31 191 läst ·
419 svar
31k läst
419 svar
Golvvärme funkar bara i 1 rum
Fick tillbaka vredet, är mest orolig för det ljudet som kom emellanåt och gjorde att tryckmätaren hoppade. Verkar som om att det är en tryckökning i systemet.J jojo123 skrev:Dom där ESBE shuntarna kan bråka när man vrider fram och tillbaka på vredet , det behövs bara någon mm för att inte få dit det motorn kan ha gått för långt ,åt något håll , nu blir det att meka lite , ta bort vredet ( det som du fick i handen ) i hålet sitter det en skruv , gänga ut den lite , då kan man vicka på hela den svarta delen , sätt tillbaka vredet och vrid och vicka på hela alltet , så hoppar det nog i jacket , du behöver just nu inte tänka på att dra till skruven , det fungerar även om det skulle glappa lite .
Redigerat:
På den platsen som den sitter kan den bära sig åt , om pumpen får lite luft i sig så kallas det att den tappar vatten , då pumpar den inte under någon sekund och mätaren kan hoppa , så står den still nu så är det inget att oroa sig för
Hur var det med att ställa ner kurvan och prova om shunten går som den ska till plus och minus , din VP lämnar bra med värme
Hur var det med att ställa ner kurvan och prova om shunten går som den ska till plus och minus , din VP lämnar bra med värme
Den håller fortfarande på att låta emellanåt, men om vi då sänker det vita vredet vid fördelaren så slutar den bråka. Ska jag vrida på shuntens vred igen? Vad är det jag ska kolla? Om röret blir varmt/kallt?J jojo123 skrev:På den platsen som den sitter kan den bära sig åt , om pumpen får lite luft i sig så kallas det att den tappar vatten , då pumpar den inte under någon sekund och mätaren kan hoppa , så står den still nu så är det inget att oroa sig för
Hur var det med att ställa ner kurvan och prova om shunten går som den ska till plus och minus , din VP lämnar bra med värme
Är nog luft som åker runt genom den andra pumpen fram och tillbaka blir det . . ställ det vita på där du inte hör något och kolla tempen på mätarna bär stanna på ca 28 C vid noll ute . Det skulle ju ev komma en rörgubbe och se på det som det sas i början , bara värmen funkar så är det bra , lite svårt så här på distans att säga allt .
Ja, precis, det kommer någon från en VVS-firma någon gång i januari. Jag har lite koll nu iaf på vad som ökar och minskar värmen ut. Maken har skaffat konto här nu och ska lägga in en liten film med vad som händer när man höjer det vita vredet vid fördelaren.J jojo123 skrev:Är nog luft som åker runt genom den andra pumpen fram och tillbaka blir det . . ställ det vita på där du inte hör något och kolla tempen på mätarna bär stanna på ca 28 C vid noll ute . Det skulle ju ev komma en rörgubbe och se på det som det sas i början , bara värmen funkar så är det bra , lite svårt så här på distans att säga allt .
Måste börja med att tacka för allt fina stöd i denna tråden! (sambo med gissemisse)
Det som gör mig mest orolig är som visas på filmen, ljudet ger sig inte om jag inte säker den vita. Den stod först på 5 (max) och har börjat låta med intervaller, har sänkt successivt, nu nere på 1(lägsta?) temperaturen i på mätaren för slingorna ligger just nu på 28. Finns det något sätt att motverka detta? Någon ventil som man kan släppa på? Vad kan hända om den börjar dumma sig och det inte går att sänka mer?
Det som gör mig mest orolig är som visas på filmen, ljudet ger sig inte om jag inte säker den vita. Den stod först på 5 (max) och har börjat låta med intervaller, har sänkt successivt, nu nere på 1(lägsta?) temperaturen i på mätaren för slingorna ligger just nu på 28. Finns det något sätt att motverka detta? Någon ventil som man kan släppa på? Vad kan hända om den börjar dumma sig och det inte går att sänka mer?
