vi ska renovera vårt badrum som har flytandegolv med plastmatta på betonplatta.
Nu ska vi lägga klinker på golvet som vi gjuter en lecagjutning på först och sedan värmeslingor.
Vi ska inte värma rummet med slingorna utan bara värma klinkergolvet så det inte är kallt att gå på.

Huset är byggt -85 platta på mark och jag har inte en aning hur mycket isolering det ligger underplattan.

Finns det någon tabell där man kan se hur mycket effekt man kan ha / m2

Har för mig att jag såg någonstans att 35w/m2 räcker för komfortvärme.

dom flesta brukar ligga på 100W/m2, sen kan du ju reglera med termostaten hur varmt du vill ha.

var inne på kabel så det är ju c/c måttet som avgör hur många w/m2 det blir , men frågan är hur många watt det behövs för att hålla plattorna varma utan att värma upp grunden,säkert inte helt lätt att avgöra men det borde finnas någon tumregel/tabell.

Visst kan man reglera med termostaten fast det är ju väldigt lätt att man krämar på för mycket.

Hur mycket värme du får på plattorna beror hur det är isolerat under. Men omkring 70-75W/m² blir komfortvärme och upp mot 100W/m² blir normalvärme om det är normalt isolerat. Du reglerar ju värmen med termostaten tills du känner att det är behagligt för fötterna och elmätaren.

Lägger du för glest så kan man känna varma områden där slingorna ligger, och kallare däremellan. I vilket fall reglerar du ju temperaturen (och därmed i praktiken effekten) med termostaten sedan, så lägg på normalt avstånd.

jon_h skrev:
Lägger du för glest så kan man känna varma områden där slingorna ligger, och kallare däremellan. I vilket fall reglerar du ju temperaturen (och därmed i praktiken effekten) med termostaten sedan, så lägg på normalt avstånd.
Man ska nog inte lägga glesare än vad som är föreskrivet, Sen har det ju ingen betydelse hur många watt slingan är på utan tempen/effektbehovet i rummet som avgör hur hög förbrukningen bli...

Såg att vattenburen golvvärme räknas ge 75W/m2 vid 45°

Var det inte det jag skrev? Eller varför citerade du mig?

tackför svaren,då vet jag att ca 75w/m2 är lagom samt att jag får justera med termostat.

jon_h skrev:
Var det inte det jag skrev? Eller varför citerade du mig?

Sorry, Vet inte vad jag satt o tänkte på.....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.