8 532 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
golvvärme el plötsligt hela strömförande
Sida 1 av 2
Någon som kan detta.
Golvvärme el.
Vi har använt badrummet i ca 1 vecka.
Utan att golvvärmen är påslagen.
Uppmätt kabel mm å den ska vara hel enligt isolationsmätning mäta mot jord??
Nu helt plötsligt från ingenstans börjar vattnet bli strömförande vad kan ha hänt med golvvärmen under en väcka då den ej har varit påslagen eller något gjort med den?????
Kan den bara gå sönder sådär endå utan användning???
Ska tilläggas jag har ej kopplat detta
Kan man ha bränt enheten/kabel om man kopplat fas på nolla och nolla på fas i detta skede??
Golvvärme el.
Vi har använt badrummet i ca 1 vecka.
Utan att golvvärmen är påslagen.
Uppmätt kabel mm å den ska vara hel enligt isolationsmätning mäta mot jord??
Nu helt plötsligt från ingenstans börjar vattnet bli strömförande vad kan ha hänt med golvvärmen under en väcka då den ej har varit påslagen eller något gjort med den?????
Kan den bara gå sönder sådär endå utan användning???
Ska tilläggas jag har ej kopplat detta
Kan man ha bränt enheten/kabel om man kopplat fas på nolla och nolla på fas i detta skede??
Vilket vatten är strömförande ?
Det kan vara så att jord har blivet införd rummet och en kran alltid har varit spänningsförande utan att detta har märkts eftersom golvet har isolerat
Det kan också vara en felkoppling av värmekabelns skyddsjord så att den spänningsmatas via en fas eller tändtråd.
Nu spekulerade jag lite.... Men det är en grej som måste undersökas omgående av en elektriker eftersom det är bostadens farligaste rum elsäkerhetsmässigt.
Vilket år är elinstallationen gjord i huset.
Att förväxla fas och nolla på en enfasapparat skadar inte apparaten men kan minska elsäkerheten något i vissa fall. Detta eftersom enpoliga strömbrytare kan hamna på nollsidan istället för på fassidan vilken är den bästa lösningen.
Det kan vara så att jord har blivet införd rummet och en kran alltid har varit spänningsförande utan att detta har märkts eftersom golvet har isolerat
Det kan också vara en felkoppling av värmekabelns skyddsjord så att den spänningsmatas via en fas eller tändtråd.
Nu spekulerade jag lite.... Men det är en grej som måste undersökas omgående av en elektriker eftersom det är bostadens farligaste rum elsäkerhetsmässigt.
Vilket år är elinstallationen gjord i huset.
Att förväxla fas och nolla på en enfasapparat skadar inte apparaten men kan minska elsäkerheten något i vissa fall. Detta eftersom enpoliga strömbrytare kan hamna på nollsidan istället för på fassidan vilken är den bästa lösningen.
Redigerat:
Ingen golvvärme igång den va avslagen.
Finns ingen jordfelsbrytare,
Märkte detta du jag tvätta händerna i handfatet. Huset har egen brunn och är från 66 och elanläggningen är inte ny om jag säger så. Jorden är röd och fasen och nolla är vit brun. Jorden från golvvärmen är inkopplad på jord från matningen.
Nu är golvvärmen urkopplad ur matningen så faran är över nu och återupptar detta efter helgen. Men alla tips är tacksamma. (Jag hyr ett hus så jag vill ha lite info som jag kan lägga fram till hyresvärden..)
Skulle det räcka att dra in en skydds jord från el centralen in i badrummet och jorda ledningarna???
Finns ingen jordfelsbrytare,
Märkte detta du jag tvätta händerna i handfatet. Huset har egen brunn och är från 66 och elanläggningen är inte ny om jag säger så. Jorden är röd och fasen och nolla är vit brun. Jorden från golvvärmen är inkopplad på jord från matningen.
Nu är golvvärmen urkopplad ur matningen så faran är över nu och återupptar detta efter helgen. Men alla tips är tacksamma. (Jag hyr ett hus så jag vill ha lite info som jag kan lägga fram till hyresvärden..)
Skulle det räcka att dra in en skydds jord från el centralen in i badrummet och jorda ledningarna???
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jo, det måste vara jordfelsbrytare. Framförallt för golvvärme. Det har aldrig varit tillåtet med golvvärme utan jordfelsbrytare. Eller, jo innan den varuppfunnen så körde man med24V golvvärme,
Samma gäller eluttag i badum, de var totalförbjudna innan jordfelsbrytaren var uppfunnen.
Samma gäller eluttag i badum, de var totalförbjudna innan jordfelsbrytaren var uppfunnen.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
första frågan är ju då hur säker man kan vara på att den röda tråden verkligen är en inkopplad skyddsjord?
Och se till att få dit en riktig elektriker! Att en "elkunnig" hempular el, är väl en sak. Men att lägga in golvvärme utan jordfelsbrytare,det är grovt. Och då får man nog räknamed att i princip vad som helst kan vara fel.
Och se till att få dit en riktig elektriker! Att en "elkunnig" hempular el, är väl en sak. Men att lägga in golvvärme utan jordfelsbrytare,det är grovt. Och då får man nog räknamed att i princip vad som helst kan vara fel.
Vilket innebär att TS som första steg ska installera jordfelsbrytare och samtidigt mäta upp befintlig "gammal" installation även isolationsmässigt.hempularen skrev:
Med röd/vit/svart som trådfärger skulle man även kunna gissa på att det kan finnas metallrör/dosor i installationen, är det så?
När man installerar golvvärme i ett badrum utan jordfelsbrytare visar det att hempularen inte är särskilt elkunnig. I ett sådant fall kan det finnas fler allvarliga fel i installationen . Åldern på installationen d.v.s före 1970 talet säger att man absolut inte kan lita på några kabelfärger, röd kabel kan t.ex vara skyddsjord eller tändtråd till en taklampa i vardagsrummet eller vara farledare i en trefasmatning.
Det som krävs är att värden tar hem en riktig elektriker som går igenom anläggningen och förser den med jordfelsbrytare. Jordfełsbrytaren skall minst omfatta badrumsinstallationen ( regel krav) men bör omfatta hela huset, men det är svårt kräva eftersom kravet inte fanns när anläggningen byggdes.
Det som krävs är att värden tar hem en riktig elektriker som går igenom anläggningen och förser den med jordfelsbrytare. Jordfełsbrytaren skall minst omfatta badrumsinstallationen ( regel krav) men bör omfatta hela huset, men det är svårt kräva eftersom kravet inte fanns när anläggningen byggdes.
Eftersom golvvärmen var avslagen så borde inte huvudfelet ligga där.oavvs skrev:
Prata först med hyresvärden, ge den en skans att tillkalla elektriker.
Om inte hyresvärden agerar med en gång, ring hyresnämnden, kolla var du ska sätta in (deponera) hyran i väntan på översyn/åtgärd av all el i fastigheten.
