Jag har några undringar om golvvärme i flerfamiljshus. Vad är en lämplig systemtemperatur? All uppvärmning sker vi golvvärmen, inga radiatorer någonstans. Vi har fått kommentaren att 55 grader är för varmt, är det det ochvad borde det vara annars?

Sedan hävdas det att det blir kallt tack vare att rumstermostaterna slår av för tidigt pg av för hög temperatur. Jag har svårt att se hur det kan ske då hela golvslingan rimligtvis måste ha cirkulerart varmvatten innan värmen gått gem parketten och kan börja påverka rumstermostaten på väggen. Är detta ett vanligt problem? Det låter mer som felplacerad termostat tycker jag.

Se kommentar här:
Alla lägenheter har golvvärme och trots detta så värmer man primärvärmekretsen till 55 grader då det är runt noll ute. Detta hetvatten shuntas sedan ner till en lägre nivå på tre ställen i fastigheten men är fortfarande mycket varmare än man kan förvänta sig i ett golvvärmesystem under ett parkettgolv. Vattnets höga temperatur leder till att zon-ventilerna i lägenheterna bromsar flödet så att bara första delen av slingan i golvet är varm.

S
Vad värmer du med , är det separata shuntgrupper på varje ställa ( inte pusch eller liknande )
riktiga shuntar med pump och styrning på uttemp , går det ut separata rör från värmekällan till
varje fördelning
En maxtemp på ca 45C brukar det vara för GV

Aha bra fråga. Om shuntarna har bra styrning kan det gott vara 55 grader in om schuntarna reglerar ner korrekt för varje sektion GV i huset.

Jag har svårt att tänka mig att för varm GV skulle ge för kalla rum tack vare att termostaten slår av för fort alltså att värmen blif för ojämn

S
Ja det ska alltid vara lite övertemp fram till en shunt annars kan den inte reglera
Eftersom det är termostater så är det termodon på fördelarna , då kan det bli lite konstiga flöden i slingorna . Om en stänger så ökar det i en annan och visse värsa , det blir ojämn värme på GV-slingorna ut
Mät upp tempen på slingorna det ska vara ca 4C i Delta T ( skillnad ) mellan fram och retur när termodonen är helt öppna eller borttagna , på den fördelare som inte har termodon , är det nog en hatt , och under den en skruv som man ställer flödet med (strypning )
Termostaternas placering är av vikt , får inte sitta bakom TV;en , då blir det falsk temp där med kalla golv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.