Tack alla för bra input. Jag landar nog i den lösnign som Elmont rekommenderar (dock har jag inte helt och hållet bestämt mig för röd eller blå - har tidigare i mitt badrum haft problem med att det blivit väldigt varmt under mattan eller kvarglömda klädhögar :)

Värmestyrningen blev aldrig som den skulle (inte än i alla fall 😆), men nu har jag skaffat ETS6 (jag har ett knx-system) och skall se om jag kan lösa det elkonsulterna inte kunde lösa trots vääääldigt många fakturerade timmar. Jag är ju nybörjare så felsökningen är "intressant", men har fått väldig god hjälp så här långt i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-styrd-via-app-knx.463888/page-2#post-6002845

Hursomhelst, nu dök det upp en fundering som jag tror passar in här (och som visar hur otroligt okunnig jag är om sånt här, tyvärr): Värmen består av en T2 röd golvkabel och jag använder en Zennio Quad plus som termostat.

För närvarande är inställningen Control Type: Continuous (1 byte). Kan en golvkabel hantera olika %-satser av uppvärmning, eller skall den ha ett enkel på/av-kommando (i detta fall PWM (bit)?

Om det är det senare kanske det är det som är huvudproblemet (sen hjälper det kanske inte att man hade valt Control parameter för Warm Water istället för Floor Heating)...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.