10 854 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Golvlist som går från parkett över till klinker om klinker är lite lägre
Plattsättare har precis bytt från parkett till klinker i hallen och klinker är lite lägre än parketten. Projektledaren "varnade" för detta så det kom inte som en överraskning.
Min fråga hur man på ett snyggt sätt sköter övergången mellan parkett och klinker när det kommer till golvlisten. Sätts den på parkettens nivå blir det ju en liten glipa ned till klinker. Kanske inte märkbart när allt sitter monterat? Inbillar mig att man utan problem kommer kunna se denna glipa även ståendes upprätt.
Någon hantverkare som jobbar med liknande arbeten och kan berätta hur det vanligtvis görs?
Min fråga hur man på ett snyggt sätt sköter övergången mellan parkett och klinker när det kommer till golvlisten. Sätts den på parkettens nivå blir det ju en liten glipa ned till klinker. Kanske inte märkbart när allt sitter monterat? Inbillar mig att man utan problem kommer kunna se denna glipa även ståendes upprätt.
Någon hantverkare som jobbar med liknande arbeten och kan berätta hur det vanligtvis görs?
Du kan t ex sätta en kvartsstav nedtill mot klinkerna för att täcka glipan.
Det är ett gammalt väletablerat sätt att minska glipor mellan golvlist och golv. T ex om golvet är ojämnt, då en tunn kvartsstav mkt lättare går att pressa ner mot golvets svackor, eller vid renovering då man bytt golvmaterial såsom lagt in en plast- el linoleummatta på bef golv utan att ta bort golvlisterna.
Det är ett gammalt väletablerat sätt att minska glipor mellan golvlist och golv. T ex om golvet är ojämnt, då en tunn kvartsstav mkt lättare går att pressa ner mot golvets svackor, eller vid renovering då man bytt golvmaterial såsom lagt in en plast- el linoleummatta på bef golv utan att ta bort golvlisterna.
En sådan list skulle ju inte i detta fall avhjälpa problemet. List jag har nu och önskar fortsätta ha är en helt vertikal list med största ytan mot vägg, alltså inte en "platt" list som denna Combistar ser ut att vara med största ytan mot golv.f91jsw skrev:
Även om list ovan används måste man ju i så fall använda två stycken där skarven sker där övergången mellan parkett och klinker är, för att kunna justera båda individuellt, annars tar det ju stopp när listen når parkett vilket blir ovanför klinker. Används två stycken kan nivåskillnaden ses ovanifrån vilket nog blir ännu synligare än från sidled.
Är det sockeln du menar? I så fall brukar man helt enkelt kapa sockeln precis vid övergången så att sockeln följer nivån på vardera sida. Sedan snedkapar man den lilla hörnbiten som blir på den "övre" sockeln till den nedre sockelns nivå.
Ja det är sockeln jag pratar om. I vårt fall skulle det inte bli snyggt då den är lite avrundad och har en mörkare yta utanpå än "inuti". Isåfall skulle vi behöva byta socklar i hela lägenheten och då välja en som inte blir ful av att kapa.f91jsw skrev:
Tack för idén dock, mycket bra.
Då har du bara kvara att såga av sockeln i underdelen i högsta delen...Nomies skrev:
Annars finns det bets att köpa till det som föregående talare tipsade om.
Sista utvägen byt alla socklar...
Klicka här för att svara