Hej!
Skall lägga in golvväme i vårat nyköpta hus. Huset är 1,5 plans lösvirkeshus med källare i betong. Golvvärmen tänker jag sätta ovan källartaket (som är av betong) där det nu är ett bjälklag av trä.
Har fått tips om att man kan istället för att köra med glespanel eller spårad skiva kan man gjuta in värmerören i betong och sen lägga klinker och parkett på betongen.
Här kommer några frågor/funderingar:

1. Eftersom man gjuter in rören i betongen (utan isolering under rören) så kommer värmen att spridas både uppåt och neråt antar jag. Källaren kommer att få del av värmen genom källartaket. Är detta slöseri med värme (oekonomiskt) eller är det bara bra?

2. Om jag gjuter in rören, hur lång tid måste jag vänta innan jag kan lägga parkett och klinkel på plattan?

3. "Orkar" golvärmen värma upp rummen när även värmen går neråt till källaren?

/IceBall

Rent generellt så stiger värmen uppåt, så även i ditt fall

och som svar på din andra fråga.. ska du lägga parket..gäller som alltid att du ska kontrollera att underlaget är torrt, förmodligen sammam med klinker. ett bra tips är att köra igång golvvärmen så fort du gjutit golvet, ev i kombination med en luftavfuktare, så får du en snabbare torkning

trbg skrev:
Rent generellt så stiger värmen uppåt, så även i ditt fall

och som svar på din andra fråga.. ska du lägga parket..gäller som alltid att du ska kontrollera att underlaget är torrt, förmodligen sammam med klinker. ett bra tips är att köra igång golvvärmen så fort du gjutit golvet, ev i kombination med en luftavfuktare, så får du en snabbare torkning
Jag har minsann för mig att det brukar vara en dålig ide att torka ut betong med golvvärme. Det går för fort helt enkelt.

Iceball: Du har källartak i betong, ligger det sedan ett vanligt träbjälklag på detta (liggande 45x195 ungefär) ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.