Hej,

Ska renovera badrum och riva vägg samt bastu.
Förutsättningar: total golvyta med bastu 7.1 m2. Vattenburen värme i huset. Ecodan luft-vatten. Golvvärme på ovanvåning med radiatorer i källare. Det finns rör till handdukstork nerdraget till badrummet i källaren.
Badrummet ska vara i en källare i hus från 1973, vilket har väldigt kallt golv idag, året runt.

Har tänkt ha elektrisk golvvärme nere, så man kan ha komfortvärme på sommaren, med tidstyrd termostat ca 18 grader. 3h morgon och 5h kväll. På vintern får den vattenburna handukstorken verka som element.

Är det vettiga tankar jag har?

Ska man billa upp, bottenplattan rejält, och lägga isolering under? Det kan vara sten under bottenplattan.

Vad är i så fall bästa isolering, och hur tjockt? Hur ska man planera de olika underlagen?

Vilket fabrikat är bästa golvvärme?

Mvh Kristian

Man ska ju ha i åtanke att en handdukstork ger inte många vatt att värma med självklart så beror ju det lite på storleken på den men.... Lägg ner vattenburen golvvärme å sätt en ex lk m60 med elpatron som värmer på sommaren. Eller lägg ner både ock

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Inte expert inom ämnet men har läst på en del då vi har ungefär samma förutsättningar som dig.

Denna artikel ger dig grundläggande förståelse för omvänd fuktvandring på sommaren: https://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/

Jag tolkar en isoleringstjocklek på min 15 cm (analysen bygger på hus på lermark, långsmalt hus) där det även är en avvägning för att inte "elda för kråkorna". En lösning är givetvis snålare isolering med komfortvärme i form av el-golvvärme alt. vattenburet med elpatron som körs på sommaren. Icke ekonomiskt försvarbart.

Jag tycker din tanke är god, men vattenburet med elpatron kommer förmodligen bli bättre ur ett ekonomiskt perspektiv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.