Om du skall regla upp golvet så skulle jag inte lägga slingorna i ny betong ovanpå detta.

Hellre då i glespanel eller spårade spånskivor. Ovanpå detta 2 lager med gips (limma det övre) med urtag för området där du vill ha fall mot golvbrunn.

Detta system är oftast enklast att lägga och få en plan yta att jobba med. Om du vill att golvet skall ha en total svag lutning mot golvbrunnen går det också lätt at fixa när du reglar upp. Att gjuta med betong kräver en helt annan teknik som är svårare om man inte gjutit tidigare.

Att spackla fallet är inte så svårt när man lagt gips. Man använder bara en hyvlad rak bräda att dra av bruket mot dels golvbrunnen dels mot gipskanten.

t i t a n i u m

Sorry !

Missade nog överskriften :-[
Du skall ha elvärme !
Då är det klart att du måste gjuta in elslingorna i bruk eller flytspackel. Det grova fallet fixar du med underliggande material, spånskiva eller gips.Det fina fallet fixar du med dragbanor av järnrör. Finns at hyra hos Kramo el. liknande. Man kan även använda hyvlade lister. Dessa plockas bort när bruket stelnat något och ersätts med bruk när du kan gå på golvet.

Gå in på hemsidan för just det fabrikat av golvvärme som du skall använda så får du en mer detaljerad info om hur du gör med underlaget.
1) Golvgips med elslingorna pålimmade och därefter flytspackel.
2) Golvspån med i flytspacklet ingjuten armering. Elslingorna fastsatta i armeringen

Självfallet skall du ha värme även i duschen.

Nu gällde ju frågan elburen golvvärme, den lägger man inte i glespanel eller spårade skivor.

Om vi antar att du skall regla upp golvet (alternativet är att gjuta en betongkaka ovanpå någon lämplig isolering, mindre vanligt tror jag). Så skall du regla cc30. Lägg 22mm spånplatta på det, som skall limmas och skruvas mot reglarna. Därefter kommer det ett antal valmöjligheter, antingen lägger du golvgips över alltihop. Eller så lägger du bara golvgips i "mönster" som hjälper dig bygga fall. Om man inte har gips över hela plattan krävs dels att spacklet senare håller en viss tjocklek (som man änå måste ha för golvvärmeslingorna).

Därefter monterar man slingorna enl beskrivn från leverantören (sklijer sig en del mellan olika), glöm inte att lägga primer först på gips och/eller spån. Så att spacklet senare fäster. Vissa golvvärme system kräver att man lägger slingorna på ett stålnät andra tillåter att de läggs direkt på skivorna (Jag har använt Ebeco, köpt på Sigro som läggs direkt).

Därefter lägger man flytspackel så att man dels får fall dels tillräklig tjocklek över slingorna (specas av slinglev), spacklet måste vara avsett för värmegolv (spricker annars). Lägg fuktspärr med manshett runt golvbrunn och övriga rör. Sedan klinkers etc.

När det gäller fuktspärren så finns det ett stort antal system och det gäller att man följer tillverkarens anvisningar utan kompromisser, framöralat så måste Primer, spackel, fuktspärr, klinkerfix/kakelfix och fogmasssa komma från samma leverantör, och vara specade i samma system från den leverantören (en del lev, har flera parallella system).

Innan du börjar så se till att ha beskrivningar på arbetsgång för alla delmoment, spackel, slingor och fuktspärr. Gå igenom att arbetsbeskrivningarna passar ihop, om där är något som inte stämmer så antingen byt system till du får det att passa ihop, eller kontakta leverantören för kompletterande anvisningar. Laborera aldrig själv med att kombinera ihop ickekompatibla anvisningar.

Jag valde utöver Ebeco, spackel och övriga kemikalier från Optiroc (Numer Maxit tror jag).

Jag skulle nog ha lagt gips på hela för säkerhets skull om det inte vore för att jag ville begränsa bygghöjden. Men det skall som sagt inte behövas.

Det där med fall, det går att spackla fall med flytspackel, men det finns säkert spackel som är enklare. Ett problem då är att nogrannt kontrollera att de 2 sorterna får kombineras, annars kan man få sprickor mellan dom.

Om du inte skall lägga gips så är 12mm avjämningsmassa det minsta som måste finnas (blir alltrså vi golvbrunnen), tror dessutom att 12mm brukar vad vad som behövsa för att få tillräckligt tjockt för kabeln också.

Här har du Casco's instruktioner http://www.cascose.dk/_upl/pdf/Lägga värmegolv.pdf

Tekniken med flytspacklet är att fixa det när det börjat härda. Det är känsligt för öppentiden innan det är försent är ganska kort.

Och det stämmer, man måste se till att inte minimumtjockleken understigs någonstans. Känsligt är ju vid brunnen, men även där man kommer fram till gipssivan. Fallet skall ju vara 2 cm per meter i närheten av brunnen, och helst 1 cm per meter på resten av badrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.