C Chris11 skrev:
Läst Krillemans långa inlägg ett par gånger och tror han har rätt.

Första termostaten är en strypventil som styrs av blandningspumpen på bypassen. Dimensionen på den, fördelaren och bypassen är större än slingorna så vattnet kommer gå till nedre fördelaren först och där gör motståndet från returen att vattnet pressas in i slingorna på nedre fördelaren. Tror teoretiskt det skall fungera men snacka om att gå över ån efter vatten istället för att sätta en enkel liten bypass som bara har minimalt flöde.
Que? :geek:
 
G Gissemisse skrev:
Ok! Väntar tills en röris har tid att komma hit och utvärderar innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare. Jag är nöjd sålänge det blir varmare. Slingorna på nedre raden är iaf varmare nu är när jag kom hem, får se hur det är imorgon när jag vaknar. Just nu är temp i matrum och vardagsrum 16,5 och 17.
Tyvärr tror jag inte ni får så mycket varmare innan matningen skiftas. Ni kommer inte få varmvatten in i slingorna med rätt tryck innan matningarna ligger rätt. Det vi gjorde häromdan med att stänga av pumpen och ökade värmen ledde till att vi tryckte in lite värme i systemet men vi fick inget flöde så det fanns inte tillräckligt med total värmevolym för att långsiktigt värma huset.
 
G Gissemisse skrev:
Que? :geek:
Det var till jojo ovan men Krilleman skrev en långt inlägg runt nummer 200 någonting som förklarat hur ert system fungerar. Läsvärt
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
J
Hoppas att detta inte ger myror i huvudet på TS men är nog en sanning i det jag skriver
Jag tror och vet att det finns kompitens här för GV men vi tänker nog rätt i flöden men felen är många så det kan bli fel det vi skriver , det är lätt att trassla i sig med flödena , när det är termostater och pumpar inblandade , vad pumparna ska göra enligt
som det nu är , att öka på kraften på flödet så det orkar genom slingorna , det blir en form av paralellpumpning/seriepumpning men tycker det är fel att den ska blanda vattnet .
Det blir då mindre värme till slingorna , kanske vi ska stoppa här och TS får tag i en riktig röris eller den som kopplat VP ska nog veta vad som är vad i det hela
Klart är att termostaten sitter på fel rör till att börja med , sedan det andra med extra pump är jag lite tveksam till om det är bra , har inte sett eller kopplat någon pump på det sättet , bara en liten baypass mellan fördelarna samt en slinga ( bad ) för att flödet över VP ska finnas annars får den hicka och storknar om inget flöde finns
 
  • Gilla
Chris11 och 1 till
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Hoppas att detta inte ger myror i huvudet på TS men är nog en sanning i det jag skriver
Jag tror och vet att det finns kompitens här för GV men vi tänker nog rätt i flöden men felen är många så det kan bli fel det vi skriver , det är lätt att trassla i sig med flödena , när det är termostater och pumpar inblandade , vad pumparna ska göra enligt
som det nu är , att öka på kraften på flödet så det orkar genom slingorna , det blir en form av paralellpumpning/seriepumpning men tycker det är fel att den ska blanda vattnet .
Det blir då mindre värme till slingorna , kanske vi ska stoppa här och TS får tag i en riktig röris eller den som kopplat VP ska nog veta vad som är vad i det hela
Klart är att termostaten sitter på fel rör till att börja med , sedan det andra med extra pump är jag lite tveksam till om det är bra , har inte sett eller kopplat någon pump på det sättet , bara en liten baypass mellan fördelarna samt en slinga ( bad ) för att flödet över VP ska finnas annars får den hicka och storknar om inget flöde finns
Håller med helt och fullt. TS du får gärna skriva lite när du har fått någon att titta på det.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Krilleman
J jojo123 skrev:
Klart är att termostaten sitter på fel rör till att börja med , sedan det andra med extra pump är jag lite tveksam till om det är bra , har inte sett eller kopplat någon pump på det sättet
Här har du antagligen fel.
Det är nog allt rätt monterat, termostaten som agerar temperaturbegränsare ska sitta på tilloppet. Hela paketet blir ju som en shuntgrupp för golvvärme.

Det är matningen till fördelaren som är felkopplad. Dom har fått tillopp & retur på fel anslutning.

Hur kan vi ta rätt på vem som tillverkat denna så det kan kanske kan finnas en monteringsanvisning?!

Principen blir ju grovt sett samma som en M60, VS2 eller en Push12 fast utan trevägsventil.

Dock är det ju ruskigt tråkigt att det inte installerades med LK:s prylar. :confused:
 
Redigerat:
Ingen värme blev det under natten, nu är det 15,7 grader i vardagsrummet. :geek:
Ska prova att ringa efter VVS-are igen.
 
Krilleman: har läst manualen till blandningsventilen och vad jag förstår är den en ren shunt som dessutom ger en konstant temperatur på golvslingan med inställning av termovredet. Om så är fallet motverkar den ju helt pannans funktion och vilken kurva som är inställt är helt underordnad termostaten.

Jag ser egentligen bara problem med en sådan lösning, kanske skulle rekommendationen vara att ersätta hela paketet med enkel bypass samt en flödesjusterare på returmatningen och ta bort termostaten på tilloppet.
 
G Gissemisse skrev:
Ingen värme blev det under natten, nu är det 15,7 grader i vardagsrummet. :geek:
Ska prova att ringa efter VVS-are igen.
Jag tycker att du skall ringa de som installerade pannan. Det är de i första hand som gjort fel. De borde åka akut på en sån här sak, nu kommer set bli rejält kallt och ni har inget värmesystem alls i dagsläget
 
C Chris11 skrev:
Jag tycker att du skall ringa de som installerade pannan. Det är de i första hand som gjort fel. De borde åka akut på en sån här sak, nu kommer set bli rejält kallt och ni har inget värmesystem alls i dagsläget
Okej! Ska försöka formulera mig bara och ta fram de foton som är aktuella som underlag.
 
De måste göra något åt matningen och returen till golvvärmen också. Den dimensionen på rör/slang som du har nu klarar inte av att mata de +15st slingor eller vad ni har.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur många slingor totalt har ni?
Både och uppe och nere?
 
TS du har inte de andra papprena förutom ritningen från LK som du fotade i ditt första inlägg? Man kan ana några mer papper bakom. Där kan stå hur många liter systemet är beräknat till och då kan man börja räkna på matningen.

Hade också varit bra om du uppskattade hur många meter rör det är från pannan till fördelarna, både uppe och nere. Den infon behöva för att räkna på tryckfall i matningsledningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.