948 läst · 2 svar
948 läst
2 svar
Slätspont och grangolv - vad är skillnaden?
Hej! Vi ska lägga in grangolv som liknar det befintliga golv i ett hus från 40-talet som vi renoverar. Vi har sagt att vi önskar grangolv i samma dimensioner som det befintliga på de nya ytorna. Vår entreprenören som hjälper oss har nu köpt en slätspont istället för golv som mer saluförs som grangolv; dvs detta: https://www.traprodukter.se/Produkt/CimsSearch/Vb1112/Slätspont-gran-G4-2-27x120-(SE00205)/X/SE00205/SE00205/121/1
Är det någon som är lite mer kunnig än mig kring vad de egentliga skillnader på en slätspont och ett plankgolv är? Jag vet att de inte är ändspontade. Tacksam för all vägledning jag kan få. Är det ok att få slätspont som golv om man ber om ett grangolv?
Vi har sagt att vi önskar ett golv som matchar det befintliga som sagt, och det är ju ett klassiskt undergolv från 30/40-tal. Så det är inte kvistfri perfektion vi eftersträvar utan mer en känsla av att det passar huset.
Är det någon som är lite mer kunnig än mig kring vad de egentliga skillnader på en slätspont och ett plankgolv är? Jag vet att de inte är ändspontade. Tacksam för all vägledning jag kan få. Är det ok att få slätspont som golv om man ber om ett grangolv?
Vi har sagt att vi önskar ett golv som matchar det befintliga som sagt, och det är ju ett klassiskt undergolv från 30/40-tal. Så det är inte kvistfri perfektion vi eftersträvar utan mer en känsla av att det passar huset.
Stort tack! Man får kanske bara rensa lite mer då för att slippa för stora kvisthål och liknande.mowatom skrev: