Står begrepp att bygga ca 45m2 fritidshus på min inköpta tomt.
Men är så velig. Om många olika saker :what::banghead:.
Alla säger "gjut platta, välj bort krypgrund/plint , det har du igen sen", så känner mig nog övertalad till detta iaf.
Sen kommer nästa och säger "lägg i golvvärme på en gång, det är såå dumt att inte göra det".

Min plan är dock att kunna kallställa stugan under vinterhalvåret. Och då fick jag som svar att "men lägg iaf i slangen, det kostar knappt extra. Även om du inte fyller den utan sätter in vanliga oljeradiatorer som värmekälla"

MEN, vad gör jag för botten på stugan då... Funkar ens detta att tänka så här?

Hjälp mig nån som kan :)

Njaaa.. Då måste du undersöka hur man skall kunna tömma slingan ordentligt, vilket jag tror är rätt svårt. Tror det finns risk att slingan fryser sönder. Kanske tom, kan spräcka betongen.

Att lägga golvvärme kräver minst trettio cm Frigolit eller motsvarande isolering ....Ja det är dumt att inte lägga golvvärmerör i en platta ....Du kan fylla och plugga rören med frostskydd så kan du kallställa stugan om du nu verkligen vill det??? Det är inga stora mängder frostskydd....

När du väl provat golvvärme kommer du inte vilja ha annat....

Den extra isoleringen har du igen oavsett i västerbotten

• Gilla
Mangemakrill
  • Laddar…
Ska stugan kallställas så vill man inte ha ett extremt temperaturtrögt betonggolv. Då är plint eller torpargrund mkt bättre.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker som Oldboy.

En bra LLVP och ett par elradiatorer. Plintar eller torpargrund. Välj det som är billigare. Satsa inte på laminatgolv. Den känns mycket kallare än trä (riktiga brädor) eller annat. Möjligen heltäckningsmatta. Men den kan vara lite svårare att hålla rent. En modernt LLVP kan du styra med mobilen!

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Jag vill inte ha golvvärme (förutom i badrum med klinker)...

I fritidshus som ska stå kallt :
1. Lätt konstruktion som du värmer upp fort.
2. LLVP styrd via mobilen, varmt när du kommer fram.
3. Värmare till vattnet som värmer direkt på flödet, slipper vänta på en tank som ska värmas upp.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
I fritidshus som ska stå kallt :
1. Lätt konstruktion som du värmer upp fort.
2. LLVP styrd via mobilen, varmt när du kommer fram.
3. Värmare till vattnet som värmer direkt på flödet, slipper vänta på en tank som ska värmas upp.
En 2-fas vvb på 100l går väldigt snabbt att värma upp.

Till TS:
Som många andra skrivit, golvvärme skulle jag inte rekommendera till fritidshus, du vill ha ett system som snabbt går att slå på och av. En LLVP och komplettera med vätskefyllda radiatorer skulle jag rekommendera.
Platta på mark är ok, känns kanske lite kallt i början men efter nåt dygn är det helt ok.
Dessutom är det en riskkonstruktion att bygga ett modernt tätt hus med torpargrund, det blir lätt väldigt kallt och fuktigt under huset.

Redigerat:
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Jag skulle säga såhär:
Om ni kan se en eventuell framtid där ni flyttar till stugan permanent så ska ni självklart lägga ner slang. Fram tills dess kan proppa rören eller ha sprit- eller glykolblandning i slingan.

Om tanken däremot är att stugan ska vara för semesterplats under vår, sommar och höst de kommande 10 åren så är det onödigt.

Sommarstället jag är uppvuxen med har värmts upp med kamin och någon enstaka elradiator, men nu bygger föräldrarna ny stuga med flvp eftersom deras tanke är att flytta ut dit om ett par år.

Vill man ha golvvärme i ett mindre (fritidshus) hus typ badrum eller tom hela, kan man lägga elgolvvärme. Ingen risk för skador vintertid.

Varför inte en kombination av el o vattenburen värme med frysskydd...i plattan och med riktigt gjord isolering ....

Att bygga ett snabbuppvärmt skjul är väl ingen vits????

Vill man ha kallställt så kan man ju inte ha VVB o rördragningar...?

En annan variant är att bygga en luftuppvärmd konstruktion med möjlighet att utnyttja kamin för att värma platta och hus hus...

Oldboy skrev:
Ska stugan kallställas så vill man inte ha ett extremt temperaturtrögt betonggolv. Då är plint eller torpargrund mkt bättre.
Nja det beror på hur huset ska användas...Ska det stå kallt hela vintern och bara brukas sommartid är platta helt problemfri jämfört med fuktskador i torpargrund...
Ska huset värmas upp på helger bara...är det lämpligt att konstruera plattan så som Harrysson föreslår...med 30 cm isolering EPS (frigolit) sedan 200mm betong sedan 100mm EPS o därefter 100mm betong med golvvärme...

Platta på mark ger huset mycket större användningsmöjligheter i framtiden

Tot 30cm betong i fritidshusplatta ?

• Gilla
  • Haha
Gabsson och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Njaaa.. Då måste du undersöka hur man skall kunna tömma slingan ordentligt, vilket jag tror är rätt svårt. Tror det finns risk att slingan fryser sönder. Kanske tom, kan spräcka betongen.
Oj så många svar, börjar uppifrån. Tanken var alltså att inte bruka golvvärmen alls varken när jag vistas i stugan eller annars. Utan mer lägga ner rören ifall man nån gång i framtiden tänker annars, eller att man säljer till någon som vill ha golvvärme. Så att man alltå inte alls fyller rören.

byggarätt skrev:
Att lägga golvvärme kräver minst trettio cm Frigolit eller motsvarande isolering ....Ja det är dumt att inte lägga golvvärmerör i en platta ....Du kan fylla och plugga rören med frostskydd så kan du kallställa stugan om du nu verkligen vill det??? Det är inga stora mängder frostskydd....

Den extra isoleringen har du igen oavsett i västerbotten
Tänkte som jag skrev ovan inte köra golvvärme alls. Har golvvärme tex i badrummet, i lägenheten där jag bor permanent, och älskar det. Men tycker det känns dyrt att hålla på att köra det i ett fritidshus där jag planerar befinna mig mestadels sommartid och mestadels utomhus.

Men plugga och frostskydd vart jag tipsad om så det kanske funkar att lägga i det direkt och sen bara låta rören sticka ut, fast inte ta dem i bruk så att säga. Åsså typ 30cm isolering så kanske det funkar gå på golvet trots att man har anna värmekälla som oljeradiatorer eller LVVP.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.