31 173 läst ·
419 svar
31k läst
419 svar
Golvvärme funkar bara i 1 rum
Verkar vara så att ställdonen strypt då. När du tagit av dem så är de helt öppna. Dock så borde flödet registreras. Kan du testa att stänga/trycka ner slinga 1. Det flödet borde då gå till de som är öppna istället.
Annars misstänker jag att du fortfarande skickar vattnet via bypassen
Annars misstänker jag att du fortfarande skickar vattnet via bypassen
Jag höll nere ettans pigg ett tag, ingen skillnad på någon röd pinne någonstansC Chris11 skrev:
Får du varmt på slingorna , så skit i resten det får andra fixa , du kanske får ändra värmekurvan på VP lite . Den Cirkpump du har ovanför VP snurrar den , den är märkt med rött på panelen , men i manualen så är den vit , du kan lyssna med ett mejselskaft mot örat och klingan mot pumpen , kallas fattigmans stetoskåp
Edit ta bort alla termodon om slingorna blir varma nu
Edit ta bort alla termodon om slingorna blir varma nu
Men kommer värmen ut i slingorna även om den röda är hela vägen upp?J jojo123 skrev:Får du varmt på slingorna , så skit i resten det får andra fixa , du kanske får ändra värmekurvan på VP lite . Den Cirkpump du har ovanför VP snurrar den , den är märkt med rött på panelen , men i manualen så är den vit , du kan lyssna med ett mejselskaft mot örat och klingan mot pumpen , kallas fattigmans stetoskåp
Är det denna du menar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känner du ganska snart , dom trycks upp av vattentrycket som pumpen ger , är den funktionen , men kanske bär sig åt annorlunda med flödet från fel håll , har inte set eller varit med om att koppla så där , så se vad jag skrev i förra
Nej den är för varmvatteninställningen , svarta ratten till höger + eller minus på tempen sk vra mx 55C ut till kranar , det kommer rör upp på höger sida ovanpå VP och det är värmen och pumpen ovanför knuffar ut det till fördelarna
Edit till höger inte vänster
Edit till höger inte vänster
Något är mycket lurt!C Chris11 skrev:
Nu ser det ut såhär på VP
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då får vi vänta och se nu. Det är nog ok att rören upptill är kalla eftersom värmeenergin nu hår ut i ett kallt golv, när det blir varmare så skall skillnaden mellan tillopp och retur minska.G Gissemisse skrev:
Kolla vilka temp värden du har på pumpen nu. Det borde inte vara 32/32 längre
Lade till bild på VP I ovan kommentar!
De pilar som pekar rätt är den blå och den röda horisontella i högerkant. Efter lite funderingar kan jag avfärda felkopplingar som tänkbara orsaker till problem. Systemet är korrekt utfört. Vitsen med pumpens position ser jag att kunna uppnå högt flöde just i slingorna. Tillskott av värme in från vp:n reglerat av termostatventilen uppe till höger (vars känselkropp sitter under pumpen) blandas direkt med returerna (Rücklauf) från slingorna och pumpen (flödesriktningen uppmärkt med pil på pumphuset) skickar vattnet till framledningen (Vorlauf), överskottet i retur till vp nere t.h.J jojo123 skrev:
NU börjar det kanske klarna , det sitter två rör på högra sidan ovanpå VP vilket rör är varmast , det verkar som det sitter ett locj upptill som kan lyftas av , under där sitter en shunt med motor , den reglerar ut den värme som ska vara enligt inställt värde
En ratt med indikering öka minska , hur står den
En ratt med indikering öka minska , hur står den
Dessa rör är till tappvarmvatten, kallt in från vänster. Den snedställda ratten är avstängning, den högra reglerar du manuellt temperaturen på blandvattnet (BV) som stiger upp i högra röret.G Gissemisse skrev: