Jag har lagt 22 mm golvspån ovanpå bjälklaget, sedan lägger jag glespanelen (eller vad det nu heter) och värmeplåtarna imellan dem. Ovanpå det grålumppapp och sedan 15 mm parkettgolv. Ringde till Wirsbo och frågade ifall man kunde göra så och de sa att det var helt okej för då behövde jag lägre framledningstemperatur och det var igentligen tanken jag hade ifrån första början. Att få så låg temp som möjligt.

Det finns många synpunkter på golvvärme.
Rören skall ligga i spårade spån eller frigolitskivor
med golvplåtar När det gäller träbjälklag.
Vill du dessutom ha ett golvvärmesystem som är "tyst"
skall du använda dig av ALUPEXRÖR istället för vanlig golvvärmeslang beroende på att längdutvidgningen är
betydligt mindre hos Alupex än vanlig pex.
Röret ändrar i längd när det blir varmt resp.svalnar om vartannat, det i sin tur gör att det knäpper och låter.
Vill du bli nöjd så satsa på Alupex.
Skall man gjuta in rören spelar det ingen roll.
Lycka till!

Fjaller skrev:
Vill du dessutom ha ett golvvärmesystem som är "tyst"
skall du använda dig av ALUPEXRÖR istället för vanlig golvvärmeslang beroende på att längdutvidgningen är
betydligt mindre hos Alupex än vanlig pex.
Röret ändrar i längd när det blir varmt resp.svalnar om vartannat, det i sin tur gör att det knäpper och låter.
Vill du bli nöjd så satsa på Alupex.
Skall man gjuta in rören spelar det ingen roll.
Lycka till!

Tänk vad konstigt - jag är nöjd med mina vanliga hederliga pexrör. Och dom låter INGENTING.

Alupex är ju jättefiffigt, men priset gör det oanvändbart för den som har en begränsad budget (vilket de flesta av oss har). Jag lägger iaf pengarna på något annat....

Fjaller skrev:
Många synpunkter är det.

Här är två till:
När det gäller träbjälklag skall slangen ligga i aluplåtar på glespanel.
Vanlig PEX-slang låter ingenting i ovanstående konstruktion.
Vi är inne på tredje året med värmen igång enligt ovanstående, och det enda som knäpper i vårt timmerhus är väggarna...:)

Bob_the_builder
Det kan vara värt att påpeka igen: har man stora spännvidder på golvbjälkarna kan man vara tvingad att välja (skruvlimmad) spånskiva ur bärighets-/sviktsynpunkt. Dock behöver man ju inte välja spårad, utan man kan gott lägga vanlig och sedan lägga glespanel av billigt virke ovanpå. Det blir billigare, men bygger ju dock ytterligare 22 mm på höjden.

Vi gjorde såhär

skruvad 12mm golvspån +laminat (Pergo), i vardagsrum 15 mm ASK parkett direkt på plåtarna (man bör inte använda bok eller lönn
lumppapp
diffspärr
glespanel med plåtar
skruvlimmad golvspån 22mm

Vi är nöjda, men knäpper gjördet ibland, men vad tusan gör det.

PS Myresjöhus lägger inte golvvärme i träbjälklag pga att det konstruktionen rör sig, kanske pga många reklamationer.

/Stefan :o :o :o

Funkar det att lägga PEX 20 mm direkt på ett betongbjälklag och sedan flytspackla hela rummet? Någon här som har gjort det? Eller är det väldigt krångligt? Det gäller ett 1plans med källare.

Hej.
Det spelar ju ingen roll hur man gör så länge inte energin går nedåt. För känner man inte av värmen i golvet ökar man temperaturen i ledningarna, dvs eldar för kråkorna. (Eller rättare sagt i detta: råttorna).
Därmed blir ju en såddan sak som 14 mm parkett (eller liknande) ett kasst val. Dåligt då man måste elda mer, högre pris (ca dubbelt från 8,5 mm). Och är det någon som känner någon som har slipat om ett golv? Man måste göra det mer än två gånger och då har jag inte räknat in kostnaden för själva omslipningen och lackning/inoljning! Blir det lika fint som när det var nytt?
Har man lagt in parkett en gång (och har sågar & dyl) så gör man det snabbare än att slipa om. Alla möbler måste ju ut i båda fallen - och listerna. Damm-mässigt är ju också valet självklart.

Well det hade ju inte med GV att göra .... men ändock.

