Det är parketten som skall skyddas.En reklamation tex skulle inte fungera om ångspärren ligger fel.

Det är inte fel att lägga den där.

Nej! Men en bra ursäkt för leverantören av parketten om det mot förmodan skulle behövas en reklamation.

A
R RoBo skrev:
Det är parketten som skall skyddas.En reklamation tex skulle inte fungera om ångspärren ligger fel.
Jo, det förtår jag. Det skulle vara att rören läcker på något sätt då?

Då måste leverantöden påvisa ett samband, vilket inte går.

Räcker vad det står i läggningsinstruktionerna. Sedan vad felet beror på är en annan sak.

Nej, det gör det inte.

Nej men om plasten ligger på fel sida om daggpunkten så finns det ju ett samband.

Så frågan är hur mycket isolering finns det under spånskivan?

Och varför vill man inte följa monteringsanvisningarna?

A
Det är 15cm isolering plus 1.6cm eps för golvvärme. Tänkte mest på att skydda undergolvet om det skulle hända något med värmerören. I annat fall så är ju synpunkten om läggningsanvisningen vettig. Fast tittar man blint på den står det ju att golvvärmen ska stå på i 21 dagar innan läggning. Det kommer inte att kunna gå.

Daggpunkten är inte en position. Det är en temeratur. Jag är rätt säker på att en skiva med golvvärmeslangar inte kommer att bli så kall. Tumregeln brukat vara att minst 2/3 av isoleringen ska vara utanför plasten.

D Daniel 109 skrev:
Daggpunkten är inte en position. Det är en temeratur. Jag är rätt säker på att en skiva med golvvärmeslangar inte kommer att bli så kall. Tumregeln brukat vara att minst 2/3 av isoleringen ska vara utanför plasten.
Den blir en position då man kan beräkna var i väggen den hamnar genom att räkna på inne/uttetemperaturer, vilka lager isolering man har och ånggenommotståndet. Flyttar man plasten till fel ställe så kan man få problem med detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.