1 747 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Golvvärme i badrum igen.
Vet att detta har varit ett otal gånger men vill ha lite input då jag tycker det är så inni i helsickes massa olika beslut som ska tas vid ett nybygge 
Hade från början tänkt lägga golvvärmen i badrummet nedsänkt i bjälklaget, på med spånskiva och lagt en elslinga i flytspacklet. Detta för att få så låg bygghöjd som möjligt i förhållande till övriga golvet på andra våningen.
Men det verkar som om de flesta anser att man ska flyta in 12mm slangar ovanpå golvspånskivan ist. Är det för att minska trögheten? Det skulle innebära ca 30mm flytspackel om förstår detta rätt. Dessutom så måste värmen vara igång för att få golvvärme på sommaren om man inte installerar en en mini-elpatron.
Råd emottages tacksamt!
Hade från början tänkt lägga golvvärmen i badrummet nedsänkt i bjälklaget, på med spånskiva och lagt en elslinga i flytspacklet. Detta för att få så låg bygghöjd som möjligt i förhållande till övriga golvet på andra våningen.
Men det verkar som om de flesta anser att man ska flyta in 12mm slangar ovanpå golvspånskivan ist. Är det för att minska trögheten? Det skulle innebära ca 30mm flytspackel om förstår detta rätt. Dessutom så måste värmen vara igång för att få golvvärme på sommaren om man inte installerar en en mini-elpatron.
Råd emottages tacksamt!
Du kan ju lägga golvärme och flyta in detta då blir det mer bygg höjd på flytspacklet. varmt blir det när typ din panna slår på till dina radiatorer. du bör sätta en minshunt typ lks m60 om du ska ha golvärme finns andra märken också.. Detta är för att framlednings temperaturen är högre till radiatorer. även om du har ett låg temp system så kanske inte din pump du har klarar att driva runt vattnet i slingan+ dina radiatorer (element).. Vill du ha ditt klinker golv tex varmt på sommaren kan man köpa till en elpatron för komforten.. Men det är faktist rätt skönt med kalla golv på sommaren när det är stekande hett ute....
Kommer inte att ha några radiatorer utan det blir golvvärme på hela övervåningen. Men jag kör med 16mm slang och då måste jag blanda 12mm och 16mm på fördelaren. Funderar på om jag kan lägga 2st 12mm slangar på en utgång på fördelaren.
jag vet inte, men måste det vara exakt 20grader i badrummet jämt då?
mitt golv stutsar med vädret, har den kopplad direkt på elementröret från värmepumpen, blir riktigt varmt å gött när det är -30 grader ute och svalare när det är på 0an
Provade att få reda på lite värden på golvspånskiva, värmetröghet isolering å så men det gick dåligt
mitt golv stutsar med vädret, har den kopplad direkt på elementröret från värmepumpen, blir riktigt varmt å gött när det är -30 grader ute och svalare när det är på 0an
Provade att få reda på lite värden på golvspånskiva, värmetröghet isolering å så men det gick dåligt
Suck... Kikar på bjälklaget och inser att om jag sänker ner golvvärmen i bjälklaget så innebär det att i stort sett hela bjälklaget täcks med aluplåtar. Det i sin tur innebär att jag inte kan limma fast spånskivorna i bjälklaget. Vilket jag tror hade varit bra.
Nästa hus blir nyckelfärdigt!
Nästa hus blir nyckelfärdigt!
Klicka här för att svara