Lars

Hej ! ;D ;D
Jag håller på och bygger lösvirkeshus sedan 3 år tillbaka och har stött på ditt problem.
Jag har köpt golvvärmekassetter utav en firma i Småland. http://www.jsonprodukter.se/index.html
Vill minnas att ca. 80 kvm kostade 12.000 SEK
Jag räknade fel och har ett tiotal kassetter som jag kan sälja billigt (500 SEK). Kassetterna finns i olika storlekar beroende på cc anståndet i bjälklaget. Du isolerar bjälklaget så att det bara är ca. 3 cm kvar och därefter spikar du fast kassetterna. Jag har lagt 25 mm golvplank ovan dessa och värmen har inga problem att gå igenom.
Mvh Stig
s.holmlund@spray.se

MathiasS skrev:
Problemet med så tunna rör är att det blir så många slingor. Du borde ha 4 eller 5 slingor för dessa 35 kvadrat?

Jämfört med glespanelkonstruktionen blev Floore också dyrt för oss.
Har 3 slingor, alltihop inklusive fördelningsshunt med cirkpump och frakt gick på ca 16000:-.

Jag hade inte hittat något annat som byggde så lite, vilket var ett krav för mig som renoverade och inte hade möjligheten att gå ner i bjälklaget.

Som sagt, smidigt att jobba med och fungerar fint, så jag är nöjd. Finns säkert billigare alternativ, men om man behöver räkna arbetskostnad för hantverkare blir tidsaspekten intressant...

Robsarve sa:
Som sagt, smidigt att jobba med och fungerar fint, så jag är nöjd.
Det vore intressant om du lite enkelt berättade hur du gick till väga. Har du lagt i något badrum ? Jag skall nämligen lägga in Floorewa själv och är lite orolig för hur man får till det runt golvbrunnen.

Tja, det var inte så svårt, de stora ytorna la man bara ut skivorna efter varandra, och när man kom till väggen fick man skära av skivan i rätt längd och lägga i en vändskiva.

Eftersom mitt rum är långt ifrån regelbundet blev det en del pyssel, men det är relativt lätt att anpassa skivorna och göra nya spår med en brytbladskniv och den medföljande aluminumtejpen.

När allt var utlagt så var det fram med slangen och trycka i den i spåren, här och var ville den hoppa upp och där höll vi nere den med lite vanlig brun tejp.

I badrum känns det spontant inte lika smidigt eftersom det är en massa fall att ta in i beräkningen.

Frigolitskivorna är ju rätt flexibla men är ändå lite tveksam... Jag hade ringt dem och kollat.

Jag hade nog beställt slang och shunt, dragit fast slangen med kabelclips och sen flytspacklat ovanpå alltihop. Om nu inte badrummet är i källaren och du är direkt på oisolerad markplatta.

Jo du Robsarve !

Det verkar som ett bra system för torra utrymmen, men svårt att få till tillräcklig tjocklek när man skall göra fallet vid en dusch t.ex.

Då blir det ju klart hållbarare om man utesluter den spårade mjuka cellplasten. Har dock aldrig sett eller hört om någon som lagt plastslingorna direkt i spacklet.

Kan inte se att det vore något problem att lägga PEX-rören i flytspackel, principiellt är det ju inte så annorlunda mot att lägga elkabelvärme.

Det borde ju vara bättre än kopparledningar eftersom expansionen i stort sett är obefintlig.

Angående cellplastskivorna, jag har ett 14 mm massivt trägolv ovanpå dem och det är mycket trevligt att gå på, närmast perfekt svikt.

Just det du säger att golvet sviktar skönt . . .
Det avgör valet för min del. Det blir inte Flooré golv i vårt badrum. I ett torrt utrymme däremot är läget ett helt annat. Då skulle jag välja Flooré.

Anledningen att jag från början var mycket intresserad av just Flooré var deras metod att lägga slingorna högt uppe i golvet. Ger små värmeförluster neråt.
Jag förstår att du är nöjd med ditt golv.

Vi har i ett annat våtrum golvvärmen lagd i plåtar under spångolvet, under gipsen och under klinkern :-/
Altså ca: 4 cm ner i golvet. Det är garanterat jättevarmt där nere i golvet ;) men förlusterna blir stora.

Egentligen konstigt att inte fler tillverkare kommit med andra metoder att enkelt och säkert lägga golvvärmerören nära ytan i badrumsmiljö.

Skall höra med de som skall leverera flytspacklet vad de tycker om idén att lägga slingorna direkt i spacklet. Och hur mycket spackel som behövs ovanför PE-X rören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.