Jag har slipat om ekparketten som har ny fått nytt liv med ljusare nyans och har gamla golvlister i ek som nu är rätt gul/mörka från lacken så jag testade att sanda bort gamla lacken från en bit list och såg hur bra ut som helst.

Dilemmat, är det värt att sanda ner alla lister och behandla dom. Det är cirka 35meter golvlister.. vad är lämpligast isf att behandla listerna för att behålla den ljusa naturliga färgen från eken?
Parketten är behandlad med Bona traffic HD och bona intense.

Vax, lack, ljus pigment ,köpa nya behandlade lister?

J JoCron skrev:
Jag har slipat om ekparketten som har ny fått nytt liv med ljusare nyans och har gamla golvlister i ek som nu är rätt gul/mörka från lacken så jag testade att sanda bort gamla lacken från en bit list och såg hur bra ut som helst.

Dilemmat, är det värt att sanda ner alla lister och behandla dom. Det är cirka 35meter golvlister.. vad är lämpligast isf att behandla listerna för att behålla den ljusa naturliga färgen från eken?
Parketten är behandlad med Bona traffic HD och bona intense.

Vax, lack, ljus pigment ,köpa nya behandlade lister?
Ja, slipa och lacka med samma behandling som golvet. Vi gjorde så i min systersons lägenhet. Tog även med dörrarna, blev kanon. Enhetligt är fint.

J JoCron skrev:
vad är lämpligast isf att behandla listerna för att behålla den ljusa naturliga färgen från eken?
Tyvärr är det nog omöjligt. Trä bleks. Vilket iofs kan innebära att det blir mörkare. Men solljuset påverkar träet så det ändrar färg. Slipar man bort det övre mörka lagret blir det ljusare. Men med tiden kommer träet att återfå sin tidigare nyans.

Vad som är lämpligast är nog en smaksak.

Antingen slipar man och behandlar om allt. Eller så låter man listerna vara och inväntar att golvet återfår sin mörka färg. Med tiden blir resultatet det samma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.