OK , det är säkert luft i slingorna som börjar röra på sig och då knastrar det i pumpar och termostater , på den övre fördelaren strax bakom och lite uppåt så sitter det en vit grej med en fyrkantig pinne i , det är avluftare , inte säker men kan ha ett mejselspår , annars en lyftnyckel , kanske en nyckel som man drar fjädern på leksaker passar , på den vita så är det ett litet hål . där kommer luft och vatten ut , ha en trasa vid hålet , öppna bara lite så det pyser eller kommer vatten . Tycker det ser ut som avluftventiler ( på rören ovanför pumpen på VP ) 3 st som sitter i vinklar där , stäng av VP vänta lite , luft stiger uppåt
Starta upp VP , det kan knastra igen , är det mycket luft kanske en röris måste hjälpa till , tycker det är för lång tid till i januari ,
Ta in en röris tidigare , hen luftar ur det på ett par timmar ( max ) det är jul snart och då finns ingen att tillgå
Har ni ingen nyckel så köp en ,kostar inte många kronor , finns på varuhusen , heter luftningsnyckel , och finns i enkel eller med fyra olika storlekar på
Starta upp VP , det kan knastra igen , är det mycket luft kanske en röris måste hjälpa till , tycker det är för lång tid till i januari ,
Ta in en röris tidigare , hen luftar ur det på ett par timmar ( max ) det är jul snart och då finns ingen att tillgå
Har ni ingen nyckel så köp en ,kostar inte många kronor , finns på varuhusen , heter luftningsnyckel , och finns i enkel eller med fyra olika storlekar på
PS Kanske hen kan ta bort pumpen på sidan med . den är av ondo för funktionen , badets termodon tar ni bort , det får inte bli stopp på flödet för VP , ska alltid finnas annars får den hicka och stänger av , rörisar har det mesta av pluggar och kopplingar i bilen , ta ett utlåtande skriftligt från hen om funktionen och spara fakturan till tinget
Är det inte så att det är den vita maxtemperaturtermostaten som låter när den försöker stänga? Med tanke på att pumpen som sitter på fördelaren inte har någon shuntfunktion, utan bara sitter som en slavpump till värmekällan, och pumpar igenom fördelaren och tillbaks till värmekälla igen (lättaste vägen). Det innebär ett jäkla flöde genom fördelarna och den vita termostaten. Då finns risken att den ventilen inte orkar trycka ner i botten och då kan dessa ljud uppstå. Pumpens position kan också förklara dåligt flöde i slingorna.J JL86 skrev:Måste börja med att tacka för allt fina stöd i denna tråden! (sambo med gissemisse)
Det som gör mig mest orolig är som visas på filmen, ljudet ger sig inte om jag inte säker den vita. Den stod först på 5 (max) och har börjat låta med intervaller, har sänkt successivt, nu nere på 1(lägsta?) temperaturen i på mätaren för slingorna ligger just nu på 28. Finns det något sätt att motverka detta? Någon ventil som man kan släppa på? Vad kan hända om den börjar dumma sig och det inte går att sänka mer?
Pumpen på fördelaren stängdes av i förrgår så den orsakar inte problemet. Jag skulle tro att det är mycket luft i systemet iom hur manometern beter sig när de ökar flödet på returen.F Freddan-70 skrev:Är det inte så att det är den vita maxtemperaturtermostaten som låter när den försöker stänga? Med tanke på att pumpen som sitter på fördelaren inte har någon shuntfunktion, utan bara sitter som en slavpump till värmekällan, och pumpar igenom fördelaren och tillbaks till värmekälla igen (lättaste vägen). Det innebär ett jäkla flöde genom fördelarna och den vita termostaten. Då finns risken att den ventilen inte orkar trycka ner i botten och då kan dessa ljud uppstå. Pumpens position kan också förklara dåligt flöde i slingorna.
Nu har vi väldigt kallt igen, 16,7 grader i matrum och vardagsrum. Har skruvat upp shunten så att den pekar rakt upp igen, men sedan minst ett dygn håller det på att låta som när en tvättmaskin centrifugerar, och då måste man skruva lite på det vita vredet i fördelarskåpet. Samtidigt hoppar visaren på tryckmätaren ovanför VP.
Prova med det här , till att börja med , en chansning , knastrar det i rören vid VP , det som jag skrev om avluftare ovanför VP .G Gissemisse skrev:
kan du ta ett foto närmare dom som ser ut som små torn ovanför pumpen och sitter som på ett T-rör , säkerligen avluftare , men behöver konstateras
Ang att ni har kallt inne. Ni måste få upp flödet över slingorna. Har ni testat att skruva bort locket som jag skrev några poster tillbaka, kika där om det finns en shuntventil som man kan stänga.
Redigerat: