Hello alla experter
Har bekymmer med min golvvärme fördelaren från golvvärme butiken.
Jag har plockat bort ett par radiatorer och ersatt de med 4 slingor.
Detta installerades i slutet på mars och i mitten på juni så har det kommit missljud från fördelaren på retursidan. (Vita rattarna)
Det försvinner när jag stryper alla returer.
Jag har testat att lufta med nipplarna men det kommer ingen luft. Har höjt trycket på systemet nere i min panna till nästan 2 bar men inget händer.
Har ni några idéer på vad som kan orsaka detta?
Har bekymmer med min golvvärme fördelaren från golvvärme butiken.
Jag har plockat bort ett par radiatorer och ersatt de med 4 slingor.
Detta installerades i slutet på mars och i mitten på juni så har det kommit missljud från fördelaren på retursidan. (Vita rattarna)
Det försvinner när jag stryper alla returer.
Jag har testat att lufta med nipplarna men det kommer ingen luft. Har höjt trycket på systemet nere i min panna till nästan 2 bar men inget händer.
Har ni några idéer på vad som kan orsaka detta?
Har hört att man kan få missljud från underdimensionerade ventiler om de behöver strypa för mycket.H Hobbymajster skrev:
Dvs om hela systemet stryps hårt på en enda ventil så kan det orsaka ljud. Om man istället stryper på flera ställen så att den enskilda ventilen belastas mindre så slipper man det. Kanske därför ljudet försvinner när du stryper alla.
Hmmm.. alla ventiler är fullt öppna.
Och oljudet försvinner inte förrän jag stängt alla.
De på gv butiken są att det kana vara en backventil som skramlar. Den sitter tydligen på returöret innan tempmätaren på returen. Nåt som man kan lätt plocka bort själv om man skruvar isär där. Får väl testa och göra mig redo med våtdammsugaren
Och oljudet försvinner inte förrän jag stängt alla.
De på gv butiken są att det kana vara en backventil som skramlar. Den sitter tydligen på returöret innan tempmätaren på returen. Nåt som man kan lätt plocka bort själv om man skruvar isär där. Får väl testa och göra mig redo med våtdammsugaren
Vilken hastighet går cirkulationspumpen på?
Vilken inställning?
Har flödet i de olika slingorna justerats in med hjälp av förinställningen i framledningsfördelaren?
Du ska egentligen kunna ta bort de vita rattarna på returfördelaren och det ska ändå bli "rätt" flöde/difftemperatur/tryckfall över varje slinga.
Vilka flöden är det i de olika slingorna?
Vilken inställning?
Har flödet i de olika slingorna justerats in med hjälp av förinställningen i framledningsfördelaren?
Du ska egentligen kunna ta bort de vita rattarna på returfördelaren och det ska ändå bli "rätt" flöde/difftemperatur/tryckfall över varje slinga.
Vilka flöden är det i de olika slingorna?
Klicka här för att svara