1 785 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Golvvärme från selfio.de och dimensionering
Hej!
Har 28 kvm källare som är utbilat fick plats med 25 cm isolering. Hur ska jag beräkna åtgång på golvvärme? Golvvärmen ska vara den primära uppvärmningen i rummet. Den kommer alltså gjutas in i betong.
Hur ska jag räkna om jag tar 17 mm slang? Eller ska jag ha 20mm? Jag tar hellre mer slang än för lite
Någon som har beställt ifrån Tyskland tex, selfio.de? De har väldigt bra priser. Det ska vara godkända märkesvaror tillverkad i Tyskland och Österrike.
Har 28 kvm källare som är utbilat fick plats med 25 cm isolering. Hur ska jag beräkna åtgång på golvvärme? Golvvärmen ska vara den primära uppvärmningen i rummet. Den kommer alltså gjutas in i betong.
Hur ska jag räkna om jag tar 17 mm slang? Eller ska jag ha 20mm? Jag tar hellre mer slang än för lite
Någon som har beställt ifrån Tyskland tex, selfio.de? De har väldigt bra priser. Det ska vara godkända märkesvaror tillverkad i Tyskland och Österrike.
Redigerat:
50 mm gjutning då kan det vara ide att gå ner till 200 mm och ha 3 st slingor ca 45 meter styck
Du har 250 mm isolering som ska mota mot att maskarna gillar dig , det med 20 slang är att då behöver det inte vara så stort flöde , effekten blir detsamma , Vid läggning ska den varmaste delen ( fram ) på slingan läggas i dubbel slinga vid ytterägg
Det är där det är svalast och sedan lägges det in mot mitten på ytan .
Vad har du tänkt att fästa slangen med , köpelinjaler eller byglar som trycks ned i isolering . Ett nät under är inte fel för att få lite bärning på betongen .När du ska lägga slangen så fyll den med varmvatten så blir den snäll
Du har 250 mm isolering som ska mota mot att maskarna gillar dig , det med 20 slang är att då behöver det inte vara så stort flöde , effekten blir detsamma , Vid läggning ska den varmaste delen ( fram ) på slingan läggas i dubbel slinga vid ytterägg
Vad har du tänkt att fästa slangen med , köpelinjaler eller byglar som trycks ned i isolering . Ett nät under är inte fel för att få lite bärning på betongen .När du ska lägga slangen så fyll den med varmvatten så blir den snäll
Ah ja det låter vettigt. Jag hade i all enkelhet tänkt fylla den med vatten och fästa den i armeringen med stripes/buntband, tror du det går? Sedan när den är lagd så trycksätter vi slangen och låter den vara trycksatt med vatten under gjutningen.R rävlyan skrev:50 mm gjutning då kan det vara ide att gå ner till 200 mm och ha 3 st slingor ca 45 meter styck
Blir bra med att fästa den i armeringen , men i kurvorna så vill den resa på sig , har du VV i så blir den snäll och ligger kvar bättre , den är rullad på fabrik och har som ett minne sig att gå tillbaka utan att ta hänsyn till dig
När du går upp till fördelarna var inte snål , gärna ca 30 cm över nivå på dom
När du går upp till fördelarna var inte snål , gärna ca 30 cm över nivå på dom
Nu när jag dimensionerar pump och fördelare. Det jag undrar är om man kan utöka fördelaren i efterhand? Nästa gång jag renoverar i källaren kommer jag nog lägga mer golvvärme, kan man då utöka befintligt system, eller måste jag dimensionera redan nu för hela källarens golvvärme, även om det är 5 år bort?
Just nu är det ju bara för ca 30 kvm, men hela källaren är på 110 kvm.
Just nu är det ju bara för ca 30 kvm, men hela källaren är på 110 kvm.
Du måste ligga i framkant , rita upp hur det kommer att se ut i tanke om 5 år , hur många rum är det , hur många slingor ska det vara i varje rum o.s.v då sätter man en fördelning som klarar allt , pluggar i dag och kopplar in nytt i morgon
Det med pump är beroende hur resten av värmesystemet är byggt och framför allt värmekällan , vad det blir i framtiden
Det med pump är beroende hur resten av värmesystemet är byggt och framför allt värmekällan , vad det blir i framtiden
Kan man inte bygga ut fördelaren i efterhand? Circulationspumpen kan jag ju redan nu ta en störreR rävlyan skrev:Du måste ligga i framkant , rita upp hur det kommer att se ut i tanke om 5 år , hur många rum är det , hur många slingor ska det vara i varje rum o.s.v då sätter man en fördelning som klarar allt , pluggar i dag och kopplar in nytt i morgon
Men ja jag har en plan för placering av fördelaren så att man kan bygga på senare.
Klart det går att skarva på med tillkommande fördelardel , kolla fabrikat om det går , fördelen med direkt är att jag tror det blir billigare , och all plats finns , sen om du inte vet i dag hur det blir med rumsindelning eller så , kanske tillbyggnad
Tänk på att det ska fram slingor till andra rum så det går att utföra senare , mycket lätt att bygga in sig
Tänk på att det ska fram slingor till andra rum så det går att utföra senare , mycket lätt att bygga in sig
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Konvertera till golvvärme och kalldrag från stora fönster
Värme allmänt -
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Byta golvvärmetermostat (våga köpa från Amazon?)
Värme allmänt -
Missljud från golvvärme
Värme allmänt -
Frånluftsvärmepump & golvvärme, väldigt hög framledningstemperatur?
Värmepumpar