18 268 läst ·
98 svar
18k läst
98 svar
Golvvärme i betongplatta, men inte använda det....
Ja elradiatorer och ev LLVP är ju det jag tänkt sikta på. Frågan är ju just det där om jag kommer ångra mig att jag inte ställer huset på platta (förberedd för golvvärme) när jag ändå bygger. Just för den eventualiteten att det kommer ändras i framtiden hur jag vill använda huset.pelpet skrev:På en 45kvm stuga som inte ska användas vintertid hade jag valt elradiatorer, plintgrund och ångbroms istället för ångspärr i väggen så att man kan kallställa. Då får man ett värmesystem för några tusenlappar och billigast möjliga grund utan några egentliga nackdelar. Isolerar man huset ordentligt så behöver man ju knappt ha värmen på ändå under vår-höst-vinter. Vill man börja använda stugan mycket vintertid kan man komplettera med en luftvärmepump för att hålla ner energikostnaden. En LLVP ger minst 2 i cop vintertid. Alt kan man komplettera med en braskamin och få både mys och värme.
Man får ändå tänka på att jag bor i norra Norrland. Inte alls ovanligt att vi haft minusgrader på nätterna på midsommarafton tex. Och idag snöar det. Så om stugan ska användas vintertid nån gång kanske man vill ha det på platta?
För annars känns ju nästan plintgrund bättre än isolerad krypgrund på många sätt? Eller? Är det några andra nackdelar med plintgrund? Ökade risker att det sätter sig och blir skevt huset, jämfört med om det står på platta?
Koljern foamglas låter ju verkligen fantastiskt när man läser om det. MEN, varför har jag aldrig hört om det förr? Aldrig sett någon som byggt med det. Är det väääldigt dyrt tro? Att transportören utför jobbet? kan det funka så alltså??byggarätt skrev:koljern är ju plattan som du kan lägga trägolvet direkt på ingen torktid etc...Den levereras på mått o monteras på beredd mark med singel o rördragningar marken kan vara fuktig utan att det påverkar alls...då foamglas är helt okänsligt för klimat...
Att ha huset kallt hela vinterhalvåret går utmärkt samt om du vill bo året runt inga problem...
Ring o prata med dom ...de borde kunna låta den transportör de anlitar lägga plattan på din singelberedda mark med håltagning för rör på plats?
Såg iofs nu att de fanns i Sundsvall, det kändes som ett plus
Jämfört med krypgrunden så är plintgrunden mindre fuktkänslig, billigare att bygga och mindre energieffektiv. Jag skulle tro att sättningsrisken är högre. Å andra sidan är det enklare att justera eventuella sättningar. Man måste också vara noggrann med isoleringen av V/A.
Ja just nu funderar jag starkt på plintgrund. (från gjuten platta med golvvärme...)
Då kan jag eventuellt tom få hjälp av en kompis med en liten minigrävare. 99:-/styck för 700mm på byggmax. ska det räcka det? Och hur tätt sätter man dem. Och hur går det till att justera en 45m2 stuga om det blir sättningar?
Då kan jag eventuellt tom få hjälp av en kompis med en liten minigrävare. 99:-/styck för 700mm på byggmax. ska det räcka det? Och hur tätt sätter man dem. Och hur går det till att justera en 45m2 stuga om det blir sättningar?
Produkter som diskuteras: "markskruvar"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
I vilket fall, väljer du bort golvvärme (och betongplatta) nu så kan du fundera på att öka takhöjden inne en dm, t.ex. 2.50 isf 2.40.
Då är det i alla fall möjligt att senare lägga in ett värmegolv ovanpå, ett värmegolv som dessutom är snabbt att få varmt eller reglera tempen på.
Vid en sådan ombyggnad får man höja dörrar 5-10 cm och acceptera att fönster kommer lägre ner, om man inte även vill höja fönstren.
Då är det i alla fall möjligt att senare lägga in ett värmegolv ovanpå, ett värmegolv som dessutom är snabbt att få varmt eller reglera tempen på.
Vid en sådan ombyggnad får man höja dörrar 5-10 cm och acceptera att fönster kommer lägre ner, om man inte även vill höja fönstren.
Inga problem! Alltid kul att kunna hjälpa!Kullan skrev:Tack så mycket för alla råd, jättevärdefullt för en novis som jag!!![]()
Googlade värmefolie. Hittade priser på bygghemma.se (som ändå brukar vara rätt billigt). Utan extra tillbehör (som alltid brukar tillkomma), kostade det nästan 500:-/m2. Blir typ 25000.- för stugan. Också hört att de drar väldigt mycket ström. kan man räkna hem det ändå tro? Och OM man nu kommer på att man vill vara där vintertid då? Eller vill sälja om 6år, så kanske värdet om det finns platta förberett för golvvärme ökar?
Kollade lite snabbt på golvvärme. (Jag har ju själv en 45kvm stuga som snart är redo för golvvärme och en massa annat...) Nu har jag inte kollat på bygghemma utan på golvvärmebutiken men du skulle nog komma undan med runt 15tusen. Det du kanske (?) räknar fel på skulle kunna vara att du inte behöver lägga in 45kvm folie i en 45kvm stuga. Jag antar att stugan är uppdelad i åtminstone ett par, tre rum? I ett rum på 10 kvm lägger man dessutom bara in kanske 8kvm folie, då man inte drar den hela vägen ut till väggarna.
De har olika paket för olika storlek. Ett par exempel: 8kvm: 3990:- 15 kvm 6550:- Då tillkommer lite foamskiva på ca 40 spänn kvadraten.
Min stuga kommer bli uppdelad i tre rum, kanske fyra. Räknar med ca 15tusen och då får jag individuella paket med termostater i varje rum.
Sen kan man ju fundera på det här med framtida behov och hur mycket man ska lägga på att framtidssäkra, det är ju helt upp till dig såklart. Vill man spendera några helger vintertid håller det fortfarande anser jag, och det är så jag kommer använda min stuga, och använder min friggebod idag. Skall huset bli ett åretruntboende så nja, då bör man nog välja en annan lösning.
Mvh,
ToRy
visst går det att bygga fritidshuset med markskruv men det skulle jag inte välja i synnerhet inte i västerbotten...tjälfritt djup???Kullan skrev:
Locktonerna från skjulförespråkarna borde tystna om jag föreslår tält.... köp ett armetält eller liknande ?
Nä tillbaka till dina tankar om ett rejält hus som du kan ändra din användning av utan att du behöver ha sorksanering
Plintgrund i västerbotten måste du gräva till tjälfritt 120cm och sedan använda rejäla plintar gjutna på platsKullan skrev:Ja just nu funderar jag starkt på plintgrund. (från gjuten platta med golvvärme...)
Grunden för att kunna justera sättningar är en rejält tilltagen bottensyll/balk i botten på huset så att du har någonstans att sätta domkrafter...Nu är du galet spår
ALLT som har med el att göra är en potentiell brandrisk, även värmepumpar. Att peka ut värmefolie som extra riskfyllt är direkt felaktigt. Om du nu inte kan ange någon form av statistik för att backa upp ditt påstående? Rätt installerad förstår jag inte riktigt vad som gör värmefolie farligare än ett eluppvärmt vattensystem.... Dina argument för det som du tycker är bäst håller utan att komma med osakliga argument mot något annat.byggarätt skrev:
Dessutom; innerisolerad torpargrund är inte "det enda alternativet....." Som framgår av tråden finns andra alternativ utöver de två du nämner. Varför hålla på att skita ner sina egna tips genom att försöka skita ner andras tips med osakliga argument? Jag fattar inte vad poängen är? Är det verkligen så förbaskat viktigt att visa sig på styva linan, ha rätt, vara bäst, veta mest, att man övergår till svartmålning av andra och deras åsikter? Kan man inte låta sina åsikter leva på sina egna meriter?
Byggarätt, nu fick du en del skit av mig, uppenbarligen inte helt oförtjänt (i min mening såklart
Mvh,
ToRy
I Västerbotten hade jag nog valt att borra med jordborr och sätta gjutrör och gjuta egna plintar. Då kan man anpassa höjden på dem precis som man vill.
Sen går det ju att använda enklare lösningar om man vill. Min friggebod står t.ex. på vanliga markstenar som jag lagt på en ogräsduk, samt två plintar. Blir det några rörelser i marken kan jag lätt justera huset med en donkraft. En 45 kvm stuga går nog jättebra att bara ställa på lecablock.
Sen går det ju att använda enklare lösningar om man vill. Min friggebod står t.ex. på vanliga markstenar som jag lagt på en ogräsduk, samt två plintar. Blir det några rörelser i marken kan jag lätt justera huset med en donkraft. En 45 kvm stuga går nog jättebra att bara ställa på lecablock.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har du kikat på Villa Varms byggteknik?
De har golvvärmen ovanför betongen vilket ger en del fördelar.
Det är dessutom anpassat för just dina trakter tror jag
http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv
Det var nästan att jag köpte hus från dem 2010 när vi byggde nytt.
Många bra lösningar i övrigt också: http://www.villavarm.se/
Och Håkan Björkman var mycket trevlig att ha att göra med.
En annan sak: Det där med att kallställa?
Man gör det så oerhört mycket enklare för sig om man behåller lite grundvärme, 5 - 10°C.
Drar det verkligen så mycket el att ha liiite värme på under vintern?
Samt då kan man vara lite mer flexibel med när man vill ta en tur till stugan
De har golvvärmen ovanför betongen vilket ger en del fördelar.
Det är dessutom anpassat för just dina trakter tror jag
http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv
Det var nästan att jag köpte hus från dem 2010 när vi byggde nytt.
Många bra lösningar i övrigt också: http://www.villavarm.se/
Och Håkan Björkman var mycket trevlig att ha att göra med.
En annan sak: Det där med att kallställa?
Man gör det så oerhört mycket enklare för sig om man behåller lite grundvärme, 5 - 10°C.
Drar det verkligen så mycket el att ha liiite värme på under vintern?
Samt då kan man vara lite mer flexibel med när man vill ta en tur till stugan
I ditt fall undrar jag om det inte vore bäst med plintgrund med ett välisolerat golvbjälklag. Då hade jag också lagt glespanel, golvvärmerör och spridningsplåtar under golvspånskivorna för att ha förberett inför eventuella framtida behov av golvvärme. Då sitter fönster och dörrar på rätt höjd, du kan kallställa och till en början köra med en luft/luft-värmepump och elradiatorer för att sedan bygga ut med vattenburen golvvärme om du vill.
Sen håller jag med KnockOnWood om att det är nog inte fel med lite grundvärme på ca 10°C hela tiden för att hålla fukt och frost borta.
Sen håller jag med KnockOnWood om att det är nog inte fel med lite grundvärme på ca 10°C hela tiden för att hålla fukt och frost borta.
http://byggochenergiteknik.se/press/Bettre_golv.pdf läs själv så ser du vad harrysson säger om golvvärme...ToRy skrev:ALLT som har med el att göra är en potentiell brandrisk, även värmepumpar. Att peka ut värmefolie som extra riskfyllt är direkt felaktigt. Om du nu inte kan ange någon form av statistik för att backa upp ditt påstående? Rätt installerad förstår jag inte riktigt vad som gör värmefolie farligare än ett eluppvärmt vattensystem.... Dina argument för det som du tycker är bäst håller utan att komma med osakliga argument mot något annat.
Dessutom; innerisolerad torpargrund är inte "det enda alternativet....." Som framgår av tråden finns andra alternativ utöver de två du nämner. Varför hålla på att skita ner sina egna tips genom att försöka skita ner andras tips med osakliga argument? Jag fattar inte vad poängen är? Är det verkligen så förbaskat viktigt att visa sig på styva linan, ha rätt, vara bäst, veta mest, att man övergår till svartmålning av andra och deras åsikter? Kan man inte låta sina åsikter leva på sina egna meriter?
Byggarätt, nu fick du en del skit av mig, uppenbarligen inte helt oförtjänt (i min mening såklart) men kanske lite mer än du förtjänar. (Även det enligt min åsikt...) Det jag menar är att man inte behöver efterlikna en amerikansk presidentvalskampanj för att argumentera för sin åsikt, man kan vara saklig och ändå få fram det man vill.
Mvh,
ToRy
Hahaha hur kan du ta det jag säger som kritik av det du säger?
Har inga problem med folk som vill bygga billigast...de får oftast vad de vill ha...
När Västerbottensgårdarna byggdes fanns det lite vett i byggden man tänkte framåt..