Hej på er.

Jag har ett 1,5-plans-hus, där väggarna på ovanvåningen är lite inskjutna jämfört med väggarna på nedervåningen. Så det blir en typ kattvind ovanför en del av nedervåningen som just nu är helt öppen. Det ligger alltså isolering på innergipstaket som enda "skydd". Jag tänkte lägga golvspån här uppe för att "täta in" det lite mer, göra det mer mus-säkert inför vintern. Jag tänkte även sätta någon form av board mellan bjälkarna också för det ska bli helt tätt. Mitt mål är att det ska bli mus-säkert, men det kommer även att bli vindtätt är min tanke.

Trätak under konstruktion där mellanbjälkar och innertakets träpaneler syns. En metallskena är placerad tvärs över de synliga bjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med exponerat bjälklag och takstolar, svart kabel och metallremsa ovanför en glasdörr i del av kattvind i 1,5-planshusets övervåning.
Skapa konto
Isolering placerad mellan träbjälkar i en halvt färdig kattvind, med träpanel och isolerskivor synliga på väggarna.
Skapa konto
Isolering mellan bjälkar på en ovanvåning, med en metallremsa ovanpå. Vägg med skarv i bakgrunden.
Skapa konto

Min fråga är: Är det dumt? Behöver ett mellanbjälklag kunna andas? Det är helt stängt på andra sidan huset av andra anledningar, så detta är enda öppningen kvar.

Sen undrar jag, som ni kan se på bilderna ligger isoleringen ca 45 mm under toppen på bjälklaget, så jag tänkte lägga dit 45 mm skivor innan jag lägger på golvspånet. Är det bra eller dåligt? SKA det finnas ett litet luftlager mellan isoleringen och golvspånet?

Slutligen undrar jag vad metallremsan på sista bilden är till för? Kan jag ta bort den? Den är i vägen för att lägga golvspån hela vägen ut.

Metallremsa fäst vid träbjälke ovanpå isoleringsmaterial i en husvind.
Skapa konto

Tack på förhand!

A Andy1000 skrev:
Min fråga är: Är det dumt?
Nej, det är helt rätt tänkt. Gnagare måste hållas ute.

A Andy1000 skrev:
Behöver ett mellanbjälklag kunna andas?
Nej. Dock kan det "andas" med de lösningar du tänker använda.

A Andy1000 skrev:
SKA det finnas ett litet luftlager mellan isoleringen och golvspånet?
Nej.

Vill du göra det maximalt gnagarsäkert så sätt listvirke, (=allt möjligt smått spillvirke som man har tillgängligt såsom t ex 45/50x45/50 trekantslist, 21x45/70/95, 28x70 (kan klyvas), remsor av asfaboard eller plyfa etc), i alla kanter och hörn runtom, samt undvik att skada boarden då det är inbjudande ingångsmöjligheter lätta att gnaga upp för gnagarna. Nogsam listtätning + drevning minimerar kalldrag också.

Tack för tipsen! Vad bra, för det var precis så jag gjorde 😅

Ska sätta tec-7 i alla skarvar också för att verkligen täta upp de små hålen mellan board och reglar också tänkte jag som avslutande del, har bara inte blivit klar till det ännu.

A Andy1000 skrev:
Ska sätta tec-7 i alla skarvar också
🤔 Det är inte att rekommendera. All form av gugg är ett helvete när man själv eller näste ägare måste riva i det. Vanligt hederligt drev är mkt bättre. Lindrev eller drevremsor från ngn fiberisolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.