Hej. Nu när vintern äntligen kommit har jag åter fått tankar på golvvärme i huset, som tyvärr saknas helt. Då jag har eget vatten genom grävd brunn, är det elburen golvvärme som är aktuellt. Just nu är det främst i kök och hall jag funderar på det. Vardagsrummet får golvvärme senare. Nu ligger det ett vinylklickgolv ovanpå ett slätspontsgolv (trägolv närmast ovanpå bärlinorna). Då jag vägrar montera bort underskåpen i köket som bara suttit i 5,5 år, har jag funderingar på om man med hjälp av en överhandsfräs kan fräsa spår i slätsponten under klickgolvet, som sedan golvvärmekabeln läggs i? På så sätt höjs inte golvet, vilket skulle vara ett stort problem då köket sitter kvar. Fabrikatet på golvvärme jag funderar på är Ebeco. Jag har detta fabrikat i komplementsbyggnaden där det funkar klockrent. Dock är det platta på mark där, medan bostadshuset står på plintar. Funderingen är alltså, är det godkänt att fräsa några mm spår i slätsponten och lägga värmekabeln i dessa, eller måste man limma den ovanpå ett skivmaterial som golvspånskiva, golvgips etc och flytspackla in kabeln?
Tack för hjälpen i förväg. Mvh Stefan
 
S Stefan84 skrev:
Då jag har eget vatten genom grävd brunn, är det elburen golvvärme som är aktuellt.
Vad har kranvattnet med värmesystemet att göra?
 
useless useless skrev:
Vad har kranvattnet med värmesystemet att göra?
Jag tänkte väl mest att det lilla vatten jag har tillgång till här hemma är onödigt att slösa på golvvärme. Jag kan dock inte mycket om golvvärmesystem, och nu när du frågade sådär kom jag att tänka på att det nog är ett slutet system. Men hursomhelst känns det som att vattenburet system tar betydligt mer plats än elslinga. Tror dock inte elförbrukningen ökar så farligt heller, då jag endast är ute efter ljumma golv, istället för kalla golv som läget är nu
 
kan vara smidigt med slang för vattenburet, med elvärmetillsats, och tänka till så man kan byta mot annan typ senare. Med el så är man ju låst till det i framtiden.
 
Törnis81 Törnis81 skrev:
kan vara smidigt med slang för vattenburet, med elvärmetillsats, och tänka till så man kan byta mot annan typ senare. Med el så är man ju låst till det i framtiden.
Jo visserligen. Men jag är nog väldigt säker på att jag aldrig kommer byta mot annan typ senare. Det är 25 års garanti på ebecos kabel, och när den är dags att byta så är nog både kök och ytskiktet på golvet också i behov av byte
 
Hur stort är huset? Och hur välisolerat? Kommer bli dyrt med elgolvärme, bättre med vattenburet och en värmepump.
 
surris
Rekommenderar vattenburet system om du ska göra det....finns hur många anledningar som helst till att välja det före el, endel har nämnts i tidigare inlägg. Om du ändå ska lägga ner så mycket jobb med att installera golvvärme så känns det bara "dumt" att inte göra det ordentligt och installera vattenburet.

Systemet är slutet ja, så det fylls bara på en gång sen är det samma vatten som cirkulerar.
 
surris surris skrev:
Rekommenderar vattenburet system om du ska göra det....finns hur många anledningar som helst till att välja det före el, endel har nämnts i tidigare inlägg. Om du ändå ska lägga ner så mycket jobb med att installera golvvärme så känns det bara "dumt" att inte göra det ordentligt och installera vattenburet.
Nu har jag dock redan en Ivt luft/luftvärmepump som sköter uppvärmningen i huvudsak. Den räcker gott och väl till, till att hålla 22 grader i hela huset om jag så vill. Även braskamin finns i vardagsrummet. Golvvärmen är endast tänkt till att göra golven lite skönare att gå på, främst under vintern. Alltså behöver inte mycket effekt tas ur en elkabel. Dessutom är huset endast 50 m2, varav golvytan det är aktuellt för endast är ca 20 m2 och välisolerat. Som sagt har jag redan ebecos värmesystem i min hobbysnickeriverkstad, samt intilliggande gym och förråd. Hur smidigt och välfungerande som helst. Kan inte påstå att det syns nämnvärt på ökad elförbrukning heller, trots att den sammanlagda ytan därute är ca 65 m2, och termostaterna står på 20 grader. Så varmt behöver jag absolut inte ställa dem på i bostaden. När jag pratade med några kollegor om det här idag är de också helt på min sida angående el eller vattenburet. En av dem har dessutom ebecos elkabel i sin bostad och rekommenderar den starkt framför vattenburet.
Även om den där filmen endast bygger några mm så kan det ställa till nog med problem då underskåpen inte ska monteras bort, vilket i sin tur gör att vissa bitar av vinylklickgolvet inte kommer gå att få bort. Risken är då att det blir större problem när golvet ska läggas tillbaks i sitt ursprungsläge när undergolvet in mot köksskåpen bygger dessa mm i förhållande till hur det var innan och fortfarande under köksskåpen. Så frågan kvarstår, är det godkänt att fräsa några mm spår i slätsponten och lägga kabeln däri? Vad säger en elektriker? Givetvis skulle spåren fräsas några mm bredare än vad kabeln är, och kabeln fästs i spåren med smältlim som följer med i ebecos förpackning.

Systemet är slutet ja, så det fylls bara på en gång sen är det samma vatten som cirkulerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.