IVT.

Vi har mestadels golvvärme på nedervåningen men bara radiatorer på övervåningen, alla radiatorer oavsett plan blir lagom temperatur (styrs centralt av värmepumpen).

Däremot är golvvärmen iskall.

Jag tror det har att göra med hur den blandar kallvatten och den förväntade sig innan max temperatur hela tiden, men får nu rätt temperatur och blandar ut det ändå?

Min fråga är då hur jag justerar så att golvvärmen faktiskt fungerar, för nu är nederplan väldigt kallt (tur det är sommar). Är det den svarta saken mellan de 2 rören som ska justeras? Termostaten på golvvärmen står på 62*C

Se bild nedan på hur det ser ut och vart värmen slutar:
[bild]
Prova att vrida vredet på radiator som är ny installerad så det är avstängt. Kolla om dd då kommer värme i dina slingor.
Du kan även lufta ur slingorna till höger om svamparna, med en luftnyckel.
Men se till att du har tryck i systemet innan.
Man kan även stänga returen, den blå ventilen på fördelaren, samtidigt som du luftar. Men du bör ha fullt flöde på slingorna då. Så det verkligen snurrar när du luftar.

Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Prova att vrida vredet på radiator som är ny installerad så det är avstängt. Kolla om dd då kommer värme i dina slingor.
Du kan även lufta ur slingorna till höger om svamparna, med en luftnyckel.
Men se till att du har tryck i systemet innan.
Man kan även stänga returen, den blå ventilen på fördelaren, samtidigt som du luftar. Men du bör ha fullt flöde på slingorna då. Så det verkligen snurrar när du luftar.
Tack för tipset, ska testa det första, sen ge mig på att lufta systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.