Jag har nyligen flyttat in i ett hus som har golvvärme i hall, kök och badrum på unvåningen, samt i badrum och tvättstugan på övervåningen. Vår granne har samma sak och har på golvvärmen nu på sommaren när det är riktigt varmt, då golvvärmen ska vara på under sommaren enligt honom. Vi har direkt-el (elgolvvärme) samt krypgrund, precis som grannen.

Stämmer det att det kan ställa till med problem om man stänger av golvvärmen? Vad jag har läst så kan det bli problem om man har platta på mark och har den avstängd, men nu har vi krypgrund.

Varför skulle det bli problem? Det finns väl många hus med platta på mark och krypgrunder som inte har golvvärme ö.h.t. och jag betvivlar att alla dessa hus har problem.

Däremot kan det finnas en fördel att ha igång golvvärmen i en hall t.ex. Eftersom eventuellt regnvatten man drar in i hallen då torkar upp fortare.

Har man golvvärme i ett gammalt hus med knappt ngt isolering under, kan det bli problem om man bara stänger av den tvärt.
Då kan fukten dras in i plattan. Är det ny konstruktion med ca 200-300mm frigolit ska det inte vara några problem.

• Gilla
Jens83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.