S
Hej!

Har ett hus där förra ägaren har lagt golvvärme på befintligt golv. Det fungerar jättebra osv.

Det jag märkte först efter några dagar i huset är att altandörren är inte "upphöjd" till den nya golvhöjden. Det ligger en tröskel och dörren öppnas utåt. Ytterdörrarna är höjda eller uppflyttade så att dem är i nivå med den nya golvhöjden.

Utan att ha mätt eller undersökt det något vidare så tänkte jag att jag vänder mig hit direkt.

Vad brukar man göra vid sån här lösning med dörrararna?
Jag är lite rädd att det går inte bara ta samma gamla karm och flytta upp för då kommer dörren ta i undertaket på vägen ut.

Det nya golvet är ca 3-4 cm högre.

Tacksam för svar!

Inte mycket att göra, vill du att dörren ska gå inåt, vilken höjd är på dörren nu, kan finnas lägre, men mycket jobb för så lite att byta dörr och karm.

S
J jonaserik skrev:
Inte mycket att göra, vill du att dörren ska gå inåt, vilken höjd är på dörren nu, kan finnas lägre, men mycket jobb för så lite att byta dörr och karm.
Jag vill att dörren ska gå utåt fortfarande, men vill ha dörr och golv i samma nivå. Ska ändå byta fönster och dörrar i framtiden!

Flytta upp och kapa av dörr och karm till rätt höjd? (Beror lite på hur dörren är uppbyggd hur enkelt det är)

S svenne_familjen skrev:
ändå byta fönster och dörrar i framtiden!
Du får mäta höjden i dag och se vad som finns, en ny dörr+karm kommer att bli lägre, finns i 20 = 200cm höga och 21 = 210 cm höga och dom måtten är med karmen. Går även att beställa de mått du vill ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.